2010-11-18, 14:28
Medlem
Du borde ha fått skiva och medföljande nyckel med.
Annars har du nog stor rätt att kräva det från företaget du köpte datorn ifrån.

Skulle inte det funka så finns det ett program som heter RockXP, detta gör att du kan få tag i nyckeln du har installerad. Sedan så tankar du och bränner ut en skiva till det operativsystem du skall ha och installerar med nyckeln. Jag har programet om så önskas så fixar jag en länk.
Citera
2010-11-18, 15:15
Medlem
kaikzous avatar
Hej!

Jag har precis beställt ett nytt grafikkort, en ny LED-bildskärm och ville formatera om datorn. Har fått win7 cd av en polare, men det verkar som om datorn inte vill låta mig formatera om den. Vet inte var problemet kommer från, och skulle vara väldigt tacksam för all tips och hjälp.

Var jag tror problemet ligger är hos tangetbordet (observera att jag inte är så djupt insatt inom datateknologin)

Såhär är det, när jag startar datorn så händer det inget då jag inte har CD-rom som first boot device (har hard disk) så jag vill ändra på det genom att trycka på DEL, jag kommer in till sidan där man ändrar first boot device men väl DÄR kan jag inte ens använda tangetbordet. Försöker använda upp- och nerpilen men inget fungerar, inte ens esc eller enter fungerar. Försöker komma in i BIOS system genom att trycka på f12 men där kan jag inte ens scrolla upp eller påverka sidan med hjälp av tangetbordet.

Tangetbordet fungerar utmärkt annars, bara i BIOS och first boot device sidan som det inte fungerar. Fick tips av en kompis om att jag kanske borde köpa en adapter till tangetbordet alltså usb-tangetbordet till den klassiska tangetbordet (http://i53.tinypic.com/6z1tu9.jpg, vet inte vad man kallar det där för riktigt)

Men nehej, då fungerar inte ens tangetbordet något alls. Inte ens när man kommit in i windows mode, kan man inte knappa något med tangetbordet.

Antar det var otydligt beskrivet, förklarar gärna mer detaljerat om det är något ni inte förstår. Hoppas man får några tips + hjälp.

Beror det på mina modeller av datortillbehör? Kan isf säga vilka modeller jag har på olika hårdvaror i datorn om det behövs.

Tack på förhand!
Senast redigerad av kaikzou 2010-11-18 kl. 15:18.
Citera
2010-11-18, 15:23
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaikzou
Hej!

Jag har precis beställt ett nytt grafikkort, en ny LED-bildskärm och ville formatera om datorn. Har fått win7 cd av en polare, men det verkar som om datorn inte vill låta mig formatera om den. Vet inte var problemet kommer från, och skulle vara väldigt tacksam för all tips och hjälp.

Var jag tror problemet ligger är hos tangetbordet (observera att jag inte är så djupt insatt inom datateknologin)

Såhär är det, när jag startar datorn så händer det inget då jag inte har CD-rom som first boot device (har hard disk) så jag vill ändra på det genom att trycka på DEL, jag kommer in till sidan där man ändrar first boot device men väl DÄR kan jag inte ens använda tangetbordet. Försöker använda upp- och nerpilen men inget fungerar, inte ens esc eller enter fungerar. Försöker komma in i BIOS system genom att trycka på f12 men där kan jag inte ens scrolla upp eller påverka sidan med hjälp av tangetbordet.

det kan oxå vara xå att du inte stoppat in usb kontakten direkt i datorn utan går via en usb hubb?

stoppa den då direkt i datorn istället

Tangetbordet fungerar utmärkt annars, bara i BIOS och first boot device sidan som det inte fungerar. Fick tips av en kompis om att jag kanske borde köpa en adapter till tangetbordet alltså usb-tangetbordet till den klassiska tangetbordet (http://i53.tinypic.com/6z1tu9.jpg, vet inte vad man kallar det där för riktigt)

Men nehej, då fungerar inte ens tangetbordet något alls. Inte ens när man kommit in i windows mode, kan man inte knappa något med tangetbordet.

Antar det var otydligt beskrivet, förklarar gärna mer detaljerat om det är något ni inte förstår. Hoppas man får några tips + hjälp.

Beror det på mina modeller av datortillbehör? Kan isf säga vilka modeller jag har på olika hårdvaror i datorn om det behövs.

Tack på förhand!

tror du får låna ett sånt där gammalt tangentbord med en rund kontakt på, sen kan du gå in i bios och välja att datorn ska ta emot signaler från usb tangentbord (det är nog avstängt i ditt bios)

då kan du lämna tillbaka det gamla tangentbordet...
Citera
2010-11-18, 15:45
Medlem
kaikzous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
tror du får låna ett sånt där gammalt tangentbord med en rund kontakt på, sen kan du gå in i bios och välja att datorn ska ta emot signaler från usb tangentbord (det är nog avstängt i ditt bios)

Men jag köpte ju en sådan adapter som jag länkade i min förra post och det fungerade inte alls? Finns det inget annat sätt att fixa så att datorn tar emot USB-tangetbord? Isf får jag låna ett sånt tangetbord av en polare.
Citera
2010-11-18, 17:14
Medlem
kaikzous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Kan du förklara hur det där exakt går till? Jag har just nu den äldre tangetbordsmodell och ska snart kolla om det fungerar.
Citera
2010-11-18, 18:16
Medlem
Enydrions avatar
du pluggar bara in den i rätt hål

och då borde datorn reagera på tangenttryckningarna

sen så får du ändra i bios och de ser ju olika ut, så leta runt där lite

läste nu att en del moderkort kräver att tangentbordet sitter i första usb porten för att det ska funka till bios
Senast redigerad av Enydrion 2010-11-18 kl. 18:21.
Citera
2010-11-19, 15:07
Medlem
Elvanys avatar
Tja, behövde lite professionella utlåtanden om vad som kan vara fel på min dator.

Jag har precis satt i ett nytt moderkort i min dator då mitt gamla började spöka. Hur som helst, kvar har jag ett XP system på min disk men måste givetvis formatera om den nu, det är ett under att den går att använda just nu.

Hur som helst så lade jag över ett 32 bitars Win7 system på en usbsticka och tänkte boota genom det, men det gick inte. Datorn kan inte boota min usb sticka. Så jag testade stoppa i usb stickan och boota det med en kompis laptop, och det funkade utmärkt så det måste vara något fel på min dator.

Är det någon som har någon aning vad det kan vara för vajsing på min maskin? Den hittar USB stickan i BIOS och jag kan se vad stickan heter och välja så den skall boota med den först, fast det funkar inte.

Är tacksam för all hjälp!
Mvh,
Citera
2010-11-20, 09:42
Medlem
Datorn seg

Tjenare!
Jag har en fråga, min dator börjar att bli seg. ska jag då formatera om den? men jag har ingen windows skiva. eller kommer operativ systemet inte försvinna?
Tackar för svar!
Citera
2010-11-20, 11:37
Medlem
JagSkrevs avatar
Om du inte har någon skiva att formatera med så kommer ju inte operativsystemet att försvinna. Du kan ju tanka hem det operativsystemet du har och bränna ut, sen formatera? Du kan ju testa att rensa lite skit innan och kolla om datorn fortfarande är seg.
Citera
2010-11-20, 13:47
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inswedenhellyeah
Tjenare!
Jag har en fråga, min dator börjar att bli seg. ska jag då formatera om den? men jag har ingen windows skiva. eller kommer operativ systemet inte försvinna?
Tackar för svar!

om du formaterar den partition som operativet finns på så kommer allting på den patiotionen att försvinna

har du bara en partiotion på disken så försvinner alltså allting på den disken
Citera
2010-11-20, 13:50
Medlem
Jag formaterar morsans dator som tidigare haft windows 7. Men den skivan jag använt på en 10tals datorer funkar inte på hennes. Den kommer till där den startar om och stannar på completing installation. Varför blir det så? Har provat bränna en ny skiva men den kommer inte vidare.
Citera
2010-11-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasten
Jag formaterar morsans dator som tidigare haft windows 7. Men den skivan jag använt på en 10tals datorer funkar inte på hennes. Den kommer till där den startar om och stannar på completing installation. Varför blir det så? Har provat bränna en ny skiva men den kommer inte vidare.
Citerar mig själv eftersom att jag inte längre kan ändra.

Jag har provat från usb dvd spelare och utan någon usb device inkopplad. Varför stannar den där hela tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in