2010-08-30, 21:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropikhoe
Okej! Stoppade i formateringsskivan och lekte runt lite i BIOS för att leta efter "Boot with CD/DVD" eller något dylikt, fann inget och tryckte på Esc, så stod det "To boot from CD/DVD press Enter" lät ju bli, men så nu vet jag hur man gör i alla fall.

För att mitt minne inte är på topp hela tiden så undrar jag, vad ska man förbereda sig med?
Har skrivit ner adress, namn och lösenord jag har på diverse sidor.
Något mer man borde göra som jag inte tänker på just nu?
Är det Windows 7 du ska installera så nej, det behövs knappt. Det absolut mesta om inte allt kommer fungera efter en eller två omgångar med Windows Update - t ex ljudkort brukar av någon anledning inte hittas förrän andra omgången - men nätverk, grafik och ja, allt som behövs ska funka.
(Använder du Firefox så kan du ju alltid göra en ordentlig backup på allt med hjälp av tillägget FEBE.)
Citera
2010-08-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Är det Windows 7 du ska installera så nej, det behövs knappt. Det absolut mesta om inte allt kommer fungera efter en eller två omgångar med Windows Update - t ex ljudkort brukar av någon anledning inte hittas förrän andra omgången - men nätverk, grafik och ja, allt som behövs ska funka.
(Använder du Firefox så kan du ju alltid göra en ordentlig backup på allt med hjälp av tillägget FEBE.)

Nej, det handlar om Vista just nu, får hoppas på det bästa, får ta och formatera den kommande dagar
Citera
2010-08-30, 22:33
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropikhoe
Nej, det handlar om Vista just nu, får hoppas på det bästa, får ta och formatera den kommande dagar
Ah, Vista...
Då sänker vi gemensamt våra huvuden i en bön att allt ska gå vägen.
Men det kommer det inte att göra.
Amen.

Äh, det är ju bara att testa. Det enda du ju kommer behöva som möjligen kanske inte installeras är drivrutiner till nätverkskortet så för att vara helt säker, leta reda på såna före ominstallation!
Citera
2010-08-30, 23:33
Medlem
babass avatar
Problem!!

Köpte en ny dator på tradera, där windows 7 var förinstallerat. Dock så står det att den är falsk på skrivbordet.....så jag tänkte ominstallera datorn till windows vista(fick med orginal cd). Men när jag stoppar in cd och vill ominstallera så kommer det först upp att "temporery files" att den har för lite minne, sedan när jag startar datorn med cd börjar windows installationen bra men vid slutet står de att den inte kan installera det valda språket.

Tack för svar.
Citera
2010-08-31, 13:29
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Sitter just nu med en Acer dator ifrån 2007 som har fått totalt fnatt, den lyckas vara igång i ungefär 5 minuter om jag har tur innan den kraschar och startar om för att sedan hänga sig i omstarten. Stänga av fysiskt och sedan starta om den för att upprepa samma procedur har varit mina försök hittills men aldrig lyckats.

Felsäkert läge är just nu det enda sättet som jag kan få igång datorn på ett säkert sätt på. Jag hoppas på att detta är ett mjukvarufel som skulle gå att lösa med att installera om Windows (om en snäll själ kan berätta annorlunda vore det bra). Saken är den att den enda skiva som jag vet om att jag fick med var en Acer Windows Update Anytime eller något liknande. Min fråga är bara ifall denna skiva går att installera om Windows med eller om jag måste finna något annat sätt?
Citera
2010-08-31, 16:39
Medlem
shizzles avatar
Citat:
Jag installerade om Windows på min dator för något år sedan. Jag hade inte kvar orginalskivan eller kod, så jag laddade ner ett crackat från piratebay. När jag installerat om fungerade ingenting typ, varken nätverkskortet eller annat nödvändigt. Det tog asmycket energi och en jävla massa olika drivrutiner som jag fick leta upp för att få någolunda ordning på datorn. Nu är det, vad jag förstår, två olika windows installerat på datorn. När jag startar upp datorn får jag välja vilket jag vill använda, och har alltid valt den första som dyker upp. Nu har det kraschat och jag behöver göra om skiten igen.

Är det någon som kan förklara varför jag har dubbla windows på datorn?

Kan jag verkligen förvänta mig att de viktigaste drivrutinerna installeras utan problem, och resten sköter Windows Update, när jag installerar om allting igen?

Tacksam för svar
Citera
2010-08-31, 17:19
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Jag installerade om Windows på min dator för något år sedan. Jag hade inte kvar orginalskivan eller kod, så jag laddade ner ett crackat från piratebay. När jag installerat om fungerade ingenting typ, varken nätverkskortet eller annat nödvändigt. Det tog asmycket energi och en jävla massa olika drivrutiner som jag fick leta upp för att få någolunda ordning på datorn. Nu är det, vad jag förstår, två olika windows installerat på datorn. När jag startar upp datorn får jag välja vilket jag vill använda, och har alltid valt den första som dyker upp. Nu har det kraschat och jag behöver göra om skiten igen.

Är det någon som kan förklara varför jag har dubbla windows på datorn?

Kan jag verkligen förvänta mig att de viktigaste drivrutinerna installeras utan problem, och resten sköter Windows Update, när jag installerar om allting igen?

Tacksam för svar
Du säger inte vilket Windows du installerat, men var det XP så nej, man kan inte garantera att det kommer hitta alla drivrutiner.
Windows 7 är betydligt bättre på detta och har du någorlunda standard prylar i datorn så brukar det utan problem funka; det har det iaf fall gjort med de 4-5 datorer jag installerat W7 på det senaste.
Citera
2010-08-31, 17:36
Medlem
shizzles avatar
Citat:
Du säger inte vilket Windows du installerat, men var det XP så nej, man kan inte garantera att det kommer hitta alla drivrutiner.
Windows 7 är betydligt bättre på detta och har du någorlunda standard prylar i datorn så brukar det utan problem funka; det har det iaf fall gjort med de 4-5 datorer jag installerat W7 på det senaste.
Det var XP jag installerade. Ok, så jag ska satsa på Windows 7 nu då? Finns det brukliga sådana på tpb eller liknande?
Citera
2010-08-31, 18:28
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Det var XP jag installerade. Ok, så jag ska satsa på Windows 7 nu då? Finns det brukliga sådana på tpb eller liknande?

Svar ja. Leta reda på en BIE-release, 32- eller 64bitars beroende på vad du känner för men för framtidssäkringen rekommenderas 64...dessutom fungerar i princip allt på det idag så varför inte?
Läs dock instruktionerna innan installation!

Edit: okej, jag kände mig snäll och letade reda på dem åt dig:
Microsoft.Windows.7.Enterprise.x64.Integrated.Augu st.2010-BIE (download torrent) - TPB
Microsoft.Windows.7.Enterprise.x86.Integrated.Augu st.2010-BIE (download torrent) - TPB
vilket fick mig att minnas en viktig sak: du måste installera till opartitionerat utrymme av någon anledning, men när jag gjort det har det funkat utan problem så kör på det.
Senast redigerad av MondoBizarro 2010-08-31 kl. 18:32.
Citera
2010-08-31, 18:40
Medlem
Svensson181s avatar
Hur gör jag för att formatera om windows xp for att sedan installera windows 7? Är inte så jävla hajj på windows men har googlat lite snabbt men hittar ingen lätt guide. iaf, tacksam för hjälp! Tack, mvh
Citera
2010-08-31, 18:54
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson181
Hur gör jag för att formatera om windows xp for att sedan installera windows 7? Är inte så jävla hajj på windows men har googlat lite snabbt men hittar ingen lätt guide. iaf, tacksam för hjälp! Tack, mvh
Ladda ner en av releaserna i mitt förra inlägg - förslagsvis x64 - bränn ut på en DVD och boota från den. Väl där kommer du att kunna följa enkla instruktioner för att formatera hårddisken och installera W7.
Citera
2010-08-31, 19:46
Medlem
c.ohlens avatar
måste få hjälp med omformatering av vista ultimate!! jag har installationsskivan till vista och ska formatera datorn.. men när jag ska formatera den så kommer det upp att jag måste skapa säkerhetskopior. men jag vill bli av med allt på datorn och installera om allt, inte spara några säkerhetskopior. hur ska jag göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in