2008-11-20, 00:57
Bannlyst
Ja får iallafall den där blå skärmen som visas när man installerar Windows :P de där grejerna du snackar om... e de kablarna som sitter vi hårdvaran under tangentbordet?
Citera
2008-11-20, 00:59
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritzc
e de kablarna som sitter vi hårdvaran under tangentbordet?
Just precis. Tänkte inte på att det var en laptop det rörde sig om, eftersom du förmodligen bara har en disk, och aldrig öppnat den förr, så är allt redan rätt konfigurerat hårdvarumässigt. Exakt när får du meddelandet om att disk saknas, och exakt vad står det?
Citera
2008-11-20, 01:01
Bannlyst
"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.

Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behövr köra ett installationsprogram eller ett diagnostiskprogam levererat av maskinvarutillverkaren.

Installationn kan inte fortsätta. Tryck ned F3 för att avsluta"

de var tungt o skriva de där
Citera
2008-11-20, 01:06
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritzc
"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.

Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behövr köra ett installationsprogram eller ett diagnostiskprogam levererat av maskinvarutillverkaren.

Installationn kan inte fortsätta. Tryck ned F3 för att avsluta"

de var tungt o skriva de där
Antar att detta meddelande uppenbarar sig efter att du tryckt "F8" i installationsprogrammet? Vad kör du för release av vilket Windows OS? Om du kör en release du vet fungerar, eller om du har en köpt CD, skulle jag rekommendera dig att i första hand kolla om disken hittas över huvudtaget i BIOS. Det verkar konstigt, men om du inte rört datorn på ett tag kan det kanske vara klokt att öppna den och kontrollera kablarna till disken ifall den inte hittas i BIOS.

Hittas den i BIOS däremot så är det något annat som spökar, vad kan jag inte sätta fingret på såhär på rak arm, men det första jag skulle gjort är att köra något diagnosprogram i DOSläge för att kontrollera ifall disken har skadade sektorer och av den anledningen kanske strular.
Citera
2008-11-20, 17:32
Bannlyst
Har fixat allt nu. De var att min dator hade en SATA hårddisk som inte var helt okej me Windows XP pro. Fick mixtra lite bara...

Nu funkar den som den ska helt klockrent. Bara nätverksdrivrutiner som förvirrar mig ^^
Citera
2008-11-20, 17:46
Medlem
Rabbelitos avatar
Nätverksdrivrutiner kan du få på datortillverkarens hemsida.
Citera
2008-11-29, 17:33
Medlem
StraightShooters avatar
Installera XP istället för Vista på en ny dator?

Nyss köpt en bärbar dator och den har ju självklart Vista installerat. Då detta inte är en av de snabbaste maskinera på marknaden så skulle det vara rätt skönt att köra XP istället, samt så tycker jag inte om Vistas gränssnitt alls.

Är det bara att leta reda på XP skiva med fungerande serial och köra eller är det något annat man ska tänka på om man ska nedgradera datorn? Alla drivrutiner finns i XP-version också, så det blir inget problem.
Citera
2008-11-29, 18:00
Medlem
om alla drivrutiner finns till xp och alla delar är kompatibla med xp så ska det inte vara några problem
Citera
2008-11-29, 19:07
Medlem
tvcasualtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraightShooter
Nyss köpt en bärbar dator och den har ju självklart Vista installerat. Då detta inte är en av de snabbaste maskinera på marknaden så skulle det vara rätt skönt att köra XP istället, samt så tycker jag inte om Vistas gränssnitt alls.

Är det bara att leta reda på XP skiva med fungerande serial och köra eller är det något annat man ska tänka på om man ska nedgradera datorn? Alla drivrutiner finns i XP-version också, så det blir inget problem.
Go for it! Inga problem där Du måste dock formatera för att gå tillbaka till en äldre windows-version så se till att ta backup på viktiga filer om du har något du vill behålla på hdd'n/partitionen i fråga.
Citera
2008-11-29, 19:15
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty
Go for it! Inga problem där Du måste dock formatera för att gå tillbaka till en äldre windows-version så se till att ta backup på viktiga filer om du har något du vill behålla på hdd'n/partitionen i fråga.

Vänta nu! Det där stämmer inte. Det finns ett gäng datorer på marknaden nu som fuckas upp om man kör med xp. De drivar som hör till hårdvaran fungerar inte osv. Kolla på nått forum om just din dator funkar med xp.
Citera
2008-11-29, 19:31
Medlem
StraightShooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Vänta nu! Det där stämmer inte. Det finns ett gäng datorer på marknaden nu som fuckas upp om man kör med xp. De drivar som hör till hårdvaran fungerar inte osv. Kolla på nått forum om just din dator funkar med xp.
Jo, HP har själva drivrutiner till XP för min dator på sin hemsida så det är nemas problemas. Men stämmer det att jag måste blåsa Vista först innan jag kan installera XP, eller går det att göra direkt ifrån Vista?
Citera
2008-11-29, 20:57
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraightShooter
Jo, HP har själva drivrutiner till XP för min dator på sin hemsida så det är nemas problemas. Men stämmer det att jag måste blåsa Vista först innan jag kan installera XP, eller går det att göra direkt ifrån Vista?

Jag hade en HP innan min mac och det i alla fall jag gjorde var att totalt formatera om den och jag tror att det krävdes en inställning... Native... nånting... Hårddiskstjosan. I BIOS alltså för att hårddiskarna ska hittas. Men det är ju lugnt tror jag.

Jag hade en NX7300.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in