2024-11-07, 10:18
Medlem
Jag skulle rensa min dator och installera om Windows (10) men något verkar ha hänt vid omstart.
Windows laddas inte alls.
Jag har även försökt att komma in i Bootmenyn men kommer inte dit. Har försökt med alla F-tangenterna samt tillsammans med Alt. Även Esc.
En gång kom jag in där man kan köra tester av hårdvara (vet inte hur jag kom in) men inget annat.
Vad kan jag göra?
Citera
2024-11-07, 10:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Jag skulle rensa min dator och installera om Windows (10) men något verkar ha hänt vid omstart.
Jag har även försökt att komma in i Bootmenyn men kommer inte dit. Har försökt med alla F-tangenterna samt tillsammans med Alt. Även Esc.
En gång kom jag in där man kan köra tester av hårdvara (vet inte hur jag kom in) men inget annat.
Vad kan jag göra?

Du använde alltså den interna möjligheten och när den skulle sätta igång så hände det som gör att du är där du är?

Kan du komma in ibios?
Citera
2024-11-07, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du använde alltså den interna möjligheten och när den skulle sätta igång så hände det som gör att du är där du är?

Kan du komma in ibios?

Ja precis så är det.
Nej kan inte komma in i BIOS heller.
Citera
2024-11-07, 11:03
Medlem
Citat:

Kan du komma in ibios?

Någon gång under alla startförsök så har Dell plus en snurrade symbol kommit upp för att sen försvinna igen.
Citera
2024-11-07, 11:07
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Vad kan jag göra?

Hej! Vi kanske kan få fler ledtrådar..

Hur försökte du 1: rensa min dator
och 2: Hur (mer exakt) försökte du "installera om Windows (10)"

Och apropå hur du kommer in i BIOS, så får du gå in på datortillverkarens webbsida och via support-länken söka på din dator-modell (Alternativt moderkort om det rör sig om en stationär dator med hop-plockade delar).. Men normalt sett så skall det räcka med att klicka på "starta om" samtidigt som du håller ned "Shift"-tangenten (ibland krävs att man håller ned shift tills datorn startat om och visar alternativ).
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2024-11-07 kl. 11:11.
Citera
2024-11-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Hej! Vi kanske kan få fler ledtrådar..

Hur försökte du 1: rensa min dator
och 2: Hur (mer exakt) försökte du "installera om Windows (10)"

Och apropå hur du kommer in i BIOS, så får du gå in på datortillverkarens webbsida och via support-länken söka på din dator-modell (Alternativt moderkort om det rör sig om en stationär dator med hop-plockade delar).. Men normalt sett så skall det räcka med att klicka på "starta om" samtidigt som du håller ned "Shift"-tangenten (ibland krävs att man håller ned shift tills datorn startat om och visar alternativ).

Jag valde den inbyggda funktionen typ Återställ datorn och inte behålla några egna/sparade filer (rensning).

Datorn är den Dell Optiplex 3050 och enligt Dell så ska man komma in i BIOS genom atttrycka F2 vid start men det gör man inte.

"normalt sett så skall det räcka med att klicka på "starta om" samtidigt som du håller ned "Shift"-tangenten".
Jag kommer alltså inte in i datorn alls så därför finns det inte heller något att "klicka" på.
Senast redigerad av stjo57 2024-11-07 kl. 12:08.
Citera
2024-11-07, 12:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja precis så är det.
Nej kan inte komma in i BIOS heller.

Har egen erfarenhet av det där. Det som gäller är att inte ge upp, utan fortsätta hålla inne knappar etc, tills det går. Förra veckan tog det mig 45min innan en av knapparna till slut svarade efter 5min intryckande.

Lite info: https://windowsreport.com/how-to-ent...nd%20Prompt%20

Jag skulle skapa ett bootmedia och via det nå "Recovery mode", fast hellre nyinstallera via mediat.
Citera
2024-11-07, 13:00
Medlem
Citat:
Har egen erfarenhet av det där. Det som gäller är att inte ge upp, utan fortsätta hålla inne knappar etc, tills det går. Förra veckan tog det mig 45min innan en av knapparna till slut svarade efter 5min intryckande.

Lite info: https://windowsreport.com/how-to-ent...nd%20Prompt%20

Jag skulle skapa ett bootmedia och via det nå "Recovery mode", fast hellre nyinstallera via mediat.

Jag har mycket tålamod och har varit med om liknande grejer flera gången och det brukar lösa sig så småningom och man brukar komma in i BIOS eller återställningsmeny men nu har jag hållit på i ca 3 timmar och försökt med så gott som alla knappar och kombinationer.

Jag har en Windowsversion på USB men jag kommer ju inte dit, Jag kan läsa att så fort man ser Dells logga så ska man kunna trycka på F12 och komms till ätminstone Bootmenyn men inte ens loggan kommer upp.
Citera
2024-11-07, 13:47
Medlem
Jag öppnade datorn, tog bort batteriet och lät det ligga en stund och satte sen tillbaka det igen.
Lossade alla anslutningar som jag såg och satte fast dom igen.
Och...nu funkar den!
Citera
2024-11-07, 14:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag öppnade datorn, tog bort batteriet och lät det ligga en stund och satte sen tillbaka det igen.
Lossade alla anslutningar som jag såg och satte fast dom igen.
Och...nu funkar den!

Bravo.

Ja ibland "låser sig" elektronik, och då är det bra att bryta anslutningar.
Citera
2024-11-07, 14:15
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Jag har mycket tålamod och har varit med om liknande grejer flera gången och det brukar lösa sig så småningom och man brukar komma in i BIOS eller återställningsmeny men nu har jag hållit på i ca 3 timmar och försökt med så gott som alla knappar och kombinationer.

Jag har en Windowsversion på USB men jag kommer ju inte dit, Jag kan läsa att så fort man ser Dells logga så ska man kunna trycka på F12 och komms till ätminstone Bootmenyn men inte ens loggan kommer upp.

Mitt tips är att du börjar "dutta" snabbt på bios-tangenten så fort du tryckt på power-knappen...
(Väntar man så kan man missa den sekund du har på dig att trycka ned rätt tangent)
Citera
2024-11-07, 14:32
Medlem
Citat:
Bravo.

Ja ibland "låser sig" elektronik, och då är det bra att bryta anslutningar.

Jag gjorde detta efter tips som jag såg vid sökningar på nätet.
Jag trodde hela tiden att det hade något med Windowsinstallationen att göra eftersom det var under denna som felet uppstod men det hade det förmodligen inte.
Tack för svar....
Senast redigerad av stjo57 2024-11-07 kl. 14:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in