Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-25, 22:23
  #12301
Medlem
Löst det nu, windows 7 i burken!

Har dock en unknown device i enhetshanteraren, jag tror det är led systemet som man behöver drivrutiner till. Testade att installera drivrutiner men det fanns endast till windows 10 och det gav blue screen!

på aida64 står det
beskrivning av drivrutin: Unknown
Hårdvaru-ID: root\yled
Citera
2018-02-26, 10:32
  #12302
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simona
Löst det nu, windows 7 i burken!

Har dock en unknown device i enhetshanteraren, jag tror det är led systemet som man behöver drivrutiner till. Testade att installera drivrutiner men det fanns endast till windows 10 och det gav blue screen!

på aida64 står det
beskrivning av drivrutin: Unknown
Hårdvaru-ID: root\yled

Hämta hem Driver Bosster Free. Installerar detta program och kör en scanning så bör det flaggas för någon drivrutin.
Citera
2018-02-27, 00:28
  #12303
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Då kan man läsa mer om detta här -> http://bit.ly/2BOGq4m


Närmare bestämt denna:
https://www.drivereasy.com/knowledge...ows-7-install/

Citat:
Why the problem occurs?

The problem caused because the USB drive is not recognized by Windows PE (Windows Preinstallation Environment ). Windows PE is built on Windows 7 kernel and is used to prepare a computer for Windows installation. So if the USB drive is not recognized by Windows PE, you may encounter this problem and cannot install the system. Try solutions below to fix the problem.

Hade samma problem med en nyinstallation av WIN 7 på en helt nybyggd dator.
Det började dock med att datorn inte hittade stickan överhuvudtaget. Men jag tog själv reda på att Win7 har bara stöd för USB2 så jag bytte till en USB2-port i närheten av PS2 porten. Nu hittades stickan och installationen startade men avbröts vid "A required cd/dvd device is missing".

Gav upp och gick direkt på Win10 utan problem.

Provade inte trixen som stod i länken t.ex:

Citat:
Solution 3: Change the USB Settings in BIOS

Faulty USB settings in BIOS may also cause the problem. Windows 7 install media doesn’t have native support for USB3.0. So if your BIOS has any settings for USB3.0 support during start up, turn it to AUTO or DISABLE.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-02-27 kl. 00:31.
Citera
2018-03-03, 01:22
  #12304
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Hej! Har klantat till det när jag skulle installera om Win 10 från ett USB.
Gick in i BIOS och råkade sätta UEFI till Legacy och nu försöker datorn boota från nätverket (?)

Kruxet är att jag inte kommer in i BIOS igen så att jag kan sätta tillbaks till UEFI.

Vad göra?

EDIT: Löste sig, var bara att trycka F2 vid uppstarten (Acer laptop) så kom man in i BIOS och kunde ändra tillbaks!
__________________
Senast redigerad av Ett Tre Tre Sju 2018-03-03 kl. 01:49.
Citera
2018-03-04, 10:50
  #12305
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Windows 10 fortsätter att trilskas och vill inte installeras om.

Har skapat ett återställnings USB i Windows och kontrollerat så att Win 10 är aktiverat (har för mig att det gjordes en uppdatering från Win 8 till Win 10 om det spelar någon roll)

*Trycker F12 och får upp boot meny, väljer USB minnet

*Kommer till val av tangentbordslayout, väljer Svenska

*Får ett val om hur jag vill ominstallera, väljer "Använd en enhet (USB)"

*Till sist kommer ett val där jag tar "EFI USB Device"


Det som händer sedan är att datorn startar om och man kommer tillbaks till att välja tangentbordslayout och så här kan man loopa i all evighet...
Har inte lyckats hitta något på google, någon som har en aning om vad som går snett?

Har även testat att skapa ytterligare ett återställnings USB men precis samma sak händer då med.
Testade även att göra en reparation av fel som förhindrar att windows läses in (Automatic repair?) men fick bara ett meddelande att inga fel kunde repareras / hittades.

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Ett Tre Tre Sju 2018-03-04 kl. 10:57.
Citera
2018-03-05, 10:05
  #12306
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Tre Tre Sju
Windows 10 fortsätter att trilskas och vill inte installeras om.

Har skapat ett återställnings USB i Windows och kontrollerat så att Win 10 är aktiverat (har för mig att det gjordes en uppdatering från Win 8 till Win 10 om det spelar någon roll)

*Trycker F12 och får upp boot meny, väljer USB minnet

*Kommer till val av tangentbordslayout, väljer Svenska

*Får ett val om hur jag vill ominstallera, väljer "Använd en enhet (USB)"

*Till sist kommer ett val där jag tar "EFI USB Device"


Det som händer sedan är att datorn startar om och man kommer tillbaks till att välja tangentbordslayout och så här kan man loopa i all evighet...
Har inte lyckats hitta något på google, någon som har en aning om vad som går snett?

Har även testat att skapa ytterligare ett återställnings USB men precis samma sak händer då med.
Testade även att göra en reparation av fel som förhindrar att windows läses in (Automatic repair?) men fick bara ett meddelande att inga fel kunde repareras / hittades.

Tack på förhand!

När datorn startar om för 1:a gången, välj:
*Trycker F12 och får upp boot meny, Men här bör du välja HDD etc.
Citera
2018-03-28, 04:45
  #12307
Medlem
Ballongdjurs avatar
Jag försöker installera windows 7 från en USB-sticka till en Lenovo-laptop med trasig skärm (kör extern skärm via HDMI-porten). Problemet är att den externa skärmen endast fungerar när jag kommit in i Windows, så jag kan inte se installationsprogrammet. Vad göra?
Jag har haft samma problem på en DELL laptop tidigare, och löste det genom att dra ut kontakten till skärmen på baksidan, men på Lenovo är det ingen kontakt utan bara kablar som är lödade på skärmen.
Några förslag?
Citera
2018-03-29, 12:02
  #12308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur
...
Några förslag?
HDMI är en "media"-port som behöver lite mer OS-stöd för att funka enligt standarden.

Finns det inte en VGA-, DVI- eller DP-port också på din laptop?
De brukar utan problem kännas igen som bildskärmsport av både bios och installationsprogram.
Citera
2018-03-29, 12:56
  #12309
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
HDMI är en "media"-port som behöver lite mer OS-stöd för att funka enligt standarden.

Finns det inte en VGA-, DVI- eller DP-port också på din laptop?
De brukar utan problem kännas igen som bildskärmsport av både bios och installationsprogram.
Nej, inga andra portar tyvärr.
Citera
2018-04-05, 00:00
  #12310
Medlem
Fabriksåterställning?

Jag har en gammal hp Pavilion g series. Är det f12 jag ska hålla in när jag vill fabriks återställa den? Och det är Windows 7 på den. Jag får inga uppdateringar då va? Datorn är seg som fan. Jag har försökt och rensa den med olika virusprogram, men det hittar inget.
Citera
2018-04-05, 09:18
  #12311
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Jag har en gammal hp Pavilion g series. Är det f12 jag ska hålla in när jag vill fabriks återställa den? Och det är Windows 7 på den. Jag får inga uppdateringar då va? Datorn är seg som fan. Jag har försökt och rensa den med olika virusprogram, men det hittar inget.

Se: https://support.hp.com/se-sv/document/c01904676 för hur du gör!

Och då du har licens osv. så bör det mesta, som tidigare fungerat, fungera igen!
Citera
2018-05-03, 00:30
  #12312
Medlem
Dual boot w10 och 7

Hej! Jag har dual bootat min dator men nu kan jag inte komma åt windows 7.

Jag hade först windows 10 installerat på min ssd (bild på mina diskar/partioner https://gyazo.com/77e2ccf18442a773c39912ff0a64baae

Win 10 C: är min main disk som installerades först. Lagring G: är min vanliga mekaniska hårddisk och den krympte jag med 120 gb och då fick jag disk F:. Disk F har windows 7 installerat och efter installationen kom jag in på windows 7 och installerade lite drivrutiner.

Efter det så kopplade jag in min ssd igen (hade inte den inkopplad när jag installerade windows 7) jag ändrade bootoptions till min sdd och kom in på windows 10. Problemet är bara att jag kan inte boota till 7 igen, jag går in i bios och och under bootoptions kan jag inte välja min partion på 120 gb utan kan bara välja ssdn eller den vanliga disken på 1,8 tb. Väljer jag den vanliga disken så kommer jag ingenstans. Hur löser jag detta?

Edit: Jag hittade ett program som heter easybcd och där kunde jag ställa in så både windows 10 och 7 kom upp som alternativ när jag startar datorn och så får jag trycka på det oset som jag vill starta. Men nu står det att min windows 7 installation är trasig. https://gyazo.com/eba572de745eef62176a0e1e6bb477a9

Kolla bilden, har gjort som det står. Stoppade i installationsskivan vilket i mitt fall är ett bootable usb, klickade repair men fungerade inte. Måste jag bara göra om allt? Känns som det kommer bli samma sak igen om jag gör det på samma sätt som innan.
__________________
Senast redigerad av nepun 2018-05-03 kl. 01:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback