• 1
  • 2
2009-07-07, 21:32
Medlem
Dostoyevskys avatar
Gjorde en snabb skning men fick inte fram ngot vettigt...

Har varit vegetarian (ovo-lakto) i ungefr ett halvr nu och saknar fisk nt s in i helvete. Har letat efter intressanta alternativ men hittar ingenting, ngon som har bra tips?
Citera
2009-07-07, 21:39
Medlem
Waspirs avatar
Vill du ha ngot som smakar fisk?
Citera
2009-07-07, 21:45
Medlem
dePauls avatar
Det finns vegetariska fiskpinnar lagade p tofu och en speciell sjgrssort. Kommer inte ihg namnet, tyvrr.

~Paul~
Citera
2009-07-07, 21:48
Medlem
Dostoyevskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waspir
Vill du ha ngot som smakar fisk?
Ja, precis.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns vegetariska fiskpinnar lagade p tofu och en speciell sjgrssort. Kommer inte ihg namnet, tyvrr.

~Paul~

Misstnkte att tofu var mitt bsta alternativ, tack fr tipset.
Citera
2009-07-07, 21:48
Medlem
Inte alls samma sak som fisk, men det finns vl kaviar gjord p tng och jag har fr mig att det r ganska god ersttare till riktig kaviar.
Citera
2009-07-07, 22:05
Medlem
Dostoyevskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmha
Inte alls samma sak som fisk, men det finns vl kaviar gjord p tng och jag har fr mig att det r ganska god ersttare till riktig kaviar.
Ska nog ta och prova detta ocks, allt fr att variera kosten lite.

Mste sga att jag r rtt verraskad av hur mycket jag saknar fisk, nstan lite jobbigt
Citera
2009-07-07, 22:35
Medlem
wuus avatar
Jag tycker att om du saknar ngot s ska du ta det. Folk som knner "fan jag kan inte, r veg." hller oftast inte s lnge som vegetarianer/veganer och brjar pang p med allt vad det innebr att vara ktttare. Fast gr det som du knner r bst, och bry dig inte om de "regler" som finns.
Jag sjlv r vegetarian, men fr ibland fr mig att kka musslor eller krftstjrtar. Oftast rcker det fr mig att kka ngra och sen r jag njd.
Edti: jag frsker allts inte p ngot vis gra narr av att du vill ha ett alternativ till fisk! Jag sjlv hade kunnat tnka mig att prova det. Variation frnjer.
Citera
2009-07-07, 22:53
Medlem
Dostoyevskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag tycker att om du saknar ngot s ska du ta det. Folk som knner "fan jag kan inte, r veg." hller oftast inte s lnge som vegetarianer/veganer och brjar pang p med allt vad det innebr att vara ktttare. Fast gr det som du knner r bst, och bry dig inte om de "regler" som finns.
Jag sjlv r vegetarian, men fr ibland fr mig att kka musslor eller krftstjrtar. Oftast rcker det fr mig att kka ngra och sen r jag njd.
Edti: jag frsker allts inte p ngot vis gra narr av att du vill ha ett alternativ till fisk! Jag sjlv hade kunnat tnka mig att prova det. Variation frnjer.
Jo, det stmmer skert i flera fall. Fast knner just nu att jag inte skulle kunna verge att vara vegetarian, dels p grund av min "vertygelse" samt att jag mr s mycket bttre nu med hjlp av den vegetariska kosten. Fr fokusera energin frn saknaden p att hitta nya spnnande saker istllet

Hittade ett recept, blir till att prova imorgon.

Tofu Fish Sticks

1 lb. package firm tofu, drained
2/3 cup fine organic cornmeal (or white flour)
2/3 cup sliced almonds
2 tsp. sweet paprika
2 tsp. kelp granules
2 tsp. salt
tsp. onion powder
tsp. garlic powder
tsp. dill weed
freshly ground black pepper, to taste
2/3 cup plain, unsweetened soymilk
1 lemon
olive oil

Preheat the oven to 400. Line a baking sheet with parchment paper and coat parchment with olive oil. Set aside.

Combine the cornmeal or flour, sliced almonds, paprika, kelp, salt, onion and garlic powder, dill weed, and black pepper in a blender, and blend on high until most of the almonds have been turned into a coarse meal, with a few larger pieces of almond remaining. Pour the mixture into a wide baking dish or pie plate.

Place the plain soymilk into a bowl and set next to the cornmeal mixture.

With a sharp knife, cut the tofu into even slices just under -inch wide. Cut tofu out into fish sticks, or use a fish-shaped cookie cutter to cut out tofu fish.

Working with one piece at a time, dip the tofu into the plain soymilk, then toss gently in the cornmeal mixture to coat evenly. Place on the prepared baking sheet. When all the tofu fish are on the baking sheet, sprinkle them with olive oil.

Bake for 15 minutes, then turn the tofu fish over and bake for an additional 15 minutes, or until crispy (if making tater tots, place them on the baking sheet for the last 15 minutes).

Remove tofu fish onto a plate, and squeeze some fresh lemon juice evenly over the tofu.

Ska bli intressant.
Citera
2009-07-07, 23:55
Medlem
Har inte testat det sjlv men p http://www.restaurangmalaysia.se sljer de lite alla mjliga vegetariska alternativ fr olika fisksorter.

Klicka p vegetarisk mat i menyn lngst upp p sidan.

Edit: Sg nu att man nog inte kan kpa drifrn som privatperson. Fast produkterna finns ju i alla fall s ngonstans borde man kunna f tag p dem.
Senast redigerad av dais4773 2009-07-07 kl. 23:57.
Citera
2009-07-08, 01:26
Medlem
midnighttrains avatar
linfrolja r rik p omega-3 vilket ven fet fisk r. tycker faktiskt att just linfroljan har lite fisksmak, s det kanske kan vara ngot att marinera tofu med.
Citera
2009-07-08, 02:32
Medlem
askbollens avatar
Gnid en quornfile i ett otvttat kvinnligt knsorgan...

Urskta ovanstende osmaklighet men jag har inte fattat varfr alla vegetarianer till varje pris verkar vilja hitta produkter som efterliknar de animaliska produkter de valt bort? Fr att citera en tidigare talare p FB. "Var sitter filn p quorn-djuret?"
Citera
2009-07-08, 09:36
Medlem
I veggo/eko-butiker kan det i frysdisken finnas sm bizarra vegetariska "fisk"-filer, jag har till och med sett ngon laxbit dr de frutom ltt verdrivet rosa "ktt" ven imiterat skinnet, frmodligen med alger. Kan nog ven finnas i vlsorterade kinesaffrer.
Jag har inte provat fuskfisken, s jag vet inte om en sdan skulle mtta ditt begr, provade vegetariska jtterkor en gng, och det var sdr. Gluten med svag smak av hav ungefr.

hr r en bild p en vegansk "rk"- och avokadococktail.
http://img208.imageshack.us/i/shrimpqd1.jpg/

edit: Hr r en lnk till den glada laxen: http://www.goodstore.se/catalog/prod...oducts_id=2386
Senast redigerad av reference 2009-07-08 kl. 09:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in