• 1
  • 2
2009-07-07, 20:33
Bannlyst
Använder ni förkläde vid matlagning? Och kanske även annars i hushållet, också?
Eller är det numera ngt "utgånget" detta att använda förkläde i köket/ i vardagen?

Jag använder det inte.
Men ska nog börja med det, faktiskt... Ni då? Använder redan eller kanske ska börja? Och vilken typ då, då? Och varför?
Verkar ju finnas två typer att välja på, ett midjekort och ett helkropps:
Midje- : http://www.almedahls.nu/produktbilde...kort_tomat.jpg . Skyddar ju inte från stänk och skvätt från matlagning så förstår inte riktigt syftet med det?
Helkropps- : http://www.kaneltextil.se/prodimg/L/503.jpg
Är det förra kanske någon typ av "städskynke" mera? Så det fungerar mest i trädgården och att t. ex bara stoppa ned mängder av klädnypor i fickorna på?
Och när kom förklädet först att användas och varför?
Och varför är förkläden inte så vanliga numera? Eller är dem det?
Senast redigerad av Toort 2009-07-07 kl. 20:46.
Citera
2009-07-07, 21:27
Medlem
Arch_Angels avatar
när jag har mina vita "prasselbyxer" (vet inte vad d heter men kallas så här uppe) så brukar jag försöka komma ihåg att använda duken som ligger brevid spisen vid stekning av hamburgare men glömmer d oftast

skulle tro att folk endast använder det ifall dom har vita kläder & skall steka
Citera
2009-07-07, 23:05
Medlem
Squalos avatar
Har plagget men använder det inte. Har en handduk hängande på varje sida av köket.

Tycker det är sällan man stänker något på sig själv, det är mest nödvändigt för att torka av händerna på, och det brukar jag använda röven, t-shirt eller handduk till.
Citera
2009-07-07, 23:06
Medlem
Nej men skulle absolut kunna tänka mig börja göra det.
Citera
2009-07-08, 09:06
Medlem
BridgeRocks avatar
Nja, jag får väl medge att jag är dålig på att använda det när jag lagar mat hemma. Dock så finns det ju vissa tillfällen då man redan är uppklädd och lagar mat, så då brukar jag försöka komma ihåg att ta på mig "heltäckande" förkläde.
Citera
2009-07-08, 10:39
Medlem
Trumpeters avatar
Nä jag använder inte förkläde. Använder mig dock frekvent av handdukar som jag tycker funkar bra.
Citera
2009-07-08, 10:41
Medlem
Eternys avatar
Ja, händer faktiskt.
Citera
2009-07-08, 10:44
Medlem
Ja, faktiskt, har ett gammlt Pripps Royal (reklam mao), helkropps som jag använder inomhus och ett midje till grillnigen. Känns rätt praktiskt, för jag är lite "sölig" av mig.
Citera
2009-07-08, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BridgeRock
Nja, jag får väl medge att jag är dålig på att använda det när jag lagar mat hemma. Dock så finns det ju vissa tillfällen då man redan är uppklädd och lagar mat, så då brukar jag försöka komma ihåg att ta på mig "heltäckande" förkläde.

samma här, vid festligare tillfällen använder jag men ej när jag är hemma själv
Citera
2009-07-08, 12:40
Medlem
Octavianuss avatar
jag har ett från B&Ws köttdisk, har alltid det på mig när jag lagar mat. Vilket är nödvändigt, för bara efter en vecka, e det supergrisigt, fast det e klart, då slarvar jag ju med handduk och torkar mig på föklädet istället.
Citera
2013-12-06, 17:14
Medlem
Jag använder alltid förkläde vid matlagning, grillning, diskning mm. Jag flera stycken hemma.
Citera
2013-12-06, 21:53
Medlem
Ja. Jag har alltid förkläde vid bakning och matlagning. Dels för att skydda mig själv från maten men också hygieniskt för att skydda maten från mina kläder. Jag har även håret uppsatt och bär helst även hårnät om jag lagar mat till andra än familjen. Undantag från förkläde är snabbmatlaning som sträcker sig till att micra rester, koka pasta etc.

Jag försöker även överföra rutinen med förkläde till mina barn, så de har egna förkläden. Förklädena lämnas kvar i köket och tvättas ofta. Direkt olämpligt om någon använder samma förkläde i köket som vid städning av toaletter, sophantering, kemikaliehantering etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in