• 1
  • 2
2009-07-07, 15:34
Medlem
Grishams avatar
Hur ska man göra när man tinar kycklingfileer?
Har tagit ut 500 gram kyckling ur påsen och vill nu tina dem. Ska jag lägga dem i en påse och i kallt vatten ellerkan jag lägga dem direkt i vattnet?
Citera
2009-07-07, 15:35
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisham
Hur ska man göra när man tinar kycklingfileer?
Har tagit ut 500 gram kyckling ur påsen och vill nu tina dem. Ska jag lägga dem i en påse och i kallt vatten ellerkan jag lägga dem direkt i vattnet?
lägg dem i en påse först.
Citera
2009-07-07, 15:37
Medlem
bananjukkas avatar
Jag brukar lägga dem i en påse, fylla upp diskhon med så varmt vatten som möjligt och sedan lägga ner filéerna. Använd gärna något som tyngd ovanpå så inte bara en sida blir tinad.
Citera
2009-07-07, 15:38
Medlem
soptippsbosses avatar
Har du ingen micro? Jag brukar tina dem på lägsta temperaturen med den.

Är det ett dåligt alternativ?
Citera
2009-07-07, 15:44
Medlem
Jisses70s avatar
Plastpåse i kallt vatten är det bästa sättet.
Citera
2009-07-07, 16:51
Medlem
klybans avatar
Jag kör i micron sätter in det på 350-400g så blir det mellan tinat så man kan hantera med kniv.
Och sen när man väl kör igång med kniven så tinar det.
Kör man hela filéer så måste man tina lite mer.
Citera
2009-07-07, 17:22
Medlem
Om du ska tina en hel påse med kyckling så gör ett hål i påsen och fyll med vatten, varmt om det är bråttom.
Citera
2009-07-07, 18:12
Medlem
My©s avatar
Du ska nog försöka ha tålamod och köra med kallt vatten. Lägger du kycklingen i varmvatten blir de yttre delarna snart uppvärmda och bakterietillväxten sätter fart. I kallt vatten undviker du bakterier på ett helt annat sätt.

Å andra sidan finns ju Newtons avsvalningslag. Brukar väl mest användas på döingar för att fastställa dödstidpunkt tror jag men borde även vara applicerbar här. På enklast möjliga sätt betyder den att ju större temperaturskillnad det är mellan "produkten" och omgivningen, desto fortare utjämnas temperaturen. Men det var länge sen jag räknade differentialekvationer så jag kan inte ge dig ett matteexempel - kanske nån annan kan bistå med detta?

Men håll dig till kallvatten om du är rädd för bakterietillväxt i köttet...

/My©

PS. http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtons_avsvalningslag
Senast redigerad av My© 2009-07-07 kl. 18:15.
Citera
2009-07-07, 18:13
Medlem
BridgeRocks avatar
Som tidigare nämnts så är det bästa alternativet att tina i kallt vatten. Men om du har bråttom så kan du köra i varmt vatten, men det kan medföra att den blir lite sladdrigare utanpå, samt bakteriella processer kan stata. När det gäller att micra så är det inte så jättebra, eftersom kycklingen lätt blir torr då. Man måste vara väldigt försiktig när man ska tina upp kyckling i en mikrovågsugn.
Citera
2009-07-07, 18:15
Medlem
klybans avatar
Bakterier från en snabb tinad kyckling file som tillagas direkt, är knappast nått man ens behöver dra upp för det bara förvillar.
Citera
2009-07-07, 18:15
Medlem
kompjuters avatar
Kör kallvatten, redan efter 1 timme kan du skära upp den om det är syftet och sen så tinar den ju blixtsnabbt.
Citera
2009-07-07, 18:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BridgeRock
Som tidigare nämnts så är det bästa alternativet att tina i kallt vatten. Men om du har bråttom så kan du köra i varmt vatten, men det kan medföra att den blir lite sladdrigare utanpå, samt bakteriella processer kan stata. När det gäller att micra så är det inte så jättebra, eftersom kycklingen lätt blir torr då. Man måste vara väldigt försiktig när man ska tina upp kyckling i en mikrovågsugn.
Har du en bra micro så kommer den aldrig bli torr, utan helt enkelt perfekt tinat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in