2009-07-07, 14:40
Medlem
Ja e lite nyfiken här...ska flytta snart till ny lägenhet där jag får glashäll istället för vanlig "platt-spis"...
Ja älskar att woka men problemet med plattspis är att ja aldrig får upp den där riktiga värmen ja skulle vilja ha, så min fråga är helt enkelt om hällspisar på 1.8-2.2kW klarar den här uppgiften bättre? de är en gjutjärnswok som används ska sägas..
Citera
2009-07-07, 17:16
Medlem
dePauls avatar
Oavsett spistyp så borde det gå att woka, dvs så länge det inte är något allvarligt fel på spisen.

~Paul~
Citera
2009-07-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Oavsett spistyp så borde det gå att woka, dvs så länge det inte är något allvarligt fel på spisen.

~Paul~

Jojo, hehe, de förstår ja också =) min fråga var mer huruvida värmeutveckligen är tillräcklig för att woka "rätt" så att säga...
Vanligtvis wokar man ju gärna på gasolspis pga att man vill ha allt krispigt men ändå tillagat så att säga...de blir ju inte riktigt samma värmeutveckling på en glashäll men eftersom ja inte flyttat in än så tänkte ja förbereda mig för att ev slänga in en extra gasplatta =)
Citera
2009-07-07, 21:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raz0r
Jojo, hehe, de förstår ja också =) min fråga var mer huruvida värmeutveckligen är tillräcklig för att woka "rätt" så att säga...
Vanligtvis wokar man ju gärna på gasolspis pga att man vill ha allt krispigt men ändå tillagat så att säga...de blir ju inte riktigt samma värmeutveckling på en glashäll men eftersom ja inte flyttat in än så tänkte ja förbereda mig för att ev slänga in en extra gasplatta =)
Förstår vad du menar. Men man måste anpassa metod efter värmekälla. De senaste åren har jag endast wokat på en vanlig spis (ej häll eller induktion) och det funkar alldeles utmärkt. Hemma hos min mor så kör jag på häll och det funkar lika väl.

Hemligheten ligger snarare i woken. Kör du på gas så kan du använda en mer konformad wok. På el kör man med en platt wok. De har olika värmespridning. Effekten räcker däremot väl till för att kunna woka på ett effektivt sätt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in