2009-07-07, 11:09
Medlem
Jag behöver komma ihåg en regel från när jag spelade Skitgubbe på högstadiet. (Skitgubbe, inte Vändtia! Kallas ibland Mas eller Svitmas. Spelet där man spelar i två omgångar, först för att ta stick och sen för att bli av med korten.)

I högstadiet spelade vi varianten att man i andra omgången får lägga sviter, och att den som plockar upp tar upp sviter underifrån. Och vi spelade så att vi la alla kort i en enda hög, inte i separata utspel framför varje person.

Frågan blir då (vilket är mitt problem) – hur avgör man var omgången slutar och vem som får vända bort korten om någon person tar upp kort och lämnar en svit som lagts ut av flera spelare? Så länge det är separata kort eller sviter är det ju inga problem, då är det bara att räkna dem, men om två utlägg sitter ihop i en svit som ligger kvar på bordet efter att föregående spelare tagit upp kort, räknas det då som ett eller två utlägg? (D.v.s. var tar rundan nu slut?)

Jag *gissar* att vi spelade som att det var ett utlägg, annars vore det ju svårt att hålla reda på hur många personer som egentligen spelat ut till högen som ligger på bordet.

Nån som spelat/spelar på samma sätt (med en gemensam hög på bordet) som kan friska upp mitt minne?
Senast redigerad av captainknut 2009-07-07 kl. 11:12.
Citera
2009-07-07, 12:48
Medlem
Latexs avatar
När vi spelar så låter vi alltid sviterna från respektive spelare ligga lite separerade just för att man ska veta vem som spelade vad och vad man ev. ska plocka upp.
I våra regler gäller att även om flera utspelade småsviter bildar en enda lång svit räknas varje utspel för sig.
Svårt att förklara med ord så jag visar ett exempel:

4 spelare
Person1 spelar ut 4, 5 och 6.
Person2 spelar ut 7 och 8.
Person3 spelar ut 9 och 10.
3 olika "spel" på bordet även om det är en enda svit.
Person 4 blir tvungen att plocka upp kort och ska då endast ta upp 4, 5 och 6.
2 olika "spel" på bordet
Person1 spelar ut Kn och D
Person2 spelar ut K vilket ger 4 "spel" på bordet och därmed vänds bort.
Person2 spelar ut på nytt.

Så spelar vi i alla fall. Hoppas det var svar på frågan.
Citera
2009-07-07, 13:03
Medlem
Nä, det var just hur man gör när man inte separerar högen jag undrar.
Citera
2009-07-10, 09:47
Medlem
Finns det ingen annan som spelar skitgubbe?
Citera
2009-07-10, 10:59
Medlem
Latexs avatar
Jag fattar inte riktigt hur ni spelar och hur ihopslagningen av sviter fungerar men svaret på din fråga har du nog givit själv.

Citat:
Ursprungligen postat av captainknut
Jag *gissar* att vi spelade som att det var ett utlägg, annars vore det ju svårt att hålla reda på hur många personer som egentligen spelat ut till högen som ligger på bordet.

Annars blir det ju omöjligt att hålla reda på vem som har lagt vad.
Citera
2009-08-01, 00:36
Medlem
När personen som sitter efter dig har spelat ut denna rundan (och inte plockat), så vänder du om du lägger ett (eller flera) kort.
Citera
2009-08-01, 23:14
Medlem
livemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captainknut
Finns det ingen annan som spelar skitgubbe?

men kom igne kan inte vara så svårt att komma ihåg vem som spelade ut vad.. Dte är bara man håller koll på vem som spelade ut vilka kort...
Citera
2009-08-02, 12:48
Medlem
Kuken-i-Styrets avatar
När man ska plocka får man ta upp hela högen Så spelar vi
Citera
2009-11-04, 18:50
Medlem
vi spelar med att man tar upp hela sviten och då försvinner det utspelet, alla kort i en hög, alltså på så sätt kan man spela mer taktiskt när det är ens tur.
vi kör också med "otriumf" dvs om triumf är en svart färg, låt oss säga spader, så är motsvarande valör i samma färg otriumf...och det innebär att du inte får spela triumf på den färgen utan måste plocka om du inte vill spela över...gör också att man måste tänka mer hur man spelar
Citera
2014-01-05, 11:45
Medlem
Hurris avatar
Nu väcker jag den här gamla Smaugen. Eftersom vi nyss återupptagit detta spel så spelar vi numer med en liten twist. För att göra spelet lite mindre förutsägbart. Om vi är 3 spelare, så vänds ett spel för efter 4 utlägg. Alltså;
Jag är förhand och lägger
Spader 3,4
B: Spader 6,7,8
C, Spader 10, Kn, Dam, Kung

D: Nu skulle jag kunna vända om jag hade ess, men jag måste ta upp det C Lade. B fortsätter lägga och spelet vänds först när det somsagt är 4 "givar" ute på bordet.

Någon mer som spelar på detta vis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in