2009-07-07, 09:05
Bannlyst
Jag har tidigare skrivit att de s,k. radikalfeministerna för mig är den kvinnliga elit som glider fram på en räkmacka och som har råd och tid och möjlighet att slåss för sig själva. Läste t.ex. att för moderatkvinnor var ett stort feministiskt mål att hamna i partitoppen...själva alltså. Vad har det med kvinnokamp att göra? Välbeställda av båda könen har väl alltid haft det lättare för sig? De här kvinnorna skiter väl lika mycket i andra kvinnor som männen gör? De styrs av samma egenintresse. Fick t.ex. ett råd av en annan kvinna i en annan tråd här att om jag var så uppgiven i mitt yrke och inte längre trodde på vad jag jobbade med - varför bytte jag inte då bara jobb? Bara ett sådant svar visar hur verklighetsfrånvänd den här debatten är. 56 år och kvinna och med enbart en fritidspedagogutbildning - vilka chanser har jag?

Och ni män som bekämpar dessa kvinnor, denna lilla exklusiva grupp, ni talar ju också om att denna grupp av kvinnor är de enda ni ser och de enda ni anser vara värda att bemöta. I tråd efter tråd. Det spelar ingen roll vad jag tar upp här - guilt by association - jag är kvinna, alltså förkastlig. Det finns för de flesta här bara två grupper av människor som räknas - männen och elitkvinnorna. Och elitkvinnorna är ju så lika män de kan bli så...det handlar egentligen inte om en kamp mellan två lika parter utan om ett inbördeskrig. "Riktiga kvinnor" förväntas hålla käften eller att "hålla med" männen?
Hela forumet kunde lika gärna kallas "Vi som har makten och vill ha mer makt".

Och som vanligt får jag väl frågan nu: Vad vill du att vi ska diskutera? Mitt svar: Ger detta inlägg några som helst tankar hos någon som helst av er, får någon några associationer, håller med eller tycker emot så svara. Varje tråd jag startar startar jag för att bredda debatten, för att göra den mindre smal därför att jag tycker att det är viktigt. Tycker ni att det är ett skitinlägg, totalt meningslöst - bry er inte då! Har ingen svarat under dagen så finns det inget intresse av detta och då vet jag det och tråden kan utan vidare plockas bort.
Citera
2009-07-07, 09:33
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Jag har tidigare skrivit att de s,k. radikalfeministerna för mig är den kvinnliga elit som glider fram på en räkmacka och som har råd och tid och möjlighet att slåss för sig själva. Läste t.ex. att för moderatkvinnor var ett stort feministiskt mål att hamna i partitoppen...själva alltså. Vad har det med kvinnokamp att göra? Välbeställda av båda könen har väl alltid haft det lättare för sig? De här kvinnorna skiter väl lika mycket i andra kvinnor som männen gör? De styrs av samma egenintresse. Fick t.ex. ett råd av en annan kvinna i en annan tråd här att om jag var så uppgiven i mitt yrke och inte längre trodde på vad jag jobbade med - varför bytte jag inte då bara jobb? Bara ett sådant svar visar hur verklighetsfrånvänd den här debatten är. 56 år och kvinna och med enbart en fritidspedagogutbildning - vilka chanser har jag?

Och ni män som bekämpar dessa kvinnor, denna lilla exklusiva grupp, ni talar ju också om att denna grupp av kvinnor är de enda ni ser och de enda ni anser vara värda att bemöta. I tråd efter tråd. Det spelar ingen roll vad jag tar upp här - guilt by association - jag är kvinna, alltså förkastlig. Det finns för de flesta här bara två grupper av människor som räknas - männen och elitkvinnorna. Och elitkvinnorna är ju så lika män de kan bli så...det handlar egentligen inte om en kamp mellan två lika parter utan om ett inbördeskrig. "Riktiga kvinnor" förväntas hålla käften eller att "hålla med" männen?

Och som vanligt får jag väl frågan nu: Vad vill du att vi ska diskutera? Mitt svar: Ger detta inlägg några som helst tankar hos någon som helst av er, får någon några associationer, håller med eller tycker emot så svara. Varje tråd jag startar startar jag för att bredda debatten, för att göra den mindre smal därför att jag tycker att det är viktigt. Tycker ni att det är ett skitinlägg, totalt meningslöst - bry er inte då! Har ingen svarat under dagen så finns det inget intresse av detta och då vet jag det och tråden kan utan vidare plockas bort.

Varför handlar dina tråd stater på ett eller annat sätt om dig? (INTE alla trådstarer nu men dina två-tre senaste har gjort det)
Jag har diskuterat emotmännen här flera gånger utan att råka på detta berömda "Guilt by association" eller att jag skulle vara förkastlig bara för att jag är kvinna för den saken skull.

Det jag undra över är varför så många kvinnor skall spotta på andra kvinnor bara för att man inte håller med kvinnorna i allt de skriver, eller får anklagelser över att man "hugger kvinnor i ryggen" bara för att man inte håller med kvinnor i allt hon säger bar för att båda är kvinnor.

Sedan tycker jag det är jobbigt med kvinnor som klagar på att "männen klumpar ihop kvinnor" och hävdar att det handlar om något "Guilt by association", och har sedan en långlista med i bagaget på detta med att "klumpa ihop folk" själv, med frågor som exempel; "vad menar ni?" som om man skulle kunna svar för andra.

Mest jobbigast är det dock när någon använder sig ut studerat och upprepat.. "jag har mer livserfarenhet än dig" och ""jag vet mer än du..", ja snabba till att döma ut andras kunskaper och erfarenheter, till personer de inte har en jäkla aning om vem de är bakom en dator ö.h.t och har bara några får textrader på ett diskussionsforum att tillgå som underlag.
Senast redigerad av Empress 2009-07-07 kl. 09:38.
Citera
2009-07-07, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Varför handlar dina tråd stater på ett eller annat sätt om dig? (INTE alla trådstarer nu men dina två-tre senaste har gjort det)
Jag har diskuterat emotmännen här flera gånger utan att råka på detta berömda "Guilt by association" eller att jag skulle vara förkastlig bara för att jag är kvinna för den saken skull.

Det jag undra över är varför så många kvinnor skall spotta på andra kvinnor bara för att man inte håller med kvinnorna i allt de skriver, eller får anklagelser över att man "hugger kvinnor i ryggen" bara för att man inte håller med kvinnor i allt hon säger bar för att båda är kvinnor.

Sedan tycker jag det är jobbigt med kvinnor (och män med) som klagar på att "männen klumpar ihop kvinnor" och hävdar att det handlar om något "Guilt by association", och har sedan en långlista med i bagaget på detta med att "klumpa ihop folk" själv, med frågor som exempel; "vad menar ni?" som om man skulle kunna svar för andra.

Svar på frågan om varför trådstarterna på något sätt handlar om mig: Ja, det som diskuteras handlar om mig, om mitt liv och en massa andra människors liv. Jag uttalar mig inte om att vara objektiv eller att inte ha mina färgade glasögon. All talar om sig själva, en del är bara bättre på att dölja det. Tack för svar i alla fall.

P.S
Detta också: I den vanliga världen, bland vanliga kvinnor och män så brukar folk bli berörda av det jag skriver, så det handlar om det också - att jag vill att fler vanliga människor ska framträda i debatterna - jag ser inte de som debatterar här som "vanliga" - fel eller rätt, men hittills har jag en uppfattning om att debatterna handlar om en liten exklusiv grupp och som sagt - jag tycker frågorna är viktiga och att fler behöver debattera dem.
Senast redigerad av severiano 2009-07-07 kl. 09:47.
Citera
2009-07-07, 09:52
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Svar på frågan om varför trådstarterna på något sätt handlar om mig: Ja, det som diskuteras handlar om mig, om mitt liv och en massa andra människors liv. Jag uttalar mig inte om att vara objektiv eller att inte ha mina färgade glasögon. All talar om sig själva, en del är bara bättre på att dölja det. Tack för svar i alla fall.

Varsågod.

Fast glömt redan dina egna ord? Minns du inte själv vad du skriver?

Citat:
Det spelar ingen roll vad jag tar upp här - guilt by association - jag är kvinna, alltså förkastlig.
Du skriver alldeles tydligt själv "det spelar ingen roll vad "jagtar upp här"..

Kan källhänvisa till dina andra två-tre inlägg där du dra in dig på samma sätt som denna trådstart bar att säga till..

Jag har heller inga färgade glasögon på mig. Men jag tänker inte tolerera översittarfasoner (för det är exakt vad det är) när någon kommer och säger "jag vet mer än dig" eller "jag har mer livserfarenhet" än dig. Sedan så spelar det ingen roll vem dessa översittarfasoner riktas till.
Citera
2009-07-07, 09:56
Bannlyst
Varför i helsike delar ni kvinnokämpar upp folk i kvinnor och män varför inte se alla som människor med ett värde?
Citera
2009-07-07, 11:28
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Fortfarande står jag fast vid vad jag tidigare sagt:
I flera inlägg har du svarat antingen för att provocera, eller för att du har en väldigt förvrängd världsbild att utgå ifrån.
Folk som addresserat detta på ett adekvat sätt, har genast blivit generaliserade av dig, för att hamna i samma grupp som de som seriöst anser att kvinnans plats är framför spisen.
Att du nu anser att ingen ser dina åsikter utan bara generaliserar dig, framstår som både ironiskt och ignorant.
Citera
2009-07-07, 11:58
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Varför i helsike delar ni kvinnokämpar upp folk i kvinnor och män varför inte se alla som människor med ett värde?

Därför att feminismen inte handlar om jämlikhet, utan om ett utstuderat sätt att få makt, mer makt och mest makt. Taktiken är förstås lika enkel som väl fungerande: det handlar om skuldbeläggelse. Den västerländska kulturen, särskilt den protestantiska, har så att säga arvssynden i sig. Istället för Jesus är det nu feminismen som ser sig som messias. Du skulle aldrig få en Japan eller en arab att känna skuld för sitt existensberättigande. Därför riktar feminister sitt korståg endast mot vita skandinaver, engelsmän eller amerikaner, dvs. de män de i regel är gifta med. Märkvärdigare än så är det inte.
Senast redigerad av TheLucky 2009-07-07 kl. 12:03.
Citera
2009-07-07, 12:49
Medlem
Knytt1s avatar
Det handlar mer om klass än om kön, kanske?
Citera
2009-07-07, 13:21
Medlem
d1rtj4ms avatar
Citat:
Fick t.ex. ett råd av en annan kvinna i en annan tråd här att om jag var så uppgiven i mitt yrke och inte längre trodde på vad jag jobbade med - varför bytte jag inte då bara jobb? Bara ett sådant svar visar hur verklighetsfrånvänd den här debatten är. 56 år och kvinna och med enbart en fritidspedagogutbildning - vilka chanser har jag?

Vilka chanser har Ronny 65 år, 165 cm lång, problem med knäna, att bli basketstjärna i USA?

Vilka chanser har Kenneth från Sollentuna, 45 år, att bli barnstjärna på Disney channel?

Vad har Roger traktorförare i Bjuholm, outbildad, kan inte ett ord engelska, för chanser att bli Hollywoodstjärna och tjäna miljoner?
Han är dessutom flygrädd, och vill inte bo någon annanstans än just i Bjurholm.

Nej fy fan, riktigt ojämställdt!
Citera
2009-07-07, 13:26
Medlem
d1rtj4ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Därför att feminismen inte handlar om jämlikhet, utan om ett utstuderat sätt att få makt, mer makt och mest makt. Taktiken är förstås lika enkel som väl fungerande: det handlar om skuldbeläggelse.

Exakt!
Citera
2009-07-07, 13:39
Medlem
Citat:
... jag är kvinna, alltså förkastlig. Det finns för de flesta här bara två grupper av människor som räknas - männen och elitkvinnorna. Och elitkvinnorna är ju så lika män de kan bli så...det handlar egentligen inte om en kamp mellan två lika parter utan om ett inbördeskrig. "Riktiga kvinnor" förväntas hålla käften eller att "hålla med" männen?

Du har framfört förkastliga åsikter på det här forumet. När du skriver "hålla med" männen så handlar det om att inte anse att svenska män som grupp utgör ett problem i det här samhället.

Vi som har makten? Vad för makt? Det är ingen retorisk fråga, det här är något som du ska svara på här.

Anser du att jag har för mycket makt över mitt eget liv?

Jag tror att du har mer makt än vad jag har, i och med att du är fritidspedagog. Det är möjligt att du inte har mer makt att byta yrke, och därmed mindre frihet, men det beror bara på dig själv. Det kan du inte skylla på någon annan. Om du blivit lurad av staten att fritidspedagog är något man bör vara så är det inte svenska mäns fel.
Citera
2009-07-07, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knytt1
Det handlar mer om klass än om kön, kanske?

Tack Knytt - så helt obegripligt var inte mitt inlägg då? Och till resten av er som svarat i tråden - ni fick alltså inga andra associationer av det jag skrev än att det räckte till för att spy på mig? Ni vill inte bli ihopbuntade? Och så svarar ni på exakt samma vis allihop - alla utom Knytt!

Jag var inte intresserad av vad ni tyckte om mig utan om det ni tog upp väckte några nya tankar eller associationer än de som ältats till vansinne. Det gjorde ni inte! Tack till dig Knytt i alla fall - det handlar verkligen om en klassfråga! Hur man sedan vill definiera klass!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in