2003-11-25, 21:55
Medlem
jenas avatar
Nej, men bara en halv. r det ngon kunnig person som vet hur mnga nervben en lax har per sida?? Nervben frgar panelen? Ja de dr sm djvla benen som mste dras ut innan man kan skra sin gravade lax.

Nu undrar alla om Jena fastnat med svansen i vgguttaget? Nej d, under en blt middag Fr ett tag sedan kom detta mne upp, det slutade nstan i slagsml, alla hade olika gissningar. Gissningarna var mellan 40-52 st, finns det ngon zoolog som kan detta?
Citera
2003-11-25, 22:35
Medlem
Luffarns avatar
Hanarna har 48, honorna har 47. Det r vanligast att de laxar man kper r honor(tror att det har ngot att gra med att de flesta laxar som sljs r odlade, och att de flesta odlade laxar r honor), s vid nsta middag kan du sjlvskert hvda 47 p vardera sida.
Citera
2003-11-25, 22:46
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarn
Hanarna har 48, honorna har 47. Det r vanligast att de laxar man kper r honor(tror att det har ngot att gra med att de flesta laxar som sljs r odlade, och att de flesta odlade laxar r honor), s vid nsta middag kan du sjlvskert hvda 47 p vardera sida.
Jklar, har du ngon klla???
Citera
2003-11-25, 22:53
Medlem
Luffarns avatar
sorry, ligger nog uppe p vinden. Det var i min naturkunskapsbok frn gymnasiet som det stod. Tror att den heter Naturkunskap A+B. Mste vl g att hitta sdan hr info p ntet, men jag antar att du har kollat dr?

Edit: Hur kommer det sig att ni hade denna intressanta disskution under en middag?
Citera
2003-11-25, 23:39
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarn
sorry, ligger nog uppe p vinden. Det var i min naturkunskapsbok frn gymnasiet som det stod. Tror att den heter Naturkunskap A+B. Mste vl g att hitta sdan hr info p ntet, men jag antar att du har kollat dr?

Edit: Hur kommer det sig att ni hade denna intressanta disskution under en middag?
Jag har letat mig bl p internet, om du har fljt matforum har du antagligen frsttt att jag r utbildad kock, och d vi under middagen diskuterade gravlaxrecept kom antalet nervben upp till ytan. D jag inte kunde svara retades gnget med min som borde kunna detta.... Alla har faktiskt hjlpt till att leta, detta r dessutom andra gngen jag frgar p FB.
Citera
2003-11-26, 11:28
Medlem
Luffarns avatar
Testa att frga ngon duktig sushikock. Kan tnka mig att de har litteratur p mnet om du har tur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in