2013-06-28, 21:40
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna
Själv tycker jag det är löjligt att så fort några serber nämner att vi är framgångsrika i vissa sporter så ska minsann någon bosniak komma och byta ämne till fotboll. Jag skulle säga att ni hypar mer med fotbollen än vad vi gör generellt. Dina fantasisiffror är bara efterblivna och bekräftar bara det jag skriver.

Ja, det räcker med att Bosnien gör det. Men som ett helt självständigt landslag sen 2006 har Serbien uppnått mer än vad BiH har gjort sen '95. Dock är detta givetvis krigets fel. Jag jämför inte Serbien med Liverpool, utan försöker bara få er att förstå att man inte kan lämna ute historia när man talar om klubbar och landslag inom fotboll, då det är just historian som formar dessa..

Skamtar du eller nar Serbien kvalade in sig till VM 2010 sa hypade ni mycket mera an vad vi gor idag. Ni yrade om hur Serbien kommer knulla alla bre i Sydafrika Serbien var bre klara favoriter till guld tillsammans med Spanien, Holland,Argentina osv, och vad hande? Ni akte ut pa direkten.
De fa ggr Serbien och Montegro som det hette en gang i tiden kvalade in till ett masterskap gjorde de aldrig nagot storre vasen av sig och inte sallan skamde man ut sig rejalt.

Jag skrev att om Bosnien tar sig vidare ifran gruppen i Brasillien ar det mer an Serbiens landslag nagonsin lyckats med vilket stammer ju. Bosnien har ett ungnt lag och som bast kommer man att bli om 2-3 ar.
Det racker med att se att VM semifinal i vattenpolo spelas framfor ett par hundra askadare for att fa ett uppfattning vilka populara "sporter" det ror sig om Men enligt vissa serber pa youtube videos sa ar volleyboll och vattenpolo sporter som tusentals ultras aker 100 tals kilometer for att se live.
Kriget har sjalvklart paverkat Bosnien grovt pa alla satt och aven inom sporten.
Att jamfora tennis eller nagot annat sport btw med fotboll ar bara retarderat sa jag later bli att kommentera.
Bosnien sparkar boll mycket battre an Serbien just nu och kommer gora det formodligen ett artionden minst framat i tiden det ar jag overtygad om.
Dock finns det nagot positvit i hela var lilla diskussion istallet for att snacka krig och dod sa snackar vi nagot vackert som fotboll

Ett tecken pa att man har borjat satsa mer pa sport i Bosnien framst fotboll ar det nya tranings lagret i Zenica som kommer endast att nyttjas av bosniska landslaget sa att graset alltid forblir perfekt.
http://www.zenit.ba/?p=32117

Har for mig att Bosniens landslag ar det enda i regionen som kommer ha eget traninglager som inte forstors av lokala fotbollsklubbar..
Senast redigerad av Sunrise01 2013-06-28 kl. 21:43.
Citera
2013-06-28, 23:04
Medlem
Brolitsers avatar
Att enbart skylla uteblivna bosniakiska sportframgångar på krig och korruption och dålig infrastruktur känns aningen för simpelt.

Hur kommer det sig att kroatiska idrottsmän från BiH lyckats så bra? Många av dessa har ju haft samma förutsättningar som de muslimska medborgarna. Vissa har förvisso lämnat landet för att utvecklas, men detta först när de blivit bra. De 500 000 kroater som finns i BiH har uppnått mer i sportväg än vad 2 miljoner bosniaker gjort.

Ta tennis t.ex. Både Ljubicic, Cilic och Dodig är födda i BiH och har lyckats nå top10 och top30, något som ingen bosniak lyckats med.

Handbollen är ett annat exempel. Det finns flera framgångsrika kroatiska handbollsspelare som växt upp i BiH, och trots "krig" och "korruption" och "dålig infrastruktur" lyckats skörda framgångar. Samtidigt finns det knappt en enda känd bosniakisk handbollsspelare (Saric är grym).

Vi ser samma sak inom basketen. Planinic, Barac, Bogdanovic etc. är alla framgångsrika basketspelare födda i BiH.

Om man sedan tittar på hur det var i ex-ju, dvs innan alla krig så lyser bosniakerna också med sin frånvaro. Hur många tongivande bosniaker fanns det t.ex. i laget som vann junior-VM 87, eller i basketlandslagen under 90-talet?
Citera
2013-06-28, 23:38
Medlem
Sunrise01s avatar
Kanske för att Cilic och Dodig fick träna i det oförstörda Split och Zagreb där tennisarenor inte var förvandlade till skrot? Eller för att kroaterna är tre ggr fler? Mirza Dzomba och Zlatko Saracevic är väl bosniaker? Hur kommer det sig att bosniakiska klubbar dominerar i Bosniens premijer ligan?
Hur förklarar du att bosniaker som Ibricic och Zec dominerade överlägset i HNL?
Tänkt på dessa argument ibland?
Citera
2013-06-29, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brolitser
Att enbart skylla uteblivna bosniakiska sportframgångar på krig och korruption och dålig infrastruktur känns aningen för simpelt.

Hur kommer det sig att kroatiska idrottsmän från BiH lyckats så bra? Många av dessa har ju haft samma förutsättningar som de muslimska medborgarna. Vissa har förvisso lämnat landet för att utvecklas, men detta först när de blivit bra. De 500 000 kroater som finns i BiH har uppnått mer i sportväg än vad 2 miljoner bosniaker gjort.

Ta tennis t.ex. Både Ljubicic, Cilic och Dodig är födda i BiH och har lyckats nå top10 och top30, något som ingen bosniak lyckats med.

Handbollen är ett annat exempel. Det finns flera framgångsrika kroatiska handbollsspelare som växt upp i BiH, och trots "krig" och "korruption" och "dålig infrastruktur" lyckats skörda framgångar. Samtidigt finns det knappt en enda känd bosniakisk handbollsspelare (Saric är grym).

Vi ser samma sak inom basketen. Planinic, Barac, Bogdanovic etc. är alla framgångsrika basketspelare födda i BiH.

Om man sedan tittar på hur det var i ex-ju, dvs innan alla krig så lyser bosniakerna också med sin frånvaro. Hur många tongivande bosniaker fanns det t.ex. i laget som vann junior-VM 87, eller i basketlandslagen under 90-talet?

Därför att sport är större av tradition i Kroatien och Serbien, samt bland bosnienkroater och bosnienserber. Bosniaker väljer eller valde då under 70 och 80-tal att studera eller satsa på musik (sång eller instrument).

Det är nu på senare år som en större idrottssatsning har inletts. Många bosnienkroater och bosnienserber får sin träning utomlands medan bosniaker oftast inte har den möjligheten. Bosnien har inte i närheten av lika bra faciliteter eller resurser som Serbien och Kroatien. Finns EN hockeyrink i Sarajevo medan tiotals finns i t.ex Zagreb. De bosniaker som dominerar i sport är oftast uppväxta utomlands. Det är få som lyckas som verkligen är därifrån, vilket beror på noll resurser och skitdåliga faciliteter. Och hur fan hade du tänkt dig att bosniaker som tjänar mindre än 5000 per månad ska kunna ha råd med att spela tennis? Bosniens landslag har ett bra lag just nu med många talangfulla spelare men de flesta har knappt råd att satsa på sport förutom fotboll och kanske basket. Andra sporter som kräver investeringar är det få som håller på med.

Kultur och musik har alltid varit överlägset störst i Bosnien, sedan kommer sporten. Bara en sån sak som att det alltid är fullt i Sarajevos konsertsal på helger pga olika evenemang och konserter säger något.
Senast redigerad av Rinetti 2013-06-29 kl. 00:08.
Citera
2013-06-29, 00:10
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brolitser

Fan vad du är ologisk. När har BiH-kroaterna fått fram en spelare som Dzeko? När har BiH kroaterna eller BiH serberna fått fram en spelare som Safet Susic? Susic är Jugoslaviens bäste spelare genom alla tider, det finns källor på det, bara googla på det. Mirza Teletovic var hela basketeuropas bäste spelare innan han lämnade för NBA förra året, när har ni bönder (kroater och serber från BiH) fått fram något sådant? Ska jag börja rabbla upp Mirza Delibasic, Vahid Halilhodzic och resterande av dem äldre generationen. Hade Zagreb eller Belgrad fått tiotusentals granater över sig så hade sport också varit oprioterat i dessa länder. Gud vet hur många framtida talanger som ni ustase och cetnici dödade, tragiskt!

Vi kan ta fram en annan sida av Bosnien , nämligen kultur och film. När har kroaterna eller serberna gjort bra filmer och musik? Bosnien producerar filmer där Hollywood stjärnor deltar , bosniskt producerade filmer hamnar på Oscarsgalan, alla dom populäraste sångarna och banden i f.d Jugoslavien hade sin utgångspunkt, Bosnien Hercegovina . Vi såg bara hur det gick när serberna senast gjorde en film, den förbjöds i alla normala länder, liksom vem vill kolla på en film där man våldtar småbarn ( A Serbian film) ? Ni är så jävla talangfulla i en sak, att ljuga , manipulera, och förvränga historien och blunda för sanningen , där tar ni 1a platsen i världsmästerskapen i denna kategori.
Senast redigerad av ZmajOdBosne 2013-06-29 kl. 00:16.
Citera
2013-06-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Skamtar du eller nar Serbien kvalade in sig till VM 2010 sa hypade ni mycket mera an vad vi gor idag. Ni yrade om hur Serbien kommer knulla alla bre i Sydafrika Serbien var bre klara favoriter till guld tillsammans med Spanien, Holland,Argentina osv, och vad hande? Ni akte ut pa direkten.
De fa ggr Serbien och Montegro som det hette en gang i tiden kvalade in till ett masterskap gjorde de aldrig nagot storre vasen av sig och inte sallan skamde man ut sig rejalt.

Jag skrev att om Bosnien tar sig vidare ifran gruppen i Brasillien ar det mer an Serbiens landslag nagonsin lyckats med vilket stammer ju. Bosnien har ett ungnt lag och som bast kommer man att bli om 2-3 ar.
Det racker med att se att VM semifinal i vattenpolo spelas framfor ett par hundra askadare for att fa ett uppfattning vilka populara "sporter" det ror sig om Men enligt vissa serber pa youtube videos sa ar volleyboll och vattenpolo sporter som tusentals ultras aker 100 tals kilometer for att se live.
Kriget har sjalvklart paverkat Bosnien grovt pa alla satt och aven inom sporten.
Att jamfora tennis eller nagot annat sport btw med fotboll ar bara retarderat sa jag later bli att kommentera.
Bosnien sparkar boll mycket battre an Serbien just nu och kommer gora det formodligen ett artionden minst framat i tiden det ar jag overtygad om.
Dock finns det nagot positvit i hela var lilla diskussion istallet for att snacka krig och dod sa snackar vi nagot vackert som fotboll

Ett tecken pa att man har borjat satsa mer pa sport i Bosnien framst fotboll ar det nya tranings lagret i Zenica som kommer endast att nyttjas av bosniska landslaget sa att graset alltid forblir perfekt.

Har for mig att Bosniens landslag ar det enda i regionen som kommer ha eget traninglager som inte forstors av lokala fotbollsklubbar..
Och säg mig, vad var det ni sa efter matchen mot Grekland? Efter matchen mot Lettland? Ni pratar om hur ni ska ta över hela Brasilien. Jag kan gärna leta upp några bilder som florerar runt här på internet om du vill.

Jag har heller inte förnekat det. Förnekar du att vårt landslag sedan 2006 har åstadkommit mer än ditt landslag sedan '95? Även Serbien har ett ungt lag nu med tanke på den föryngring som skedde för en tid sen, och med en kompetent tränare (avgå Mihajlovic) och ett icke-korrupt förbund tror jag man kan ta sig väldigt långt om ett par år.

Angående vattenpolo. Jämför en vattenpolo-arena/simhall med en fotbollsstadion. Och snälla lägg ner med ditt jävla "enligt serber på YT, serber säger det på YT blabla". Även ni bosniaker påstår en massa skit på YT, men även här på FB. Och nej, det är inte alls retarderat att jämföra tennisstjärnorna med fotbollsstjärnorna, du vet att jag har rätt och därför kommenterar du det inte. Ja, bosniakerna spelar bättre boll än serberna just nu, hur länge till vet jag inte men årtionden? Haha.

Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Fan vad du är ologisk. När har BiH-kroaterna fått fram en spelare som Dzeko? När har BiH kroaterna eller BiH serberna fått fram en spelare som Safet Susic? Susic är Jugoslaviens bäste spelare genom alla tider, det finns källor på det, bara googla på det. Mirza Teletovic var hela basketeuropas bäste spelare innan han lämnade för NBA förra året, när har ni bönder (kroater och serber från BiH) fått fram något sådant? Ska jag börja rabbla upp Mirza Delibasic, Vahid Halilhodzic och resterande av dem äldre generationen. Hade Zagreb eller Belgrad fått tiotusentals granater över sig så hade sport också varit oprioterat i dessa länder. Gud vet hur många framtida talanger som ni ustase och cetnici dödade, tragiskt!

Vi kan ta fram en annan sida av Bosnien , nämligen kultur och film. När har kroaterna eller serberna gjort bra filmer och musik? Bosnien producerar filmer där Hollywood stjärnor deltar , bosniskt producerade filmer hamnar på Oscarsgalan, alla dom populäraste sångarna och banden i f.d Jugoslavien hade sin utgångspunkt, Bosnien Hercegovina . Vi såg bara hur det gick när serberna senast gjorde en film, den förbjöds i alla normala länder, liksom vem vill kolla på en film där man våldtar småbarn ( A Serbian film) ? Ni är så jävla talangfulla i en sak, att ljuga , manipulera, och förvränga historien och blunda för sanningen , där tar ni 1a platsen i världsmästerskapen i denna kategori.
Susic Jugoslaviens bästa spelare genom tiderna? Snälla, ge mig en trovärdig källa på det. Savo Milosevic ex. är från Bijeljina, Zoran Savic är från Zenica. Även bosnienkroaterna och bosnienserberna drabbades av bombningarna, inte bara bosniakerna. Fick inte Belgrad granater över sig under slutet av 90-talet?

Rade Serbedzija är rätt känd vad jag vet. Och är du helt seriös angående musiken? Att du ens kan påstå något sådant är totalt utvecklingsstört. Ska vi verkligen börja jämföra musiker? Jag tycker det är komiskt att du först menar att bönderna bosnienserberna inte har gjort ett skit när det kommer till sport, samtidigt som du senare påstår att musiken i Jugoslavien hade sin utgångspunkt i BiH som om det vore ni bosniaker som har gjort musiken, trots att det är övertygande bönderna bosnienserberna som stått för den fantastiska musik som hela Jugoslavien lyssnade på och som ni bosniaker fortfarande lyssnar på medan ni uttrycker ert hat för serber på internet. Komedi. En sak jag undrar är varför ni serbhatare ens lyssnar på serbisk musik? Jävla pajaser.
Citera
2013-06-29, 02:46
Medlem
Brolitsers avatar
Citat:
Kanske för att Cilic och Dodig fick träna i det oförstörda Split och Zagreb där tennisarenor inte var förvandlade till skrot?

Nu vet inte jag exakt hur och var de tränade i unga år, men det är mycket möjligt att deras förutsättningar var bättre. Jag tror dock inte att det är den enda orsaken till varför 500000 bosnienkroater har fått fram två top-10 och en top-30 spelare, medan 2miljoner bosniaker inte fått fram en enda.

Citat:
Eller för att kroaterna är tre ggr fler?

I mitt inlägg talade jag om kroater från BiH, det finns 500 000 sådana, alltså en fjärdedel av antalet bosniaker i BiH.

Citat:
Mirza Dzomba och Zlatko Saracevic är väl bosniaker?

Nej, de är kroater som bekänner sig till islam (har ingen aning om de ens gör det, möjligen att någon av deras förfäder konverterade till islam och att det hängt kvar). Men det hör inte hit.

Citat:
Hur kommer det sig att bosniakiska klubbar dominerar i Bosniens premijer ligan?

Jag kan väldigt lite om ligan, så rätta mig om jag har fel. 13 gånger har denna liga avgjorts. 4 gånger har kroatiska klubbar vunnit, 3 gånger serbiska och 6 gånger bosniakiska. Med de tidigare nämnde befolkningssiffrorna i åtanke, är detta facit inte alls imponerande. Vidare är det svårt att dra några större slutsatser av detta eftersom spelare från alla folkgrupper spelar i alla lag. Dessutom är ligan knappt professionell så egentligen är alla spelare mediokra. klubbarnas framgång avgörs dessutom inte enbart av spelarnas skicklighet utan flera andra faktorer påverkar en klubb: supporterskara, klubbledning, arena osv. Eftersom bosniakerna är fler känns det som att det har en fördel i här.

Citat:
Hur förklarar du att bosniaker som Ibricic och Zec dominerade överlägset i HNL?

Visst finns det skickliga bosniakiska idrottsmän, men mycket färre än t.ex. kroatiska. Att Ibrcic och Zec dominerad HNL något år säger väl inte så mycket. HNL har ju sett skickligare spelare både innan och efter. Dessutom blev väl deras karriärer inte riktigt vad man kunde hoppas på. Framförallt Ibrcic hade jag hoppats mer på, men han verkar ju börja komma igång igen.
Citera
2013-06-29, 03:25
Bannlyst
Juggar sitter och jämför vem som är bäst Standard på fb

Det verkliga problemet är inte hur få eller hur många idrottsmän som kommer från BiH. Det verkliga problemet är att bosnienserber och bosnienkroater bromsar landet genom sin närvaro. Det bästa vore naturligtvis om bosnienserberna anslöt sig till broder Serbien och kroaterna till broder Kroatien. Ser ingen skillnad på att lämna BiH för att studera/jobba i Kroatien o Serbien och att göra det för gott.

Det kan bara komma någonting gott ur att bosnienserber och bosnienkroater ansluter till länder där man är i majoritet, och där alla beslut kan gynna alla serber och kroater o vice versa.
Citera
2013-06-29, 09:54
Bannlyst
Jag gillar bosnier.
Citera
2013-06-29, 11:46
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:

Ibland är det så pass roande att läsa dina flashback-inlägg.
Bosnien hade turen att hamna i en av de enklaste grupperna och nu är Bosnien Top5 i världen. På många av mina bosniervänners facebook hittar man bilder på Jesusstatyn, vissa när Jesus håller i Bosniens flagga, vissa när de bytt ut honom till Dzeko osv. Trots att det är 4 matcher klart. Men jag förstår bosnier, ni har aldrig under historien tagit er till ett mästeskap, så visst är det extra stort för er. Serbien tog sig till VM98 och gjorde rätt bra ifrån sig. Tog sig vidare till Em2000 i en kvalgrupp bl.a mot Kroatien som precis tagit VM-brons. Sedan missade vi VM2002 och EM2004 (precis som vi gör nu). Sedan kom kvalgruppen och vi kom före Spanien... och världsmästarna Bosnien. På 10 matcher släppte Serbien in 1 mål. VM2006 var ett misslyckande, där bl.a Kezman blev avstängd från landslaget efter att ha slagits med Vidic, med andra ord en trupp med en massa bråk. EM2008-kvalet blev mindre bra, den missade man. Kvalet till VM2010 kom Serbien före lag som Frankrike, Rumänien, Österrike och Serbien blev klara redan innan ens kvalet hade tagit slut. Inledningsmatchen i VM2010 blev mindre bra mot Ghana, man åkte på ett rött kort och en straff emot sig. Trots den dåliga starten fick hela Tyskland se Serbien vinna mot "tyska maskinen". Men så kommer sista matchen där Serbien förlorar med 2-1 mot Australien, 2 bortdömda mål och 1 straff som domaren inte gav Serbien i tilläggstiden, 2-2 innebär avancemang. Efter detta fick Antic sparken och förbundet gav nollor förtroendet och fick spelare som Vidic att sluta pga all fiffel i förbundet.

Men om vi går till Bosnien. Bosnien har under historien inte kvalificerat till ETT enda mästerskap. Så fort Bosnien möter storlag som Portugal så blir siffrorna nästan tvåsiffriga till Portugals fördel. Ni klarar aldrig av att möta ett storlag i tävlingssammanhang. Ni har fått Grekland som förstaseedade samtidigt som Serbien fick Kroatien som förstaseedade och Belgien (!!!) som tredjeseedade.
Går vi till klubbfotbollen så kan du verkligen hålla tyst om vilka som kan göra något och vilka som inte kan. På top-25 skalan av alla fotbollsskolor i Europa så har Serbien 3 av dessa och Kroatien 3 av dessa. Notera 3 st. Andra platsen har Partizan som ligger efter Ajax. Sedan har Serbien OFK Beograd och Crvena Zvezda. Kroatien har Dinamo Zagreb, Osijek och Hajduk Split som fostrar spelare.

Bosnien kan övertyga mig när de tar sig till ett mästerskap och vinner mot större lag. Att ta sig dit är också bra men inget som kan övertyga att de är bland de bättre. Tar Bosnien sig vidare och slår storlag och faktiskt tar sig vidare, ja, då kommer jag personligen att gratta dig och alla resterande bosnier för då har man faktiskt åstadkommit någonstans. Men du får Bosnien att låta som Tyskland.
Notera: Serbien har missat ett VM tidigare samtidigt som Bosnien aldrig har varit med. Ni har fortfarande långt kvar!
Citera
2013-06-29, 11:48
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:
|Har for mig att Bosniens landslag ar det enda i regionen som kommer ha eget traninglager som inte forstors av lokala fotbollsklubbar..

http://www.sportskicentarfss.co.rs/kuca-fudbala.html
Citera
2013-06-29, 14:04
Medlem
lastpasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne

Det märks att mentalsjukhusen har stängt för semester när man jämför Dzeko eller Susic med världsspelare som Zvonimir Boban, Mario Stanic och Alen Boksic bara för att nämna några från Herceg Bosna

http://en.wikipedia.org/wiki/Zvonimir_Boban
http://en.wikipedia.org/wiki/Mario_Stani%C4%87
http://en.wikipedia.org/wiki/Alen_Bok%C5%A1i%C4%87

För att inte nämna alla stjärnor inom handbollen som är födda i Hercegovina

Ivano Balić, Božidar Jović, Zlatko Saračević, Irfan Smajlagić, Slavko Goluža, Božidar Jović, Denis Buntić, Vlado Šola, Venio Losert i Mirko Alilović.[33]

Muslimer och sport har aldrig fungerat då man bara vill sitta hemma och klia sig i skägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in