2013-04-02, 10:20
Avslutad
Ni som kritiserar Finci läs istället hur mycket han gjorde för Sarajevo under kriget.

http://www.guardian.co.uk/world/2010/apr/22/saviour-sarajevo-jew-jewish-barred

Att andraklassens medborgare (judar, zigenare) som ser sig som bosnier och vill ha samma rättigheter som resten av oss är inget fel, det är ingen sionistisk agenda bakom det om inget annat så kan ändringen få landet att utvecklas till det mer normala, de politiker som förhalar ändringen är de som är mest korrupta och har mest att förlora på ändringen. Och dessutom så kommer ingen tvinga någon att rösta på judar och zigenare om man inte vill.

Man kan inte både ha kvar kakan och äta den, man kan inte förneka grundläggande rättigheter till andra minoriteter inom Bosniens gränser samtidigt som man begär det i andra länder där bosniaker är minoritet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Vet inte om det är sant eller inte men det sägs att bosnien kommer inte medverka i Vm i fotboll och em i basket om det inte löser sig.

Haha bra 1:a april skämt. Politiska konsekvenser absolut, sportsliga inte en chans.
Senast redigerad av AIP 2013-04-02 kl. 10:23.
Citera
2013-04-02, 10:53
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Ni som kritiserar Finci läs istället hur mycket han gjorde för Sarajevo under kriget.

http://www.guardian.co.uk/world/2010/apr/22/saviour-sarajevo-jew-jewish-barred

Att andraklassens medborgare (judar, zigenare) som ser sig som bosnier och vill ha samma rättigheter som resten av oss är inget fel, det är ingen sionistisk agenda bakom det om inget annat så kan ändringen få landet att utvecklas till det mer normala, de politiker som förhalar ändringen är de som är mest korrupta och har mest att förlora på ändringen. Och dessutom så kommer ingen tvinga någon att rösta på judar och zigenare om man inte vill.

Man kan inte både ha kvar kakan och äta den, man kan inte förneka grundläggande rättigheter till andra minoriteter inom Bosniens gränser samtidigt som man begär det i andra länder där bosniaker är minoritet.
Det är faktiskt inget större problem med att zigenare vill ha en större inverkan i politiken, det brukar alltid sluta i antingen konflikter mellan zigenare om makten eller kriminalitet.
Citat:
Han kallas "romernas starke man" och har under den större delen av de senaste 40 åren varit officiell ledare för romerna i Sverige. Nu döms Stefan Palison för häleri och narkotikabrott.

http://www.friatider.se/romernas-ledare-i-sverige-var-kriminell
Det är ganska ironiskt att zigenare och judar är varandras motsatser när det kommer till politik. I stort sett vartenda land där judar blivit en politisk maktfaktor så har detta nästan uteslutande alltid gynnat den judiska chauvinismen.

Ett stort problem som visat sig med ledande judar är att dem oftast agerar spioner åt sitt hemland på grund av "sayanim".
Citat:
According to Victor Ostrovsky, a sayan (pl. sayanim), Hebrew for "assistant", is a term for a Mossad operative recruited from among the Jewish Diaspora to help the Mossad with operations outside Israel, utilising the capacity of their own nationality to procure assistance. A similar assessment has also been reported by a major British tabloid newspaper when it published 'At any one time, up to 50 senior Mossad officers are based in Europe, running a network of thousands of agents loyal to Israel.

Källa: Hughes, Chris (December 5th 2011).'Israel's Global Hit Squads' The Daily Mirror
Problemet med zigensk lag är att dem sätter sin stam/klan i första hand, därför är korruption inget ovanligt.
Citat:
Members of all tribes, whether born or "initiated" owe their loyalty and allegiance firstly to the Gypsy King/Queen's wishes and decisions; secondly, to those of their bandolier (the leader of their own tribe who, in the absence of the Gypsy King/Queen, has all the powers of the Gypsy King/Queen) ; thirdly, to the well-being and safety of all other Gypsies; and lastly, to any other group with which the Gypsy becomes associated. A Gypsy may not place loyalty to any group or person above that which the Gypsy owes to the tribe. If any conflicts of loyalty arise the Gypsy must stand on the side of the Gypsies or face the Kris.

http://larp.com/jahavra/gypsylaw.html
Men visst Sverige kanske är ett föredöme när det gäller judar och zigenare. Här får judarna total kontroll över media och zigenarna får gynnsamma bidrag med straffrabatt.
Senast redigerad av Hungaro 2013-04-02 kl. 11:18.
Citera
2013-04-02, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Det är faktiskt inget större problem med att zigenare vill ha en större inverkan i politiken, det brukar alltid sluta i antingen konflikter mellan zigenare om makten eller kriminalitet.
Det är ganska ironiskt att zigenare och judar är varandras motsatser när det kommer till politik. I stort sett vartenda land där judar blivit en politisk maktfaktor så har detta nästan uteslutande alltid gynnat den judiska chauvinismen.

Ett stort problem som visat sig med ledande judar är att dem oftast agerar spioner åt sitt hemland på grund av "sayanim". Problemet med zigensk lag är att dem sätter sin stam/klan i första hand, därför är korruption inget ovanligt.

Men visst Sverige kanske är ett föredöme när det gäller judar och zigenare. Här får judarna total kontroll över media och zigenarna får gynnsamma bidrag med straffrabatt.

Att judar och zigenare ingått en "ohelig" allians i Bosnien beror på att det inte existerar andra "större" minoriteter så dessa har fått mest utrymme.

Så som jag ser det kan det inte bli värre än vad det är redan under de rådande politiska omständigheterna. Bosnien är redan styrt av EU + USA och då kan man lika gärna "leka med" för att få fördelar som hade kunnat gynna Bosnien.

Annars så vill jag bara berätta att du gör ett bra jobb i tråden om Ungern även om jag inte är aktiv där så följer jag tråden. Förresten vad tycker Fidesz och om vi tar det mer höger Jobbik om bosniaker?
Citera
2013-04-02, 12:45
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Det kan jag förstå men som en klen tröst så har varje land "prostituerade politiker", det ligger i människans natur att vara girig.

Tyvärr är Bosnien en instabil stat med hänsyn till lojaliteten till nationen. Den bosniska staten och militären måste ha oerhörda problem med spioneri och infiltration. Nu när jag läste att judarna vill ha högre position i Bosnien så kommer dem endast ha ett ytterligare folk som dessutom traditionellt sett varit utomordentliga spioner åt sitt hemland (Israel).

Det som är intressant med judarna är ju att en jude är en religiös tillhörighet, dessa judar skulle t.ex kunna utge sig att vara bosniaker med judisk religion (rätta mig om jag har fel) men detta vill de inte alltså. Bosniska judar är judiska slaver vad jag vet och har ingenting med Moses judar att göra genetiskt men ändå vill de inte identifiera sig med sitt eget folkslag. Det visar nog var lojaliteten ligger.

Jag har alltså inget problem med en pro-bosnisk jude, jag känner bara inte tillit till judar. Vi får väl se var lojaliteten ligger när judar väl kommer till maktpositioner i Bosnien.

De som har lojalitet till nationen är politiker som Sefer Halilovic och Zeljko Komsic (den ena är muslim och den andra är katolik) men den förstnämnda får knappt några röster av någon konstigt anledning. Zeljko har upprättat ett nytt parti vi får se hur det går för honom. Jag kommer rösta på någon av dessa när det blir val i BiH.

Citat:
Jag kollade upp lite vad den bosniska underrättelsetjänsten sysslar med:
Tycker att man gott hade kunnat lägga till korruption på deras lista eftersom dem redan fokuserat in sig på organiserad brottslighet. Jo man försökte integrera zigenarna under kommunisttiden i Ungern. Kan tänka mig att det var liknande i Jugoslavien att zigenare sågs som jämlikar, i Ungerns fall så blev detta projekt ett misslyckande.

Intressant, vem är det som står för dessa hot, det framgår inte i texten som jag kan se? Någon utifrån eller?

Citat:
Jag har inget emot hederliga zigenare, finns olika klaner och då tänker jag främst på dem musikaliska zigenarna. Jag är faktiskt oroad över Bosniens utveckling, verkar som att många inte känner förtroende för det nuvarande systemet.

Det är inte konstigt att ingen har förtroende för det nuvarande systemet (dayton) då systemet är uppbyggd på ett sätt där alla tre etniciteterna (som hatar varandra) måste ge "OK" för att något lagförslag ska gå igenom. Du kan själv tänka dig hur det går när bosniaker, kroater och serber sätter sig vid förhandlingsbordet och försöker komma överens.

Citat:
Jag har en intressant fråga gällande Bosniens EU-inträde; har Bosnien gått med på något ekonomiskt avtal med EU?

Tänker främst på Ungern som gick med på detta avtal år 1994 (9 år innan inträde).
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_Association_Agreement

Detta ledde till följande saker under dem 9 år:

29 miljarder euro i uteblivna tullintäkter av EU produkter.
Nästan 3 gånger så högt budgetunderskott.
Nästan 3 gånger så högt handelsunderskott i Ungern.
3,5 gånger så hög statsskuld (skuld till utlandet).
En minskning av en halv miljon av befolkningen.
Hela Ungerns jordbruk har stagnerat då produktionen ska skötas av andra EU-länder.
Fattigdomen växte från 8,6 till 13,9 %.

Om samma "framtid" väntar Bosnien, Kroatien, Kosovo, Serbien och Albanien i ett EU-inträde, så har ni väldigt dystra framtidsutsikter.

Det som jag känner till är att Bosnien måste ändra massor av lagar så de anpassas till EU standarden och detta går trögt som fan, EU-politikerna är chockade över hur trögt det går. Kanske lika bra då jag är alltmer EU negativ ju mer jag läser om hur unionen fungerar. Ditt exempel med Ungern är ett levande bevis på det.

Har du möjligtvis någon källa som förklarar detta noggranare hur Ungern har påverkats negativt pga EU?

Vi får se hur det kommer gå för Kroatien när det gäller EU, genom att kolla vad som kommer hända med Kroaiten så kan man på något sätt titta in i Bosniens framtid vad som kommer hända om landet går med i EU.
Senast redigerad av blackjackk 2013-04-02 kl. 12:48.
Citera
2013-04-02, 15:21
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Att judar och zigenare ingått en "ohelig" allians i Bosnien beror på att det inte existerar andra "större" minoriteter så dessa har fått mest utrymme.
Jo det kan jag förstå men Bosnien är inte det första landet där judar och zigenare samarbetar inom politik. Vilket århundrade började judar och zigenare dyka upp i Bosnien? Vilket språk talar vanligtvis dessa? (serbiska, kroatiska eller bosniska).
Citat:
Så som jag ser det kan det inte bli värre än vad det är redan under de rådande politiska omständigheterna. Bosnien är redan styrt av EU + USA och då kan man lika gärna "leka med" för att få fördelar som hade kunnat gynna Bosnien.
Det är det som är problemet med Balkan man låter stormakterna ha fritt spelrum, när dem folkvalda istället borde stå emot utländsk imperialism. Det spelar ingen roll om det är USA, Turkiet eller Ryssland som vill styra, en stormakt har alltid sig själv i åtanke.

Det är på hög tid för en förändring hos "lilleputtnationer" i Europa. För att utvecklas under sunda förhållanden så kan man inte tillhöra EU då man har alldeles för svag röst inom unionen. Dessutom försvinner ländernas konkurrens när man ska kvotera EU ländernas produktion.

Fast vilka fördelar får Bosnien av USA & EU?

När jag tänker på EU så drar jag liknande paralleller till en herrklubb. De som var med sedan starten har mer att säga till om, de som kommer in senare får göra större uppoffringar för att gå med i det "exklusiva" sällskapet. Dessutom är det inte på lika villkor när man är inne för då har alla andra redan bestämda positioner och förmåner.

Det som kommer ske när EU har totalkontroll är att landet globaliseras och suveräniteten kommer att försvinna.
Citat:
Annars så vill jag bara berätta att du gör ett bra jobb i tråden om Ungern även om jag inte är aktiv där så följer jag tråden. Förresten vad tycker Fidesz och om vi tar det mer höger Jobbik om bosniaker?
Man tackar, vill inte gå för mycket off-topic. Vad jag vet så vill både Fidesz och Jobbik skapa starka samarbeten med alla Balkanländer, speciellt Albanien och Kosovo.

Antagligen för att dem vill neutralisera serbernas makt i Balkan, men rent logiskt borde Bosnien vara en naturlig allierad för Ungern. Då båda har stora minoriteter i Serbien, vet inte hur det ser ut för Sandzak? Men i Vojvodina är det väldigt spänt mellan ungrare och serber just nu.

Jobbik vill distansera sig från väst då man anser att man blivit svikna för många gånger. Så Jobbik trycker på för ökat samarbete med Turkiet, Ryssland, central asiatiska länder osv. Men jag har faktiskt inte hört någonting om Bosnien i ungerska nyheter.

Men historiskt sett så har Budapest haft en liten sammanhållning av bosniaker från början av 1900-talet, dock väldigt magyariserade idag.
Citat:
The return of islam to Budapest had to wait until the 19th century and Austro-Hungarian annexation of Bosnia. Bosnian muslims came to Budapest, often for military service, and formed a community there. The Hungarian islamic community, which does not use the word ‘church’, still cherishes strong links with Bosnian muslims, considering a Bosnian military imam who lived in Budapest before the first world war and the fall of Austro-Hungarian empire as its father-founder. The community’s head, Zoltan Bolek, greets me at his mosque in Robert Karoly street. Unlike the shiny and new mosque of the islamic church, this one is more modest and marked by time. The walls of the hallway leading to the room for prayer are covered with photos. The central spot is reserved for the first imam, the Bosniak military officer.

http://www.cafebabel.co.uk/article/41257/hungary-budapest-magyar-muslim-islam-church.html
Men ska jag vara helt ärlig så finns det ungrare som uppfattar folk från Balkan som bönder på grund av stark bondementalitet, sedan har speciellt serberna ett rykte av sig att vara kriminella då många serbiska ligor huserade i Budapest på 80-talet.
Citera
2013-04-02, 15:43
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Bosniska judar är judiska slaver vad jag vet och har ingenting med Moses judar att göra genetiskt men ändå vill de inte identifiera sig med sitt eget folkslag. Det visar nog var lojaliteten ligger.

De är judar som bjudits in i Bosnien under Osmanska riket ifrån främst spanien undan förföljelsen av inkvisitionen och också för att få igång handeln i Bosnien, så nej de är egentligen inte slaver utan sefardiska judar om jag inte minns fel. Det är ett smart drag av sejdic och finci, så här med endast tre konstitutionella folkslag kan landet inte fungera.
Citera
2013-04-02, 15:53
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Det som är intressant med judarna är ju att en jude är en religiös tillhörighet, dessa judar skulle t.ex kunna utge sig att vara bosniaker med judisk religion (rätta mig om jag har fel) men detta vill de inte alltså. Bosniska judar är judiska slaver vad jag vet och har ingenting med Moses judar att göra genetiskt men ändå vill de inte identifiera sig med sitt eget folkslag. Det visar nog var lojaliteten ligger.
Jag skulle faktiskt säga att judendomen är en blandning mellan religion och etnisk folkgrupp. Fast just lojaliteten till det judiska och till Israel är en förutsättning för att judar ska kunna överleva som en grupp, ur deras perspektiv.

I Ungern är judarna till största delen till ursprung från 3 khazariska stammar som följde med dem ungerska stammarna till Ungern (dessa var dock närbesläktade). Vad jag vet finns det inga källor på att khazarer skulle bosatt sig på Balkan. Men jag skulle tro att dem tidiga judarna kom genom det Bysantiska riket till Balkan under tidig medeltid? Därefter har dem assimilerats med "sydslaverna"?
Citat:
Jag har alltså inget problem med en pro-bosnisk jude, jag känner bara inte tillit till judar. Vi får väl se var lojaliteten ligger när judar väl kommer till maktpositioner i Bosnien.

De som har lojalitet till nationen är politiker som Sefer Halilovic och Zeljko Komsic (den ena är muslim och den andra är katolik) men den förstnämnda får knappt några röster av någon konstigt anledning. Zeljko har upprättat ett nytt parti vi får se hur det går för honom. Jag kommer rösta på någon av dessa när det blir val i BiH.
Jag har samma problem som dig då när det gäller tilliten till judar.

Brukar det bli "polsk riksdag" i det bosniska parlamentet när man ska diskutera eller man för en mer sansad diskussion?
Citat:
Intressant, vem är det som står för dessa hot, det framgår inte i texten som jag kan se? Någon utifrån eller?
Kan tyvärr inte utläsa mer från det, men skulle tro både utifrån och inifrån. Händer en del skit i 007 världen kan jag tänka mig.
Citat:
Det är inte konstigt att ingen har förtroende för det nuvarande systemet (dayton) då systemet är uppbyggd på ett sätt där alla tre etniciteterna (som hatar varandra) måste ge "OK" för att något lagförslag ska gå igenom. Du kan själv tänka dig hur det går när bosniaker, kroater och serber sätter sig vid förhandlingsbordet och försöker komma överens.
Jo jag har sett dokumentärer om hur det gick till vid Dayton-avtalet och Jugoslaviens sammanbrott, mycket hat emellan varandra.
Citat:
Det som jag känner till är att Bosnien måste ändra massor av lagar så de anpassas till EU standarden och detta går trögt som fan, EU-politikerna är chockade över hur trögt det går. Kanske lika bra då jag är alltmer EU negativ ju mer jag läser om hur unionen fungerar. Ditt exempel med Ungern är ett levande bevis på det.

Har du möjligtvis någon källa som förklarar detta noggranare hur Ungern har påverkats negativt pga EU?

Vi får se hur det kommer gå för Kroatien när det gäller EU, genom att kolla vad som kommer hända med Kroaiten så kan man på något sätt titta in i Bosniens framtid vad som kommer hända om landet går med i EU.
Jag har bara ungerska källor i bokform men har även en artikel från (serb partiska sidan) SRBIN.info.

http://srbin.info/2013/03/dr-dejan-mirovic-kako-je-eu-opljackala-madarsku-grafikoni-i-tabele/

Ja Kroatien kommer vara en bra vägledning för hur det kommer se ut. Men redan nu så kan man titta på Slovenien, Tjeckien, Polen, Bulgarien, Rumänien, Slovakien, Ungern och Baltikum. EU är ett pyramidspel förr eller senare måste det braka samman.
Citera
2013-04-03, 14:47
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Jag skulle faktiskt säga att judendomen är en blandning mellan religion och etnisk folkgrupp. Fast just lojaliteten till det judiska och till Israel är en förutsättning för att judar ska kunna överleva som en grupp, ur deras perspektiv.

I Ungern är judarna till största delen till ursprung från 3 khazariska stammar som följde med dem ungerska stammarna till Ungern (dessa var dock närbesläktade). Vad jag vet finns det inga källor på att khazarer skulle bosatt sig på Balkan. Men jag skulle tro att dem tidiga judarna kom genom det Bysantiska riket till Balkan under tidig medeltid? Därefter har dem assimilerats med "sydslaverna"?Jag har samma problem som dig då när det gäller tilliten till judar.

Jag har ingen aning om judarnas ursprung i Bosnien, hade varit intressant att veta faktiskt, ska försöka hitta lite fakta.

Citat:
Brukar det bli "polsk riksdag" i det bosniska parlamentet när man ska diskutera eller man för en mer sansad diskussion? Kan tyvärr inte utläsa mer från det, men skulle tro både utifrån och inifrån. Händer en del skit i 007 världen kan jag tänka mig. Jo jag har sett dokumentärer om hur det gick till vid Dayton-avtalet och Jugoslaviens sammanbrott, mycket hat emellan varandra.

Om "polsk riksdag" innebär något negativt så är svaret JA. Finns ett propgram som heter "face to face" som Senad Hadzifejzovic håller, händer då och då att de som argumenterar mot varandra bokstavligen beter sig som apor i TV.

Citat:
Jag har bara ungerska källor i bokform men har även en artikel från (serb partiska sidan) SRBIN.info.

http://srbin.info/2013/03/dr-dejan-mirovic-kako-je-eu-opljackala-madarsku-grafikoni-i-tabele/

Ja Kroatien kommer vara en bra vägledning för hur det kommer se ut. Men redan nu så kan man titta på Slovenien, Tjeckien, Polen, Bulgarien, Rumänien, Slovakien, Ungern och Baltikum. EU är ett pyramidspel förr eller senare måste det braka samman.

Ser intressant ut, ska läsa igenom artikeln och göra en sammanfattning utav den.
Citera
2013-04-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Populära Wizzair har insett staden Tuzlas enorma potential och startar linjer mellan Sverige och Tuzla
http://www.routes-news.com/news/1221-wizz-air-moves-into-tuzla

Tur och retur vad kan det komma och kosta, 2000 sek som mest?

Undebart, men jag saknar verkligen en direktlinje från Göteborg till Bosnien. Flög Wizz i somras och bytte där till AirBosna. Wizz funkade fint faktiskt och var ganska billigt, segt med byten bara.

Citat:
Serberna grattar kroaterna deras påsk genom att sätta fyr på en katolsk kyrka i Banja Luka

http://www.index.hr/vijesti/clanak/zapalili-vrata-katolicke-crkve-kod-banje-luke-to-je-jasna-i-ruzna-poruka-hrvatima-katolicima-koji-ov dje-zive/670085.aspx

Men wtf. Hur är BL som stad annars, jämfört med Sarajevo? Värt att besöka? Det är killens födelsestad så hade varit kul att kanske se den någon gång, men känns som den ligger lite off. Hur reser man lättast dit? Flyg? Tåg i Bosnien är ingen glädjeupplevelse direkt.
Citera
2013-04-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Hur är BL som stad annars, jämfört med Sarajevo? Värt att besöka? Det är killens födelsestad så hade varit kul att kanske se den någon gång, men känns som den ligger lite off. Hur reser man lättast dit? Flyg? Tåg i Bosnien är ingen glädjeupplevelse direkt.

Kan inte uttala mig om Sarajevo då jag inte har varit där i vuxen ålder. Var väl där sist någon gång på 80-talet eller tidigt 90-tal.
Var i Banja Luka några dagar sommaren 2007 och staden är otroligt ren, fräsch. Hade varit Titovo Uzice i två veckor innan Banja Luka och när man kom till Banja Luka var det som att komma till Sverige tyckte jag eftersom jag blev lite förvånad att det var så rent där. Juggarna är bra på att skräpa ner. Många barer och kaféer, mycket rörelse i centrum. En mysig fin stad.
Jag åkte buss från Visegrad till Banja Luka. Inga problem.
Citera
2013-04-03, 14:57
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Men wtf. Hur är BL som stad annars, jämfört med Sarajevo? Värt att besöka? Det är killens födelsestad så hade varit kul att kanske se den någon gång, men känns som den ligger lite off. Hur reser man lättast dit? Flyg? Tåg i Bosnien är ingen glädjeupplevelse direkt.

Att jämföra Sarajevo med Banja Luka är som att jämföra en KIA bil med en Mercedec där Sarajevo är Mercedesen.

EDIT: Hungaro, du skulle alltså säga att EU har gjort mer ont än gott för Ungern?
Citera
2013-04-03, 14:59
Medlem
Citat:
Att jämföra Sarajevo med Banja Luka är som att jämföra en KIA bil med en Mercedec där Sarajevo är Mercedesen.
Du får gärna vidareutveckla ditt argument buraz...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in