Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Att judar och zigenare ingått en "ohelig" allians i Bosnien beror på att det inte existerar andra "större" minoriteter så dessa har fått mest utrymme.
Jo det kan jag förstå men Bosnien är inte det första landet där judar och zigenare samarbetar inom politik. Vilket århundrade började judar och zigenare dyka upp i Bosnien? Vilket språk talar vanligtvis dessa? (serbiska, kroatiska eller bosniska).
Citat:
Så som jag ser det kan det inte bli värre än vad det är redan under de rådande politiska omständigheterna. Bosnien är redan styrt av EU + USA och då kan man lika gärna "leka med" för att få fördelar som hade kunnat gynna Bosnien.
Det är det som är problemet med Balkan man låter stormakterna ha fritt spelrum, när dem folkvalda istället borde stå emot utländsk imperialism. Det spelar ingen roll om det är USA, Turkiet eller Ryssland som vill styra, en stormakt har alltid sig själv i åtanke.
Det är på hög tid för en förändring hos "lilleputtnationer" i Europa. För att utvecklas under sunda förhållanden så kan man inte tillhöra EU då man har alldeles för svag röst inom unionen. Dessutom försvinner ländernas konkurrens när man ska kvotera EU ländernas produktion.
Fast vilka fördelar får Bosnien av USA & EU?
När jag tänker på EU så drar jag liknande paralleller till en herrklubb. De som var med sedan starten har mer att säga till om, de som kommer in senare får göra större uppoffringar för att gå med i det "exklusiva" sällskapet. Dessutom är det inte på lika villkor när man är inne för då har alla andra redan bestämda positioner och förmåner.
Det som kommer ske när EU har totalkontroll är att landet globaliseras och suveräniteten kommer att försvinna.
Citat:
Annars så vill jag bara berätta att du gör ett bra jobb i tråden om Ungern även om jag inte är aktiv där så följer jag tråden. Förresten vad tycker Fidesz och om vi tar det mer höger Jobbik om bosniaker?
Man tackar, vill inte gå för mycket off-topic. Vad jag vet så vill både Fidesz och Jobbik skapa starka samarbeten med alla Balkanländer, speciellt Albanien och Kosovo.
Antagligen för att dem vill neutralisera serbernas makt i Balkan, men rent logiskt borde Bosnien vara en naturlig allierad för Ungern. Då båda har stora minoriteter i Serbien, vet inte hur det ser ut för Sandzak? Men i Vojvodina är det väldigt spänt mellan ungrare och serber just nu.
Jobbik vill distansera sig från väst då man anser att man blivit svikna för många gånger. Så Jobbik trycker på för ökat samarbete med Turkiet, Ryssland, central asiatiska länder osv. Men jag har faktiskt inte hört någonting om Bosnien i ungerska nyheter.
Men historiskt sett så har Budapest haft en liten sammanhållning av bosniaker från början av 1900-talet, dock väldigt magyariserade idag.
Citat:
The return of islam to Budapest had to wait until the 19th century and Austro-Hungarian annexation of Bosnia. Bosnian muslims came to Budapest, often for military service, and formed a community there. The Hungarian islamic community, which does not use the word ‘church’, still cherishes strong links with Bosnian muslims, considering a Bosnian military imam who lived in Budapest before the first world war and the fall of Austro-Hungarian empire as its father-founder. The community’s head, Zoltan Bolek, greets me at his mosque in Robert Karoly street. Unlike the shiny and new mosque of the islamic church, this one is more modest and marked by time. The walls of the hallway leading to the room for prayer are covered with photos. The central spot is reserved for the first imam, the Bosniak military officer.
http://www.cafebabel.co.uk/article/41257/hungary-budapest-magyar-muslim-islam-church.html
Men ska jag vara helt ärlig så finns det ungrare som uppfattar folk från Balkan som bönder på grund av stark bondementalitet, sedan har speciellt serberna ett rykte av sig att vara kriminella då många serbiska ligor huserade i Budapest på 80-talet.