2013-03-03, 14:52
Medlem
roccsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapporius
Så vad blir man om man konverterar till Buddhism? En Bosnien-Tibetan?

Buddhism är inget som ex-yu har ärvt!

Islam, Katolicism, Ortodox-kristendom !

Jag vet, det låter väldigt skumt. Men det är deras irrationella koncept som dom VÄGRAR byta ut! Det degenererar deras samhälle och skapar inget annat än idioti!
Citera
2013-03-03, 16:15
Medlem
blackjackks avatar
Charles Kupchan föreslår att BiH borde ta efter hur Schweiz är uppbyggt, detta har även diskuterats på forumet innan, vad jag har förstått handlar det om en starkt decentralisering utav olika 'kantoni', ska läsa igenom artikeln när jag har tid, låter intressant i alla fall.

BiH treba novo uređenje, ugledajte se na Švicarsku

http://www.avaz.ba/vijesti/intervju/bih-treba-novo-uredjenje-ugledajte-se-na-svicarsku

Och till Mod, snälla sluta ge mig varningar för att jag postar källor på det bosniska språket, ni tror väl för fan inte jag ska sitta och översätta? Google translate finns för de som inte kan språket om de är intresserade vad som står i källorna.
Citera
2013-03-03, 16:18
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Ja precis. Dock kan en kroat, endast vara katolik. Precis som en etnisk svensk endast kan vara protestant..

Det här måste ju för fan vara det dummaste jag läst på länge, i vår lilla församling är en etniskt svensk ledare för församlingen, bara för att han har blivit muslim innebär det inte att han inte är svensk längre.

Sedan finns det svenska ateister, protestanter, katoliker och muslimer, de är smarta nog att inse att man inte byter etnicitet bara för att man byter religion.

Om jag konverterar till katolicismen, tror du jag hade börjat se mig själv som kroat? Eller serb för den delen om jag konverterar till den ortodoxa läran?

Citera
2013-03-03, 17:32
Bannlyst
Katolismen och islam är delad nästsämst. Hindier och judar är sämst. Och på delad första plats är det lutherska, ortodox och buddism. Buddha är en bra gud inom buddismen och har aldrig hatat han eller henne. Ortodoxer fattar mer än katoliker och muslimer inom ämnet försvar och krig. De tycker närmare än min religion lutherska eller då lutherska evangeliska som har många Gudar i släktträdet.

Katolismen lever bara på Jesus och Islam på Muhammed och Allahu.

Katoliker klagar på våran Gud och Allahu trotsar att Gud är större än sig själv. Allahu inser inte faktum. Samma gäller alla katoliker. Jesus är inte större än sin fadern i himlen står alltså Gud.

Alltså det här kan jag på bra sätt.

Citera
2013-03-03, 18:56
Medlem
roccsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Om jag konverterar till katolicismen, tror du jag hade börjat se mig själv som kroat? Eller serb för den delen om jag konverterar till den ortodoxa läran?

Vad du ser dig själv som spelar absolut ingen roll. Du kan se dig själv som kines om du nu så vill.

Vad händer om du, som bosnjak, lämnar islam och konverterar till ortodox kristendom (serbisk ortodoxa kyrkan)?

Nu pratar vi om det religösa-nationalistiska koncept som verkar i Jugoslavien. Detta är den vidriga sanningen och oberoende av vad du själv tycker!
Citera
2013-03-03, 19:02
Bannlyst
Serbien är sämsta landet av de ortodoxa i mitt tyckande.
Citera
2013-03-03, 19:21
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roccson
Vad du ser dig själv som spelar absolut ingen roll. Du kan se dig själv som kines om du nu så vill.

Vad händer om du, som bosnjak, lämnar islam och konverterar till ortodox kristendom (serbisk ortodoxa kyrkan)?

Nu pratar vi om det religösa-nationalistiska koncept som verkar i Jugoslavien. Detta är den vidriga sanningen och oberoende av vad du själv tycker!
Man blir en ortodox bosnjak. Om du nu är så insatt i ämnet så borde du vet att böcker som är skrivna innan 1890-talets slut så omnämndes alla invånare i BiH som bosniaker, med olika trosuppfattningar. Det är sedan så att nationalismen präglade sönder området när osmanerna började tappa fäste och österrike-ungern kom till att lägga beslag på BiH. Därefter började helt plötsligt katoliker i BiH kalla sig för kroater (trots att Kroatien aldrig haft något större inflytande i BiH) samma gäller de ortodoxa som började kalla sig serber. Att dessa förrädare kallar bosniska muslimer förrädare är bara skrattretande. Det räcker för dom att gå tillbaka 5-6 generationer och vipps så kallades även deras förfäder för bosniaker men det är aldrig omdiskuterat, för mig är alla som kallar sig bosniaker oavsett religion mina älskade landsmän, resten är förrädare. Tvrtko skulle vrida sig i graven om han visste vad dessa "bosnienkroater" åstadkommit i det landet han en gång var bland Sydeuropas största kungar.
Citera
2013-03-03, 20:51
Medlem
V-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steel-Garden
Serbien är sämsta landet av de ortodoxa i mitt tyckande.
Vi ska ta upp det på nästa möte.
Citera
2013-03-03, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av V-D
Vi ska ta upp det på nästa möte.

A-ha ni serbisk-ortodoxer vill ta över Sverige som bra nation som jag påpeckade i tidigare inlägg om Serbien eller alla svensk irakier som vill göra Sveriges försvarsmakt till utländska försvaret of Sverige. Insi att inte något kommer att bli av. Försöka går inte är mitt uttryck era galna serber från Malmö eller Karlshamn. Ni har inget vettigt där uppe. Erat största land att hålla på bredvid Finland håller ni på för att ni vill hålla på ett starkt land i krig. Jag tar det på allvar. Ni serber får inte hålla på Ryssland ni ska hålla på Tyskland, England eller Frankrike. Samma som en som jag. Dessa tre länder har jag gillat tidigare. Och ännu idag så gillar jag Tyskland på andra platsen och Frankrike på fjärde platsen i min topp-10 lista hemma i dokument i Armed Forces in World. Man kan skriva i dokument där allt är sparat just nu.
Citera
2013-03-03, 21:23
Medlem
V-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steel-Garden
A-ha ni serbisk-ortodoxer vill ta över Sverige som bra nation som jag påpeckade i tidigare inlägg om Serbien eller alla svensk irakier som vill göra Sveriges försvarsmakt till utländska försvaret of Sverige. Insi att inte något kommer att bli av. Försöka går inte är mitt uttryck era galna serber från Malmö eller Karlshamn. Ni har inget vettigt där uppe. Erat största land att hålla på bredvid Finland håller ni på för att ni vill hålla på ett starkt land i krig. Jag tar det på allvar. Ni serber får inte hålla på Ryssland ni ska hålla på Tyskland, England eller Frankrike. Samma som en som jag. Dessa tre länder har jag gillat tidigare. Och ännu idag så gillar jag Tyskland på andra platsen och Frankrike på fjärde platsen i min topp-10 lista hemma i dokument i Armed Forces in World. Man kan skriva i dokument där allt är sparat just nu.
What?
Citera
2013-03-03, 21:39
Medlem
lastpasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Man blir en ortodox bosnjak. Om du nu är så insatt i ämnet så borde du vet att böcker som är skrivna innan 1890-talets slut så omnämndes alla invånare i BiH som bosniaker, med olika trosuppfattningar. Det är sedan så att nationalismen präglade sönder området när osmanerna började tappa fäste och österrike-ungern kom till att lägga beslag på BiH. Därefter började helt plötsligt katoliker i BiH kalla sig för kroater (trots att Kroatien aldrig haft något större inflytande i BiH) samma gäller de ortodoxa som började kalla sig serber. Att dessa förrädare kallar bosniska muslimer förrädare är bara skrattretande. Det räcker för dom att gå tillbaka 5-6 generationer och vipps så kallades även deras förfäder för bosniaker men det är aldrig omdiskuterat, för mig är alla som kallar sig bosniaker oavsett religion mina älskade landsmän, resten är förrädare. Tvrtko skulle vrida sig i graven om han visste vad dessa "bosnienkroater" åstadkommit i det landet han en gång var bland Sydeuropas största kungar.

Nja, du läser historien som en muslims hund läser bibeln

Ordet Bosniak är kidnappat av dagens muslimer sedan 1992 när dom inte ville kallas för muslimer längre, man har alltså ingen ensamrätt på det ordet då både katoliker och ortodoxa är de ursprungliga bosniakerna, islam och tälja kuken kom långt senare.

Citat:
The aim of this article is to indicate deep connections between the Croats and Muslim Bosniaks (= Bosnjaci - Muslimani). In order to avoid misunderstanding we shall rather use their descriptional name - Muslim Slavs.

The reason is that the Croats in Bosnia are also Bosniaks. Indeed, many of them bear Bosniak as their second name. The meaning of Bosniak is simply - a Bosnian.

Citat:
The way out was to choose an old geographical name Bosniak, which traditionally denoted any citizen of Bosnia - either Croat (as we said, many of them have Bosniak as a surname), or Muslim, or Serb. It is strange that this usurpation of the name of Bosniak has been accepted even in the official Croatia.

From this easily follows a complete usurpation of the Bosnian name (usurpation of Bosnian literature, language and of the entire history of Bosnia). Of course, we do not deny the right of Muslim - Bosniaks to call themselves Bosniaks. We would like to indicate that the name of Bosniaks does not refer exclusively to Bosnian Muslims, but to Bosnian Croats too.

http://www.croatianhistory.net/etf/et02.html
Citera
2013-03-03, 22:32
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roccson

Skojar du med mig? Vad jag själv tycker är det enda som spelar någon roll, precis som zmajodbosne sa hade jag sett mig som en bosnjak fortfarande, om någon däremot frågar om min religion hade jag sagt ortodox kristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in