2013-03-03, 00:26
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Ta tåget till Göteborg eller Malmö, gumms.

Där nere har du bosniska muslimer och kroater i stora lass, där finns även cevapcici.
Varför skriver du "bosniska muslimer"?
Citera
2013-03-03, 00:32
Medlem
Messials avatar
Därför att jag syftar på bosniska muslimer. I Bosnien och Hercegovina finns det bosniska muslimer (bosniaker), bosnienkroater och bosnienserber.

Skall jag skriva bosnier, tycker du?

Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Varför skriver du "bosniska muslimer"?
Citera
2013-03-03, 00:44
Medlem
FrozenFists avatar
Skriv bosniaker då. Svårare än så kan det in bli.
Citera
2013-03-03, 08:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Servia
Ja man vill röra om i grytan för att få till stånd en effektivisering, skall försöka hitta ett dokument jag kikade på för någon vecka sedan.

INGO:s skall öka sitt pengaflöde in i landet med över 100%, något är i görningen

Hittar du det så skicka gärna.
Citera
2013-03-03, 11:24
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Därför att jag syftar på bosniska muslimer. I Bosnien och Hercegovina finns det bosniska muslimer (bosniaker), bosnienkroater och bosnienserber.

Javisst. När du skriver kroater så syftar du på kroatiska katoliker eller hur? Varför inte skriva kroatiska katoliker om du ska skriva bosniska muslimer?
Citera
2013-03-03, 12:27
Medlem
Messials avatar
Ja precis. Dock kan en kroat, endast vara katolik. Precis som en etnisk svensk endast kan vara protestant.
Du kan ju inte påstå att Ali Ben Hassan, eller någon annan skojig filur, kan vara en etnisk svensk? Skriver de sistnämnda, då jag antar att du kommer komma med något i stil med att "alla i Sverige är svenskar".

Bosnier är dock annorlunda. Bosnien och Hercegovina har aldrig haft någon huvudbefolkning likt dess grannland Kroatien - en bosnier kan vara både en bosniak, kroat eller serb.
Brukar på tal om BiH, se landet som ett Jugoslavien i mindre format. En salig blandning utav olika folkgrupper, och det är en nackdel för landet, när det gäller framtida utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Javisst. När du skriver kroater så syftar du på kroatiska katoliker eller hur? Varför inte skriva kroatiska katoliker om du ska skriva bosniska muslimer?
Senast redigerad av Messial 2013-03-03 kl. 12:30.
Citera
2013-03-03, 12:53
Medlem
xx-och-yys avatar
Citat:

Skriv Bosniska Bosnjaker då.

Eller så skriver du: Bosniska Muslimer, Bosniska Katoliker, Bosniska ortodoxa.
Eller så skriver du: Bosniska Bosnjaker, Bosniska Kroater, Bosniska Serber.

Hur fan skulle det se ut om jag skulle skriva: Svenska Muslimer, Svenska Katoliker, Svenska protestanter, Svenska ortodoxa. mm

Du blandar religion med etnicitet. Muslimer är inte ett folk, Muslim är troende människa.
Citera
2013-03-03, 12:57
Medlem
xx-och-yys avatar
Citat:
Ja precis. Dock kan en kroat, endast vara katolik. Precis som en etnisk svensk endast kan vara protestant.
Du kan ju inte påstå att Ali Ben Hassan, eller någon annan skojig filur, kan vara en etnisk svensk? Skriver de sistnämnda, då jag antar att du kommer komma med något i stil med att "alla i Sverige är svenskar".

Bosnier är dock annorlunda. Bosnien och Hercegovina har aldrig haft någon huvudbefolkning likt dess grannland Kroatien - en bosnier kan vara både en bosniak, kroat eller serb.
Brukar på tal om BiH, se landet som ett Jugoslavien i mindre format. En salig blandning utav olika folkgrupper, och det är en nackdel för landet, när det gäller framtida utveckling.

Kan en kroat inte vara Muslim????????????? Gud vilket folk det finns på jorden.

Kan en Svensk inte vara Katolik?
Citera
2013-03-03, 14:13
Medlem
V-Ds avatar
Ehm, kroater kan visst vara serbiskt ortodoxa, driver ni eller. Min hemspråkslärare i serbiska var en kroatisk serb.
Citera
2013-03-03, 14:28
Medlem
Medans ni tjafsar om lingvistik, kineserna bygger mobiltelefoner.
Citera
2013-03-03, 14:28
Medlem
roccsons avatar
Det är just därför det blev krig i Jugoslavien både under 40-talet och 90-talet p.g.a. definitionen av etnicitet och nationalitet.

Jugoslavien tog det ryska konceptet av nationalitet istället för det västeuropeiska konceptet vilket i sin tur är en direkt orsak till det irrationella försöket att syntetisera folkgrupperna.

Större delen av Jugoslavien var under Osmanska imperiet och under detta välde delades folkgrupperna in i olika Millet (religiös uppdelning).

Under sen-romantiken uppmuntrades och stimulerades etnisk nationalism på balkan så som det gjordes i resten av Europa. Problemet i Serbien var att man ärvde millet-uppdelningen, sålunda blev alla ortodox-kristna stokavski-talande serber. stokavski-muslimer uppfattades som serber som hade konverterat (OBS man tillade begreppet "konverterade serber" ganska flitigt i beskrivningen av bosnjaker på den tiden) samma sak gällde stokavski-kroaterna.

Språket är en viktig faktor i nationalism. En etnisk folkgrupp pratar samma språk enligt denna ideologi. Detta betydde för serberna, under 1800-talet, att kroater som inte talade stokavski m.a.o. kajkavski eller cakavski, var icke serber.

En svensk kan vara katolik, jude eller t.o.m. muslim i ex-yu funkar det inte så. Är du muslim så är du bosnjak och konverterar du så byter du ut din "nationella tillhörighet".

Emir Kusturica var bosnjak, men han konverterade till ortodox kristendom och "förvandlades" till Serb vilket medföljde i konverteringen.

Svenska Kyrkan styr i Sverige, Norska kyrkan styr i Norge. Serbiska kyrkan styr över alla ortodoxa kristna i ex-YU. Detta betyder: Är du ortodox kristen i Kroatien hamnar du under den serbiska ortodoxa kyrkan vilket tyder på att etnoreligiösitet stimuleras i ex-yu. Man har försökt skapa en Kroatisk ortodox kyrka flera gånger med detta har uppfattats som absurt, illvilligt och chauvinistiskt. Makedonier har ingen självständig kyrka utan styrs av Serbiska ortodoxa kyrkan detta p.g.a. serbiska prästers uppfattning om syd-serber m.a.o. makedoner.

Jag kan fortsätta hur länge som helst. Men det är väldigt tydligt att vi är en etnoreligös folkgrupp och inte olika etniska folkgrupper. Vi alla tillhör samma folkgrupp etniskt sätt däremot är vi uppdelade i olika religioner.
Citera
2013-03-03, 14:32
Medlem
Så vad blir man om man konverterar till Buddhism? En Bosnien-Tibetan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in