Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-07-06, 19:17
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Hej!

Har ett litet problem med min Acer 6930G. Jag hittar nämligen inte drivrutiner grafikkortet. När jag fick datorn så var allt färdiginstallerat så jag tänkte inte mer på det när jag tog bort alla grafikdrivrutiner pga. ett TVut-fel.

Grafikkortet heter: "ATI Mobility Radeon HD4650 Hypermemory"

Har kollat på Acers hemsida och det finns bara drivrutiner till intel och nvidias grafikkort. På ATI's hemsida finns det visserligen drivrutiner men dessa verkar inte funka speciellt bra, catalyst control center installeras nämligen inte fast än jag valt det under installationen. Tycker även att spelen går lite trögare, Anno 1404 kunde jag köra på high innan jag tog bort drivrutinerna, nu är det knappt så medium funkar.

Har skrivit ett mail till Acer och frågat hur dom tänkte när dom inte fixade drivrutiner för nedladdning till alla slags datorer dom säljer. Medan jag får svar därifrån så tänkte jag kolla ifall detta går att lösa på egen hand.

En nödlösning är ju att köra återställning, så den blir exakt som när man fick den. Suger ganska hårt det i samma vända installeras en sju helvetes massa skräpprogram.

Hjälp tack!
Citera
2009-07-06, 19:30
Medlem
Det är förstås inte ACER som skall stå för drivisarna till ditt grafikkort.

Anyway. Jag vågar sätta en kexchoklad på att det är du som är felet. Läs igenom vad du faktiskt kryssar i och laddar ned så skall du se att det kanske blir rätt ändå.

Om du kör 32-bitars OS så kan du kolla in Omega drivers. Jag vet inte hur de är numera, men förr var de snäppet bättre än orginal.
Citera
2009-07-06, 19:37
Medlem
Saxat på webben om samma datormodell+gfx:
"Jag fick gå till deras hemsida och ladda leta efter någon av deras datorer som använder ATI drivers. Lyckades tillslut hitta en datorn av något nyare modell. Och det funkar perfekt ! Dumt att dom inte lagt upp den till min dator."
Citera
2009-07-06, 19:47
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Saxat på webben om samma datormodell+gfx:
"Jag fick gå till deras hemsida och ladda leta efter någon av deras datorer som använder ATI drivers. Lyckades tillslut hitta en datorn av något nyare modell. Och det funkar perfekt ! Dumt att dom inte lagt upp den till min dator."

Tankar just nu så återkommer med resultat snart.
Citera
2009-07-06, 19:56
Bannlyst
Fan va du skrämmer mig ! Jag sitter här med en vecka gammal 6930G med samma grafikkort, fick inte heller med någon drivrutinsskiva eller windowsskiva... Finns det något jag kan göra nu för att förhindra eventuella problem ? Tänkte göra en sån recovery CD men då behövde man 3 st DVD-skivor så det sket sig.
Citera
2009-07-06, 19:57
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magiceightball
Fan va du skrämmer mig ! Jag sitter här med en vecka gammal 6930G med samma grafikkort, fick inte heller med någon drivrutinsskiva eller windowsskiva... Finns det något jag kan göra nu för att förhindra eventuella problem ? Tänkte göra en sån recovery CD men då behövde man 3 st DVD-skivor så det sket sig.

Lugnt. Du kan återställa datorn till fabriksmjukvara, alltså formatera allt på C etc. Genom BIOS
Citera
2009-07-06, 19:59
Medlem
Citat:
Drivrutiner går nästan alltid att finna, bara mer eller mindre svårt. Men skapa köp dig 3st skivor och skapa en recovery, smidigt om du vill återställa, och bra att ha då/om du har kontakt med din support i framtiden att du följt deras rekommendationer. Annars säger dom bara skyll dig själv och lämnar dig åt din egen problemlösningsförmåga. Iofs hjälper vi varann här
Citera
2009-07-06, 20:02
Bannlyst
Citat:
Drivrutiner går nästan alltid att finna, bara mer eller mindre svårt. Men skapa köp dig 3st skivor och skapa en recovery, smidigt om du vill återställa, och bra att ha då/om du har kontakt med din support i framtiden att du följt deras rekommendationer. Annars säger dom bara skyll dig själv och lämnar dig åt din egen problemlösningsförmåga. Iofs hjälper vi varann här

Men när man köpte Xp så fick man ju alltid med en XP-skiva eller hur ? Om jag skulle formatera så skulle ju Vista försvinna och vara helt borta eller hur ? Eller sparas det om jag gör en recovery ?
Citera
2009-07-06, 20:02
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Tankade ner drivrutinerna till 6935G. Innan jag installerade så avinstallerade jag bildskärmskortet genom enhetshanteraren samt tog bort allt som hade med ATI att göra (igen). Startade sedan om datorn och började installera drivrutinen.

Det som installerades var ATI CIM (Catalyst install manager) och c++. Inget annat.. alltså inget catalyst control center eller ens drivrutiner till grafikkortet

Så sitter nu här utan någon som helst grafik, jävla 20x30 pixlar, sitter 5 meter från datorn för att få lite överblick.
Citera
2009-07-06, 20:05
Medlem
Citat:
Men när man köpte Xp så fick man ju alltid med en XP-skiva eller hur ? Om jag skulle formatera så skulle ju Vista försvinna och vara helt borta eller hur ? Eller sparas det om jag gör en recovery ?
Nej ingen självklarhet att man får med skivor vid ett datorköp, du nämner XP, det är inget undantag. Det är upp till OEM (HP/DELL/ACER mfl) hur de vill göra med sina kunder, så det kan variera med tiden till och med. Vad gäller att Vista försvinner vid en formatering är inte heller en självklarhet, det beror på användaren/drivrutiner, samt var de är installerade och hur man agerar då/om man hamnar i den sitsen.
Citera
2009-07-06, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Tankade ner drivrutinerna till 6935G. Innan jag installerade så avinstallerade jag bildskärmskortet genom enhetshanteraren samt tog bort allt som hade med ATI att göra (igen). Startade sedan om datorn och började installera drivrutinen.

Det som installerades var ATI CIM (Catalyst install manager) och c++. Inget annat.. alltså inget catalyst control center eller ens drivrutiner till grafikkortet

Så sitter nu här utan någon som helst grafik, jävla 20x30 pixlar, sitter 5 meter från datorn för att få lite överblick.

Jag hittade grafikkortsupdatering till 6930G på en minut :

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista32/common-vista32

Den högst upp...
Citera
2009-07-06, 20:17
Bannlyst
Citat:
Nej ingen självklarhet att man får med skivor vid ett datorköp, du nämner XP, det är inget undantag. Det är upp till OEM (HP/DELL/ACER mfl) hur de vill göra med sina kunder, så det kan variera med tiden till och med. Vad gäller att Vista försvinner vid en formatering är inte heller en självklarhet, det beror på användaren/drivrutiner, samt var de är installerade och hur man agerar då/om man hamnar i den sitsen.

Ska springa iväg till Kjell å company imorgon och köpa ett gäng DVD-skivor . Lika bra att ta både fabrikinställningarna och drivrutinerna, dvs 4 dvd-skivor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in