• 1
  • 2
2009-07-06, 15:47
Medlem
Ja vilket är mest skadligt för kroppen??

tänkte mest på levern och hjärnan o va de nu är mer som påverkas?

Sen slipper man ju baksmälla med tradolan också. .
Citera
2009-07-06, 15:58
Medlem
Alkohol.
Citera
2009-07-06, 15:59
Medlem
balbas avatar
Svårt att säga vad som är mest skadligt. Skulle dock tippa på tramadol med tanke på beroende och kramprisken.
Citera
2009-07-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balba
Svårt att säga vad som är mest skadligt. Skulle dock tippa på tramadol med tanke på beroende och kramprisken.

okej vad e de för "kramprisk"?
Citera
2009-07-06, 16:22
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuytrew
vid höga doser så ökar kramprisken för tram.

Jag skulle tippa på alkohol. Tramadol är inte så farligt för levern om man håller sig till ordinerad dos.
Citera
2009-07-06, 16:56
Medlem
Definitivt alkohol.

Men de e klart att får man ett s.k krampanfall kan man ju falla och krossa huvudet...
Citera
2009-07-06, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av poiuytrew

Tramadol sänker kramptröskeln, så i höga doser (över 400 mg) kan man få epilepsiliknande anfall (dock ej epilepsi, som många tror/kallar det).

Inom vården är 400 mg maximal dygnsdos, så allt över det ökar risken för krampanfall. Dock finns det en hel del som får kramp även av lägre doser, så någon "säker gräns" är svår att sätta.

Ska man "flumma på" Tramadol är det bra att ha kramplösande medel till hands, t ex Stesolid.

Har man inget sånt hemma och någon åker på ett krampanfall som varar längre än någon minut bör man ringa ambulans. Strunta i om Tramadolet är införskaffat på olagligt vis, strunta i om andra droger är inblandade - ring ambulans.
Citera
2009-07-06, 19:54
Medlem
Mescalitos avatar
Det beror nog på. Hjärn- och leverskadorna man får efter varje fylla är inte att leka med. Samtidigt har även tramadol en viss åverkan på levern, och tramadol verkar (som skribenten ovan påpekade) mycket värre symptom vid mild överdos. Vid små doser är nog alltså alkohol skadligare, vid mild överdos kan jag tänka mig att tramadol nästan är värre, men vid grov överdos är nog alkoholen skadligare ändå.

Tramadol är ju vidare mer beroendeframkallande än alkohol, samtidigt som ett läkemedelsberoende vanligen inte är tillnärmelsevis lika destruktivt som ett alkoholberoende. Vad gäller beroendeaspekten verkar det alltså vara dött lopp mellan de båda drogerna.
Senast redigerad av Mescalito 2009-07-06 kl. 19:57.
Citera
2009-07-06, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mescalito
Det beror nog på. Hjärn- och leverskadorna man får efter varje fylla är inte att leka med. Samtidigt har även tramadol en viss åverkan på levern, och tramadol verkar (som skribenten ovan påpekade) mycket värre symptom vid mild överdos. Vid små doser är nog alltså alkohol skadligare, vid mild överdos kan jag tänka mig att tramadol nästan är värre, men vid grov överdos är nog alkoholen skadligare ändå.

Tramadol är ju vidare mer beroendeframkallande än alkohol, samtidigt som ett läkemedelsberoende vanligen inte är tillnärmelsevis lika destruktivt som ett alkoholberoende. Vad gäller beroendeaspekten verkar det alltså vara dött lopp mellan de båda drogerna.

Vet inte om jag håller med riktigt där (fetstilta). Läkemedelsberoende kan vara minst lika förödande som alkoholberoende.

Men det är ju farligt nära OT det här..
Citera
2009-07-06, 20:31
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Vet inte om jag håller med riktigt där (fetstilta). Läkemedelsberoende kan vara minst lika förödande som alkoholberoende.

Men det är ju farligt nära OT det här..

Det är sant, läkemedelsberoende personer funkar ofta bra socialt i början, men i slutändan kan det skita sig riktigt rejält även där.

Ur en toxikologisk synpunkt antar jag att alkoholen intar förstaplatsen både vad gäller akut och kronisk toxicitet, samt beroende.

Tramadol ensamt är ju vanebildande, men tas det på samma sätt som alkohol, dvs. fredagar och lördagar, så tror jag att risken för skador och beroende är betydligt mindre med tramadol, och kramper är ju relativt ovanliga, behövs ganska höga doser för att ge status epilepticus.
Citera
2009-07-07, 16:01
Medlem
Chinaboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Har man inget sånt hemma och någon åker på ett krampanfall som varar längre än någon minut bör man ringa ambulans. Strunta i om Tramadolet är införskaffat på olagligt vis, strunta i om andra droger är inblandade - ring ambulans.

Bra sagt. Folk inom vården är aldrig tvingade och brukar inte säga till polisen eller någon annan myndighet att man har knarkat. Dock har jag för mig att det hamnar i ens journal om man tar OD.

Man ska alltid ringa ambulans när något sådant händer, man blir inte straffad för det.
Citera
2009-07-07, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chinabox
Bra sagt. Folk inom vården är aldrig tvingade och brukar inte säga till polisen eller någon annan myndighet att man har knarkat. Dock har jag för mig att det hamnar i ens journal om man tar OD.

Man ska alltid ringa ambulans när något sådant händer, man blir inte straffad för det.

Det är möjligt att det gör. Men vad vill man helst ha i sin journal? Död den XX/XX pga dumhet/kompisens dumhet eller att man tagit en OD? Jag vet ju vad jag skulle välja.

Nej, precis, man blir inte straffad för det. Dock kan dumhet straffa sig dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in