2009-07-06, 14:44
Medlem
Hej,

fr ngra veckor sedan s fick jag problem med min dator, i samband med installation av BankID och Windows Update.

Weblsarna FF3, och IE7 slutade fungera, men jag kunde bde hmta mail (Thunderbird), och ven surfa genom mailklienten (Thunderbrowse) och surfa i browser i CRM stdet kontakt. Och Windows update fungerade fortfarande och kunde ladda ner.

Enda lsningen var systemterstllning, som dock inte kunde fixa FF, vilket istllet slutade att fungera helt, och eftersom jag hade p automatiska updates s fick jag gra om det ngra gnger. Efter ett tag s slutade thunderbird att fungera, och d bestmde jag mig fr att installera SP2 (jag kr vista home edition), och hoppades att det skulle lsa problemet. Men det gr det inte, enda skillnaden r att jag nu inte lngre kan gra en systemterstllning tillrckligt lngt bak fr att f allt att fungera igen.

CCleaner lser inte heller ngt, satte p alla tjnster, (vissa var avstngda) i hopp om att det skulle lsa nt, istllet s slutar allt internet relataterat att fungera, s update kommer inte t internet heller lngre. Lste att det kunde vara trojaner s installerar AVG via USB sticka, samt alla updateringar, och hittar inget.

Senast har jag frskt att terstlla Internet Protocol (TCP/IP) i Windows XP, utifrn de hr rekommendationerna, men datorn svara att jag inte har tillrcklig behrighet fr det.

http://support.microsoft.com/?kbid=299357

jag r dock admin.

Finns det nt annat jag kan gra?
Citera
2009-07-06, 15:04
Medlem
testat detta?

http://www.vistax64.com/vista-genera...onnection.html
Citera
2009-07-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MkA
testat detta?

http://www.vistax64.com/vista-genera...onnection.html

Verkar vara samma problem!

hur gr jag en priviligiehjning om jag redan har ett admin-konto?
Citera
2009-07-06, 15:41
Medlem
glm det dr om admin.

Men det hjlpte iaf inte. och att terstlla IP stacken hjlpte inte heller.
Citera
2009-07-07, 08:57
Medlem
<Ingen annan som har en id?

Upptckte fr vrigt att Mamut fortfarande fungerar, och det r web-baserat. Och jag kommer t fretagets server/ntverk. Vilket r varifrn alla andra kommer t internet...

vldigt mystiskt alltihop.
Citera
2009-07-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quift
<Ingen annan som har en id?

Upptckte fr vrigt att Mamut fortfarande fungerar, och det r web-baserat. Och jag kommer t fretagets server/ntverk. Vilket r varifrn alla andra kommer t internet...

vldigt mystiskt alltihop.

1. ppna IE, g till Menyraden. sedan Verktyg/Internetalternativ, fliken "avancerat". Bocka dr ur rutan fr "Aktivera weblsartillgg frn andra tillverkare", tryck sedan p knappen "terstll" fljt av OK. Starta om IE och prova igen.

2. Prova starta om datorn i felskert lge med ntverk om ovanstende inte gav resultat.
Fungerar det d s fr du genom att lgga till en sak i taget via tex Msconfig lokalisera vilket.

I normalfallet orsakas detta av Skerhetspaket som ej r konfigurerade rtt eller inte uppdaterats, eller att man har fr gammal version av sjlva programvaran. Detta orsakas ofta av rttigheter, d uppdateringar fr ditt OS hindras frn att gra de ndringar som krvs vilket d ger fljdfel.
Senast redigerad av pc4life 2009-07-07 kl. 14:48.
Citera
2009-07-08, 14:09
Medlem
Tack fr hjlpen, dock fungerar inget av det.

ndrade instllningen i IE, ingen skillnad
felskert lge ger mig samma problem.

S nu undrar jag hur jag gr en total terstllning s att datorn blir som jag kpte den, s fr jag brja om med att lgga till frn scratch. Eller mste jag formatera/installera? och om jag mste gra det, hur gr jag d fr att f en installationsskiva mm iom att jag har en licensierad programvara. Vet inte om det r riktigt bra att installera in pirat programvara p en arbetsdator, eller om jag verkligen skulle kra vista isf. kanske Windows 7?

Finns det ngot stt att exportera alla drivrutiner frn vista, s att jag slipper installera om dem?
Citera
2009-07-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quift
Tack fr hjlpen, dock fungerar inget av det.

ndrade instllningen i IE, ingen skillnad
felskert lge ger mig samma problem.

S nu undrar jag hur jag gr en total terstllning s att datorn blir som jag kpte den, s fr jag brja om med att lgga till frn scratch. Eller mste jag formatera/installera? och om jag mste gra det, hur gr jag d fr att f en installationsskiva mm iom att jag har en licensierad programvara. Vet inte om det r riktigt bra att installera in pirat programvara p en arbetsdator, eller om jag verkligen skulle kra vista isf. kanske Windows 7?

Finns det ngot stt att exportera alla drivrutiner frn vista, s att jag slipper installera om dem?
1. Vad r de egentliga problemen du upplever med din dator, i nulget?
2. Har du provat avinstallera ditt Skerhetspaket och startat om helt utan sdana saker?
Citera
2009-07-08, 15:17
Medlem
r det en laptop du har? Isf kan du kolla om du inte har en dold terstllningspartition. Du vill vl en skiva med Vista (OEM) till din dator? Brukar alltid f en terstllnings-skiva med datorerna, och p den finns alla drivrutinerna som du behver till din laptop. Om det nu r en laptop dvs.
Citera
2009-07-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
1. Vad r de egentliga problemen du upplever med din dator, i nulget?
2. Har du provat avinstallera ditt Skerhetspaket och startat om helt utan sdana saker?

kommer inte t internet med vare sig FF3.x, IE8, Thunderbird, Windows update.

men kommer t fretagets server, och vra filer som ligger p Mamut teamwork, innan jag aktiverade fler tjnster s fungerade ven update och d gjorde jag en uppgradering till SP2 med frhoppning om att lsa problemet.

stngt av brandvgg och avinstallerat antivirus, ingen nytta.
Citera
2009-07-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktmanschett
r det en laptop du har? Isf kan du kolla om du inte har en dold terstllningspartition. Du vill vl en skiva med Vista (OEM) till din dator? Brukar alltid f en terstllnings-skiva med datorerna, och p den finns alla drivrutinerna som du behver till din laptop. Om det nu r en laptop dvs.

Det r en laptop. sak g och leta efter en terstllningsskiva d.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in