2013-01-30, 00:56
Medlem
Vad tror ni om lära sig ett 3/4 språk vs förbättra sin svenska/ engelska beror natruligtvis på sina mål nivån man ligger på nu osv.
Men om inga planer finns för flytt eller liknande. Vad tror ni rent generellt?

Är ju en helt annan fråga om man tycker det är väldigt roligt med språk som jag antar en hel del gör här
Är ju också en annan fråga om man tycker det är väldigt tråkigt men om man är neutral vad gör man då?
Citera
2013-01-30, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSir
Vad tror ni om lära sig ett 3/4 språk vs förbättra sin svenska/ engelska beror natruligtvis på sina mål nivån man ligger på nu osv.
Men om inga planer finns för flytt eller liknande. Vad tror ni rent generellt?

Är ju en helt annan fråga om man tycker det är väldigt roligt med språk som jag antar en hel del gör här
Är ju också en annan fråga om man tycker det är väldigt tråkigt men om man är neutral vad gör man då?

Hade valt att förbättra svenskan och engelskan, eftersom att jag anser att det är mycket lättare som start. Varför påbörja ett nytt om du inte redan är nöjd med nivån på dem språken du redan kan? Så länge du har någorlunda koll på grammatiken i språken, så är det väl bara att banka i sig massor av nya ord och utvidga ordförrådet. Läs engelska böcker (relativt krävande böcker) och titta upp orden du inte förstår, och försök sedan att använda dem själv så att dem fastnar. Själv så brukar detta hjälpa mig eftersom att jag lätt känner på mig vilket ord oberoende språk som jag vill använda mig av, och sedan hitta motsvarande ord i det nya språket jag vill lära mig.
Senast redigerad av Njtwkr 2013-01-30 kl. 01:34.
Citera
2013-01-30, 07:59
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Utveckla gärna!
Europeisk portugisiska är väldigt fattig på vokaler, ofta hör man bara den betonade vokalen. Språket låter nästan som ett konsonantrikt slaviskt språk (typ polska eller tjeckiska).

Brasilianska varianten är betydligt mer vokalrik och låter lite sjungande.

Både brassar och spanjorer har svårt att förstå portugiser, men portugiser förstår både brassar och spanjorer utan större ansträngning. Typ samma orättvisa förhållande som mellan svenskar och danskar alltså.
Citera
2013-01-30, 08:00
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Tyska är eftertraktat ...

Jag förutsätter att TS kan tyska och engelska eftersom han sökte efter ett sprak utöver dessa. Hursomhelst anser jag att det vore bättre att lägga tiden pa mer intensiva studier av engelska och, framför allt, tyska i stället för att satsa pa ytterligare ett sprak.

Visst, det är kul att lära sig nya sprak. Problemet är bara att sprakinlärning är väldigt tidsintensivt och svart. Om tanken bakom inlärningen av ett tredje sprak är att det skall användas i yrkessammanhang är jag mer än skeptisk till företaget. De asiatiska spraken tror jag tyvärr inte ett dugg pa eftersom de helt enkelt är för svara att lära sig pa en högre niva än "hej svejs" och "en kopp tee, tack". Joda, man kan säkert komma upp in en högre niva än sa, men da är det otroligt intensiva studier som förutsätts i synnerhet om man lägger till de skriftliga utmaningarna.

Lägg i stället tiden pa att förbättra din tyska - och inte bara i tal utan ocksa i skrift. Det finns ingenting som imponerar pa tyskar mer än om du kan prata och skriva det pa en hög niva, och det är - till skillnad fran t.ex. kinesiska - ett realistiskt mal.

Om TS nu tvunget vill lägga till ytterligare ett sprak för yrkesbruk skulle jag rekommendera danska eller holländska. Det är realistiska utmaningar.
Citera
2013-01-30, 10:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Skillnaden mellan den europeiska portugisiska och dess brasilianska variant är väl att den brasilianska portugisiskan är något förenklad? Så varför baktalar du den europeiska varianten? Om du syftar på vilket efterblivet land Portugal verkar vara så förstår jag ditt påtalande; deras beblandning med sina negerslavar var inte ett speciellt smart drag.

Ja, brasilianskan är mer förenklad och har fjärmat sig en hel del från portugisiskan. Den europeiska portugisiskan är alltså en onödig omväg. Frågan är hur bra brasilianarna förstår den europeiska varitanten.

Portugal eferblivet? Tja, det är väl ingen ekonomisk motor direkt, och utanför landet är väl språket bara användbart om du ska arbeta som lastbilschaufför eller städerska i Luxemburg.

Rasfrågan får du gräva ner dig i någon annanstans (Brasilien...)

Håller helt med om Teach yourself-serien. Den är verkligen bra och efter en bok, har man en bra grund (varierar förstå lite på hur komplicerat språket är).
Rosetta Stone är ren dynga.
Citera
2013-01-30, 11:16
Moderator
Hamilkars avatar
Två likartade trådar sammanfogade och försedda med en rubrik om passar bägge.
/Mod.
Citera
2013-01-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Mandarin verkar ju vara framtidens språk om utvecklingen fortsätter som den gör

Varför skulle den göra det? Det har den ju inte gjort hittills.
Senast redigerad av Tor-Ulf 2013-01-30 kl. 11:33. Anledning: Slagkraftigare formulering.
Citera
2013-01-30, 15:42
Medlem
Opacitys avatar
Citat:

Utveckla gärna!

Alltså det jag har hört är att språkmelodin är svårare att ta till sig för en spansktalare, än det omvända. Portugisiskan har mer nasaliteter (vad jag vet har väll spanskan i princip inte detta, men rätta mig om jag har fel) och blir mer sjungande. Ofta kan vokaler dras ut hur långt som helst. För att ta ett exempel; prepositionen "de" kan i brasilien uttalas både som dji(med utdraget i) eller mer likt spanskans de(dä med kort ä, lite som i ordet "äckligt"). Många gånger hade spansktalarna förstått bättre om inte portugisisktalarna hade dragit ihop orden så mkt som exempelvis ordet "på, i" som på PT är em och spanskan en, men när det är ett genus framför blir det på PT ex. Na casa (em a casa). Det går snabbt när portugiserna säger det och det låter konstigt i spanjorernas öron. Kan inte komma på så många exempel, men det är nått iaf. Sen om man ska tala skillnaden mellan europeisk portugisiska och brasiliansk portugisiska är det jämförbart med brittisk engelska och amerikansk engelska. Ungefär 5% grammatik och lika mkt ordförråd skiljer sig, så man kan ju utan tvekan kalla det samma språk. Det är framförallt accenterna som skiljer sig avsevärt, men om du kan någon variant av PT förstår du utan tvekan den andra. De finns de som påstår att de inte förstår varandra och det är ungefär som att säga att en norrlänning inte förstår en skåning.

edit om det är em o på PT blir det ju no, vilket betyder nej på spanska, kanske också lite förvirrande
Senast redigerad av Opacity 2013-01-30 kl. 15:58.
Citera
2013-02-01, 18:12
Medlem
Asciros avatar
Finns det nån sida som säljer brasiliansk portugisisk skönlitteratur till Sverige? De portugisiska böcker som säljs i Sverige är antingen läroböcker eller väldigt dyr (och för mig okänd) litteratur. Skulle helst vilja ha lättlästa böcker till att börja med eller åtminstone böcker som man känner till lite sen tidigare.
Citera
2013-02-02, 12:44
Medlem
Opacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asciro
Finns det nån sida som säljer brasiliansk portugisisk skönlitteratur till Sverige? De portugisiska böcker som säljs i Sverige är antingen läroböcker eller väldigt dyr (och för mig okänd) litteratur. Skulle helst vilja ha lättlästa böcker till att börja med eller åtminstone böcker som man känner till lite sen tidigare.

Om du bor i sthlm finns internationella biblioteket, som har en hel del portugisisk skönlitteratur (ungefär 3300 exemplar). Just nu läser jag Capitães da areia av Jorge Amado (230 sidor), kan rekommenderas. Vet inte riktigt var man hittar annars, men tror de flesta bibliotek (om de inte redan har), kan köpa in portugisisk skönlitteratur om du efterfrågar det.

Edit. Vill tillägga att jag också kan rekommendera Clarice Lispector- A hora da estrela
Senast redigerad av Opacity 2013-02-02 kl. 12:57.
Citera
2013-02-03, 14:46
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asciro
Hos brittiska Amazon lär det finnas en hel del, och om du handlar för över £25 så får du fri frakt till Sverige.
Citera
2013-10-23, 19:32
Medlem
Savoys avatar
Intressant att se hur tendenserna ser ut nu nästan 4 år sen jag rekommenderade språk längre bak i tråden. Jag skulle säga att nyttan med kinesiska och ryska har ökat betydligt sedan januari 2010, men tyskan har snarare utökat sin ställning som absolut "viktigaste" språk för svenskar efter engelska jobbmässigt. Tyskland står för nästan en femtedel av vår totala import och export!

Nederländska är fortfarande ett väldigt enkelt och bra alternativ på importsidan, både Nederländerna och Belgien ligger stadigt på 10-i-topp över länderna vi har näringslivsmässigt utbyte med.

Ryska mycket starkt växande i vårt närområde med framför allt Sankt Petersburg som motor, men även kraftig tillväxt i industriregionerna längs Volga och Ural.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in