Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Tyska är eftertraktat ...
Jag förutsätter att TS kan tyska och engelska eftersom han sökte efter ett sprak utöver dessa. Hursomhelst anser jag att det vore bättre att lägga tiden pa mer intensiva studier av engelska och, framför allt, tyska i stället för att satsa pa ytterligare ett sprak.
Visst, det är kul att lära sig nya sprak. Problemet är bara att sprakinlärning är väldigt tidsintensivt och svart. Om tanken bakom inlärningen av ett tredje sprak är att det skall användas i yrkessammanhang är jag mer än skeptisk till företaget. De asiatiska spraken tror jag tyvärr inte ett dugg pa eftersom de helt enkelt är för svara att lära sig pa en högre niva än "hej svejs" och "en kopp tee, tack". Joda, man kan säkert komma upp in en högre niva än sa, men da är det otroligt intensiva studier som förutsätts i synnerhet om man lägger till de skriftliga utmaningarna.
Lägg i stället tiden pa att förbättra din tyska - och inte bara i tal utan ocksa i skrift. Det finns ingenting som imponerar pa tyskar mer än om du kan prata och skriva det pa en hög niva, och det är - till skillnad fran t.ex. kinesiska - ett realistiskt mal.
Om TS nu tvunget vill lägga till ytterligare ett sprak för yrkesbruk skulle jag rekommendera danska eller holländska. Det är realistiska utmaningar.