2009-07-06, 10:50
Medlem
HH74s avatar
Det brukar vara så allvarligt här men idag kom en rolig artikel på AB om att machomän lever längre:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5474561.ab

För er som av ideologiska skäl bojkottar Bladet:

Citat:
Macho överlever mjukis.

En ny studie visar att maskulina män lever längre än mjuka män.

Kanske är det dags att byta trädgårdspysslet mot en racerbil.

Män med maskulina intressen lever nämligen längre än män med mer mjuka intressen. Det visar en studie från Karolinska institutet.

– Vi hade en förutfattad mening om att det skulle vara precis tvärtom och blev överraskade av resultatet, säger Anna Månsdotter, en av forskarna som genomfört studien.
49 000 män i undersökningen

Hon och hennes kollegor har följt drygt 49 000 män som mönstrade för lumpen 1969.

De fick vid mönstringstillfället svara på frågor om sina intressen och jobb.

Svaren betygsattes på en femgradig maskulinitetsskala, från mest maskulin till minst.

– Det är svårt att definiera maskulinitet. Kriterierna på skalan utgår från de kulturella ideal som finns i samhället och tar inte hänsyn till faktorer som karaktärsdrag eller att maskulina män tar mer risker, säger Anna Månsdotter.

Studien visar att dödligheten bland männen, som nu skulle ha varit i 60-års åldern, var nästan dubbelt så hög bland dem som rankats som minst maskulina jämfört med dem som rankats medelhögt.

– Resultaten är inte så märkliga som vi först tyckte. Män kan känna en stor stress att leva upp till de machoideal som finns i samhället. Det i sin tur leder till att man mår dåligt och kanske tar större risker, säger Anna Månsdotter.

Andra forskare som Aftonbladet talat med tycker att studien är intressant men att en del frågetecken uppstår. Helena Hill, genusforskare vid Södertörns högskola, tror inte att machomän skulle vara starkare än mjukisarna.

”Blir skeptisk”

– Spontant blir jag lite skeptisk när jag hör detta. Jag har inte tagit del av hela rapporten, så jag kanske har missat något. Men det kan ju vara så att en man som vågar vara mjuk är just trygg och självsäker, vilket ju är maskulint, säger hon.

Genuspedagogerna är naturligtvis förtvivlade, men vad tror ni?
Citera
2009-07-06, 12:23
Medlem
WordWarriors avatar
Genuspedagogerna är förvirrade, ovetenskapliga och galna kärringar. Det är vad jag VET. Självklart mår en man bättre om han står upp för sig själv.
Citera
2009-07-06, 13:58
Medlem
Knytt1s avatar
Vad jag inte förstår är varför det måste vara antingen/eller. Varför måste man vara antingen mjukis eller macho? Kan man inte vara lite flexibel? DÅ tror jag att man lever längre!
Citera
2009-07-06, 14:04
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knytt1
Vad jag inte förstår är varför det måste vara antingen/eller. Varför måste man vara antingen mjukis eller macho? Kan man inte vara lite flexibel? DÅ tror jag att man lever längre!

Där måste jag faktiskt hålla med dig. Men med det viktiga påpekandet att det är JAG och ingen annan som definierar MIN mansroll.
Citera
2009-07-06, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Där måste jag faktiskt hålla med dig. Men med det viktiga påpekandet att det är JAG och ingen annan som definierar MIN mansroll.

Självklart! Vem skulle annars göra det? Och detta har jag sagt om kvinnor också! Att det är JAG som kvinna som definerar min kvinnoroll, ingen annan!
Citera
2009-07-06, 14:30
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HH74
Genuspedagogerna är naturligtvis förtvivlade, men vad tror ni?

Att de är duktiga på att vinkla sina slutsatser. Om machomännen hade levt kortare tid än velourmännen hade forskarna fått sin tes bekräftad. Att machoidelaet är skadligt. Nu när det visade sig att Machoidealet inte var skadligt så vinklades slutsatsen ändå till: "Män kan känna en stor stress att leva upp till de machoideal som finns i samhället. Det i sin tur leder till att man mår dåligt och kanske tar större risker". Machoidealet blev alltså skadligt ändå, allt som behövdes var en liten vinkling. Mycket seriöst.
Citera
2009-07-06, 14:47
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knytt1

Mmm precis som vi kvinnor kan ta till detta lilla "jävla annama" utan att det går förlorat med kvinnligheten. SÅ som jag ser det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
Att de är duktiga på att vinkla sina slutsatser. Om machomännen hade levt kortare tid än velourmännen hade forskarna fått sin tes bekräftad. Att machoidelaet är skadligt. Nu när det visade sig att Machoidealet inte var skadligt så vinklades slutsatsen ändå till: "Män kan känna en stor stress att leva upp till de machoideal som finns i samhället. Det i sin tur leder till att man mår dåligt och kanske tar större risker". Machoidealet blev alltså skadligt ändå, allt som behövdes var en liten vinkling. Mycket seriöst.

Tja att vara macho måste inte heller betyda att man är ett buffligt svin ialf som många unga killar har fått för sig..

Sedan är det som både severiano och WorldWarrior säger.
Man definiera det själv lite med detta med vad som är "min" kvinno-/mansroll.
Senast redigerad av Empress 2009-07-06 kl. 14:49.
Citera
2009-07-06, 15:00
Medlem
Blå Rutas avatar
Är inte särskilt vetenskapligt att uttala sig och dra upp alternativa förklaringar om man precis erkänt att man inte själv läst rapporten. Hon skulle slutat vid "Jag har inte tagit del av hela rapporten" för att det ska bli trovärdigt.

Själv vill jag veta hur dom definerat machoheten i sina frågor. Jag gissar att det på något sätt baseras på aggresivitet och risktagande, vilket inom personlighetsforskning och liknande alltid varit en följeslagare till ökad riskbenägenhet.
Skulle även vara intressant om dom delade upp vilka dödsorsaker som det var ökad risk för. Är det hjärt/kärlsjukdomar, självmord eller olyckor vi talar om?
Citera
2009-07-06, 15:06
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Tja att vara macho måste inte heller betyda att man är ett buffligt svin ialf som många unga killar har fått för sig..
Jag utgick endast från det som presenterades i artikeln. De lät tusentals män gradera sina egenskaper med en förhoppning om att resultatet skulle bli att de med flest maskulina intressen dog tidigare, vilket kan tyckas logiskt. De ville antagligen visa att en maskulin livsstil är skadlig. Det är ju precis sådana uppgifter som t.ex. "Män för jämställdhet" vill ha. De vill ju odla fram androgyna män. Därför vinklades naturligtvis slutsatsen ändå till önskat resultat. Att de mindre manliga männen blir stressade av den maskulina livsstilen och därför lever kortare. Det är så som ideologisk forskning fungerar. Jag lägger alltså ingen värdering i vilken livsstil som är bäst, utan konstaterar bara fakta.
Citera
2009-07-06, 15:09
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
Jag utgick endast från det som presenterades i artikeln. De lät tusentals män gradera sina egenskaper med en förhoppning om att resultatet skulle bli att de med flest maskulina intressen dog tidigare, vilket kan tyckas logiskt. De ville antagligen visa att en maskulin livsstil är skadlig. Det är ju precis sådana uppgifter som t.ex. "Män för jämställdhet" vill ha. De vill ju odla fram androgyna män. Därför vinklades naturligtvis slutsatsen ändå till önskat resultat. Att de mindre manliga männen blir stressade av den maskulina livsstilen och därför lever kortare. Det är så som ideologisk forskning fungerar. Jag lägger alltså ingen värdering i vilken livsstil som är bäst, utan konstaterar bara fakta.

Jag håller med dig till en viss del. Sedan så kan man ju undra hur Aftonbladet valt att presentera det med. Skulle haft en länk till undersökningen i sig i stället för att gå via ombudet Aftonbladet.
Citera
2009-07-06, 15:12
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Är inte särskilt vetenskapligt att uttala sig och dra upp alternativa förklaringar om man precis erkänt att man inte själv läst rapporten. Hon skulle slutat vid "Jag har inte tagit del av hela rapporten" för att det ska bli trovärdigt.

Själv vill jag veta hur dom definerat machoheten i sina frågor. Jag gissar att det på något sätt baseras på aggresivitet och risktagande, vilket inom personlighetsforskning och liknande alltid varit en följeslagare till ökad riskbenägenhet.
Skulle även vara intressant om dom delade upp vilka dödsorsaker som det var ökad risk för. Är det hjärt/kärlsjukdomar, självmord eller olyckor vi talar om?
Jag misstänker att det är en kombination av testosteronhalter, adrenalinhalter, kanske kosthållning, risktagande, tävlingsbenägenhet och aggresivitet.

Kött eller grönsaker. Tävla eller inte tävla. Om tävla - shack eller boxning o.s.v.

Edit:

Och att dödsorsakerna därför också blir en kombination. Dålig kosthållning leder till hjärt/kärl. Typexempel: En bergsklättrande aggressiv tävlingsmänniska med dålig kosthållning har beräknad livslängd på X år. De frågade antagligen om alkohol- och tobaksvanor också. Så skulle iaf jag antagligen ha lagt upp det. Så avancerat som möjlligt.

Edit: Sådan här forskning kräver uppföljning också, de kan ju ha ändrat levnadsstil under senare år. Det är så komplicerat att jag nog krävt komplettering med djupintervjuer också, åtminstone i någon referensgrupp.

Fast det var säkert enklare än så. Inga testosteronhalter, utan bara enkla frågor. Tycker du om att tävla. Om ja. Hur tävlingsbenägen är du.
Senast redigerad av Dogrust 2009-07-06 kl. 15:33.
Citera
2009-07-06, 15:13
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jag håller med dig till en viss del. Sedan så kan man ju undra hur Aftonbladet valt att presentera det med. Skulle haft en länk till undersökningen i sig i stället för att gå via ombudet Aftonbladet.
Jag litar inte heller på AB - men nu var det ju det enda som fanns att utgå ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in