2009-07-06, 16:01
Medlem
Dogrusts avatar
The association between masculinity scores at ages 18-20 and mortality due to alcohol, violent death and CVD: a prospective study based on the Swedish 1969 conscript cohort

Anna Månsdotter, Andreas Lundin, Daniel Falkstedt, Tomas Hemmingsson

Abstract

Objective: To analyse the relationship between masculinity scores aimed at identifying the effective soldier among men in their late adolescence and subsequent mortality patterns.

Methods: The study is based on a cohort of 49 321 young Swedish males born 1949/51 conscripted for compulsory military training in 1969/70. The independent variable consists of a five scale measure of masculinity from the conscription considering leisure interests (Strong Vocational Interest Blank, 1936) and occupational ambitions (Minnesota Multiphase Personality Inventory, 1943). The actual ranking was perfomed by a psychologist based on information from both questionnaires and interviews. The dependent data on mortality was collected from national registers during 1973-2004 and consists of all cause mortality, alcohol related death, suicide, other violent deaths, and cardiovascular disease (CVD) mortality.

Results: The general picture is that the risk (crude odds ratio) for all cause mortality, and for deaths due to alcohol drinking, suicide, violent death, and CVD is higher among men ranked less masculine than ordinary in terms of leisure and occupational interest. Concurrently, being ranked more masculine than ordinary was protective for all mortality causes. After adjusting for childhood socioeconomic position, blood pressure, lifestyles (alcohol drinking, smoking, and BMI), mental disorder and low intelligence, and earlier contacts with the police and social services, the relationship between masculinity ranking in late adolescence and future death risks was much decreased. Yet, the least masculine had a remaining statistically significant increased risk for overall mortality of 50% compared to the medium masculine men.

Conclusion: The ranking of masculinity among men from the conscription examination is predictive for subsequent all cause mortality and several gendered death causes; mainly in the sense that the lowest ranked (n=5.4%) and the moderately low ranked (n=21.5%) have higher death risks than the medium ranked (n=39.4%). This opposes our initial hypothesis and also the common understanding that masculinity would represent a risk factor for premature death. One probable explanation is that risk preference, which is normally considered vital for demonstrating masculinity and which links to excess mortality, was not considered in the utilised masculinity measure.

Keywords: masculinity, mortality, alcohol, violent death, CVD
Citera
2009-07-06, 16:05
Medlem
Skandiss avatar
Typiskt Aftonbladet att vara snäppet sämre än en run-of-the-mill FBare. Dvs, fyller inte i källor för fem öre.
Citera
2009-07-06, 17:39
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
The association between masculinity scores at ages 18-20 and mortality due to alcohol, violent death and CVD: a prospective study based on the Swedish 1969 conscript cohort

Yet, the least masculine had a remaining statistically significant increased risk for overall mortality of 50% compared to the medium masculine men.

Och det var inga små skillnader heller med ett riskratio på 1.5! Personligen tror jag de minst maskulina männen har svårare att finna en kvinna. Och ensamstående män har tidigare visat sig leva kortare. En delförklaring kanske? Sedan måste man alltid ställa sig kritisk till hur manlighet har definierats i studien. Men intressant ändå!
Citera
2009-07-06, 21:45
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Personligen tror jag de minst maskulina männen har svårare att finna en kvinna. Och ensamstående män har tidigare visat sig leva kortare. En delförklaring kanske?

Det stämmer med all sannolikhet:

Citat:
“Mjuka” män löper högre risk att dö i förtid

Denna rubrik är ordagrant hämtad från en artikel i Dagens Medicin igår den 13 maj 2009.

Innehållet i artikeln är en utmaning för ”jämlikhetsfundamentalisterna”.

För att undgå missförstånd vill jag med detsamma påpeka att jag själv anser att män och kvinnor är ”likvärda motpoler”, har alltså i grunden självklart samma människovärde men delvis olika sätt att förverkliga det.

Jag lånar några intressanta formuleringar från artikeln i Dagens Medicin. Där står ordagrant: ”När forskare vid Karolinska Institutet i Solna bestämde sig för att undersöka kopplingen mellan maskulinitet och dödlighet var följaktligen deras hypotes att ju maskulinare en man är, desto högre är hans risk att dö i förtid. Därför blev vi väldigt förvånade över att det var precis tvärt om”.

I texten står det ordagrant: ”Det visade sig att dödligheten bland männen, som nu skulle ha varit i 60-årsåldern, var nästan dubbelt så hög hos dem som rankats som minst maskulina jämfört med dem som rankats medelhögt på skalan”.

”Psykisk sjukdom var den enskilt starkast bidragande faktorn till ökad dödlighet. Av dem med lägst maskulinitet hade 40 procent en psykiatrisk diagnos, jämfört med 3 procent av de mest maskulina”. [...]

Forskarna brottas i artikeln med mer eller mindre krystade, alternativa tolkningar, detta för att ursäkta att deras utgångshypotes visat sig vara helt felaktig. [...]

Jag hoppas förstås att fler än jag skriver om detta viktiga och för de inblandade forskarna helt överraskande slutresultatet.

http://www.bjorn-lieden.se/blog/?p=986

(Björn Liedéns författarinlägg)

Edit: En mycket bra blogg för övrigt, har läst en hel del nu (idel bra tankar). Rekommenderas.

Senast redigerad av Dogrust 2009-07-06 kl. 22:20.
Citera
2009-07-21, 06:53
Medlem
Jack.Sparrows avatar
Machomän använder sin kropp mer, hårt hederligt arbete, styrketräning, sport.
Mjukisar ägnar sig åt stillasittande hobbysar och skrivbordsarbete.

Det tror jag iaf är en del av förklaringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in