2003-11-25, 22:02
Medlem
lothers avatar
gerra, jag gillar din stil
klart man själv ska få välja hur man ska bo och leva så länge det inte påverkar andra

posten vill i lagomlandet svedala hålla koll på allt
men dom vill ju inte längre åka ut till alla som bor avsides
ett jävla hallå i utbygderna där dom vill ha betalt för att dela ut posten om inte brevlådan sitter där posten vill ha den, vilket kan vara flera mil från huset. sjukt

varför inte sätta upp en brevlåda väl synlig och LÅSA den så ingen kan lägga något i den?
då har du ju brevlåda och ingen kan klaga
sätt upp en öppentid lapp på den med motivering att reklamstoppen inte fungerar

måste finnas massor av roliga lösningar på det hela
kör hårt

annars
allt om detta borde gå att finna hos
www.pts.se
Citera
2003-11-25, 22:02
Medlem
ÄlskaMigs avatar
ok tack för svaret. men du förstår väl att d inte e dig som person tele2 och posten e "ute efter" hoppas jag. låter lite paranoit men jag vet ju inte anledningen till varför du skyr post, folk och telefon mer än att d e en princip sak.

och bo får man väl göra hur man vill. inte går man väl och arresterar hemlösa...
Citera
2003-11-26, 07:30
Medlem
Det där med om du måste ha en brevlåda eller inte är en bra fråga.. jag är väldigt osäker men jag tror nästan det kan stå i lag.. men det lär nog inte stå hur den ska se ut så du kan nog ställa ut en konservburk du haft gulash i o kalla den postlåda...

Brevlådor på din tomt har du nog inte rätt att plocka bort, jag gissar på att rätt instans att ta upp frågan med är lantmäteriverket, det kan finnas servitut (tror jag det heter) som ger ett antal fastighetsägare rätt att ha sin brevlåda på brevlådestället på din fastighet.. Finns många olika sånna.. kan vara att det går en väg över din fastighet (med fastighet menar ja då inte hus utan mer typ Borås Gökhöjden 2:14) och att dom har rätt att nyttja den vägen. sen om vägen finns där den är utmärkt på lantmäteriverkets karta eller inte spelar ingen roll, din granne eller vad det nu är har rätt att köra där endån. Man bör alltså be om en plan för sin fastighet och kolla vilka servitut som finns och om det finns några gamla vägar uppmärkta som inte finns kvar "på riktigt" Annars kan man med lite otur om man driver ihop med någon granne få han körande genom rosenbuskar och potatisland och han har rätt, det står på lantmäteriets karta att det är en väg och han får utnytja den..

Det går säkert att surra med lantmäteriet o säga att det inte ska vara nåt servitut och att det där brevlådeställseländet ska flyttas nånstans.. så kan dom ändra på planen.. men exakt hur det går till får nog lantmätarna svarar på
Citera
2003-11-26, 07:54
Bannlyst
Sköna tankar Gerra!

Nätar du hemma i det kyffet? Personligen bor jag där jag har bredband, men inte dass..
Citera
2003-11-26, 11:04
Bannlyst
det är alltid skönt med människor som vågar stå emot samhällets "regler" mest för principens skull..
Fan vad skönt det skulle vart o slippa brevlådan igentligen, det räcker man har en postbox. lycka till med kampen Gerra!!
Citera
2003-11-26, 11:20
Medlem
Lorelais avatar
Tja, man måste nog ha en brevlåda. Placeringen av den kan man ju däremot bestämma över själv. Min är placerad direkt över en sopsäck. Lådan har hål i botten och all post glider snyggt ner i sopsäcken och hämtas av sopgubbarna. Ingen post och ingen oönskad kontakt med yttervärlden.
Citera
2003-11-26, 11:38
Medlem
gubbjavlars avatar
Broder!
Jag önskar dig all lycka. Blev överraskande glad av att läsa den här tråden . Har dock inget alls att tillföra mer än just; lycka till!
Citera
2003-11-26, 17:17
Medlem
Spenders avatar
Det där var ta mig fan det skönaste jag läst på mycket mycket länge! Jag blir lycklig bara jag tänker på ditt problem (no disrespect!!)
Citera
2003-11-27, 05:34
Medlem
billgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Om jag vore en kvinna så skulle det här inte ha hänt. Ett nej är ett nej, och Posten ska ge fan i att försöka stoppa in sina smutsiga paket hos mig...

Haha....
Citera
2003-11-27, 05:53
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lother
allt om detta borde gå att finna hos
www.pts.se
Det verkar som att postoperatörerna har en jäkla massa skyldigheter gentemot de som vill ha massa post. PTS tycks inte ha förutsett mitt dilemma. Hittade dock följande:

"Riktlinjerna för hur Posten ska bedriva sin utdelningsverksamhet återfinns i den så kallade utdelningspolicyn som av statsmakterna har bedömts som godtagbar. Detta innebär att Posten kan anvisa en plats för var postlådan ska stå om detta bedöms nödvändigt för att underlätta utdelningsverksamheten. På landsbygden är det brukligt att postlådor placeras i postlådesamlingar i direkt anslutning till lantbrevbärarens färdväg och inte vid tomtgränsen."

Får kolla upp utdelningspolicyn alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
ok tack för svaret. men du förstår väl att d inte e dig som person tele2 och posten e "ute efter" hoppas jag. låter lite paranoit men jag vet ju inte anledningen till varför du skyr post, folk och telefon mer än att d e en princip sak.
En del orerar om de stackars negerbarnen man ser när TV4 sänder sina motbjudande jävla tiggargalor, andra dyrkar sagofigurer och pyntar ut sitt tionde. Själv föredrar jag att smita från Ågren genom att ta hand om mer lokala problem. Det finns ju så otroligt mycket här hemma som är helt åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Sköna tankar Gerra!

Nätar du hemma i det kyffet? Personligen bor jag där jag har bredband, men inte dass..
Jag bor här tillfälligt, så det funkar. När lite skit är ordnat så ska jag flytta till ett mer bekvämt ställe med bredband. Har inte råd med hyra och sån skit nu ju...

Citat:
Ursprungligen postat av Lorelai
Tja, man måste nog ha en brevlåda. Placeringen av den kan man ju däremot bestämma över själv. Min är placerad direkt över en sopsäck. Lådan har hål i botten och all post glider snyggt ner i sopsäcken och hämtas av sopgubbarna. Ingen post och ingen oönskad kontakt med yttervärlden.
Posten kan ju tydligen bestämma vart skiten ska stå... Din strategi skulle ju funkat om man inte ville ha någon post alls, men det är ju lite jobbigt. Tidningen kommer ju ut varje vecka och den vill man ju ha. Att bara gå ut och hämta den är ju omöjligt eftersom brevlådan svämmar över om man inte tömmer den varannan dag.

Ett tillvägagångssätt skulle ju vara att skaffa sig en flickvän. Brudar gillar ju glansigt papper och sorterar bort tramset alldeles automatiskt. Det är ju perfekt bortsett från att man då inte får till en samhällsnyttig insatts...
Nå, om nån känner till nån brud i Borlängetrakten så kan ni ju lura dem att kontakta mig. Med lite röta flyttar jag dit nästa år och då skulle ju en sambo sitta fint.
Citera
2003-11-27, 06:27
Bannlyst
Citat:
Ett tillvägagångssätt skulle ju vara att skaffa sig en flickvän. Brudar gillar ju glansigt papper och sorterar bort tramset alldeles automatiskt. Det är ju perfekt bortsett från att man då inte får till en samhällsnyttig insatts...
Nå, om nån känner till nån brud i Borlängetrakten så kan ni ju lura dem att kontakta mig. Med lite röta flyttar jag dit nästa år och då skulle ju en sambo sitta fint.
känner ingen i dina trakter men om du spelar lite allan och ser kär ut när du pratar med henne/dem så vet ja en hel del..
gå till ditt lokala Café o "råka" stöta på en hyffsad snygg tjej, singel och som verkar ordentlig så är dina problem ur världen mannen.
Citera
2003-11-27, 06:43
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0n-Gamer
känner ingen i dina trakter men om du spelar lite allan och ser kär ut när du pratar med henne/dem så vet ja en hel del..
gå till ditt lokala Café o "råka" stöta på en hyffsad snygg tjej, singel och som verkar ordentlig så är dina problem ur världen mannen.
Att bara skaffa sig en flickvän är inte svårt. Här fikas ju efter en sambo, vilket ställer helt andra krav på bruden än om man bara ska ha ett sketet förhållande. Brudar är ju i regel helt jävla tokiga, så att på egen hand hitta en som är tillräckligt bra är ju skitsvårt. Det är ju därför jag fikar efter tips. Lite insiderinfo innan man testar henne.
Därtill måste hon ju palla mig också. Det är ju nästan helt omöjligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in