• 1
  • 2
2009-07-05, 23:19
Medlem
Drapåtrissors avatar
Och isf varför? Själv tror jag tyvärr att det bara är en myt att sk svenska produkter håller en högre kvalite. Inta fan köper jag t.ex tomater efter om det går att prata med dom utan efter pris och smak. Likaså när det står "Endast svensk råvara" på korv och liknande. Bara en godtrogen idiot köper det argumentet eftersom all chark i princip innehåller samma skit oavsett ursprung. Har jag rätt eller har jag rätt?Äh såg nu att tråden hamnade lite tokigt.
Senast redigerad av Drapåtrissor 2009-07-05 kl. 23:23.
Citera
2009-07-05, 23:24
Medlem
OmgHaxxs avatar
Problemet är att man sällan ser importerade dunkar och då blir det ju svenskbränt istället.
Citera
2009-07-06, 01:18
Medlem
csts avatar
Det beror väl på vad det är för produkt. Vissa saker känns bättre att köpa närproducerade. Inte just för att de är svenska, utan för att de är producerade inom närområdet (jag tror att de är fräschare). Hur man än handlar blir man lurad, det är min slutsats.
Citera
2009-07-06, 08:23
Moderator
Gromguttens avatar
Hembränning och dryckestillverkning (!) -> Matlagning, metoder och redskap

/mod
Citera
2009-07-06, 08:32
Moderator
Gromguttens avatar
Att bønnera i Sverige kør med argument som handla svenskt är ju inget unikt, precis samma patriotiska ønskan marknadsførs i de flesta länder. "Deutscher Qualität", "Norsk kvalitet" eller var man än søker sig, det är ungefär lika "illa".

Här i Norge får man "lära" att den svenska kycklingen är dopad och att det är white trash ("harry") att åka och handla i gränsbutikerna på svenska sidan.
Citera
2009-07-06, 08:39
Medlem
Squalos avatar
Jag köper svenskt när det kommer till kött och en del sådana varor. Finns ingen anledning till att stödja företag som försöker göra mer stålar genom att plita dit "Bulgarisk köttråvara" på skinkan istället för svenskt.

Däremot tänker jag inte acceptera en sämre produkt bara för att den är svensk. T.ex. sylt och marmeland och andra sådana produkter innebär nästan alltid att man väljer sämre kvalité om man väljer svenskt.
Citera
2009-07-06, 08:41
Medlem
Caratacuss avatar
Anledningen till att jag handlar svenskt är att det gynnar den svenska ekonomin mer än om jag handlar något som importerats. Vill ju hellre att svenska bönder och affärsmän ska tjäna pengar än att danska gör det..
Citera
2009-07-06, 08:43
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Att bønnera i Sverige kør med argument som handla svenskt är ju inget unikt, precis samma patriotiska ønskan marknadsførs i de flesta länder. "Deutscher Qualität", "Norsk kvalitet" eller var man än søker sig, det är ungefär lika "illa".

Här i Norge får man "lära" att den svenska kycklingen är dopad och att det är white trash ("harry") att åka och handla i gränsbutikerna på svenska sidan.
Det är ju märkligt eftersom i princip allt som säljs i Norge är skräp. Att handla mat i Norge är som att handla på Netto.

Det har kommit mycket tyska, brittiska, amerikanska, etc., varor på senare tid (inte till norge då såklart ) och man märker ju rätt snabbt vilka som håller bättre kvalité än svenska varor och vilka som är skit. Speciellt mycket tyskt i affärerna nu för tiden.
Citera
2009-07-06, 11:53
Medlem
epost72s avatar
Jag tittar ytterst sällan på var en produkt är tillverkad, när det gäller kött så blir det ofta svenskt pga utbudet i butiken. Men övriga matprodukter som jag köper har aldrig ens funderat på var de är producerade.
Citera
2009-07-06, 13:23
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Och isf varför? Själv tror jag tyvärr att det bara är en myt att sk svenska produkter håller en högre kvalite. Inta fan köper jag t.ex tomater efter om det går att prata med dom utan efter pris och smak. Likaså när det står "Endast svensk råvara" på korv och liknande. Bara en godtrogen idiot köper det argumentet eftersom all chark i princip innehåller samma skit oavsett ursprung. Har jag rätt eller har jag rätt?Äh såg nu att tråden hamnade lite tokigt.
Jag köper svenskt om det går men jag skulle inte välja det om det var dyrare
Citera
2009-07-06, 13:28
Medlem
Krappfiskarns avatar
Beror på varan. Tysk kvarg på Lidl går lätt före ICA:s kesella.

Kött köper jag helst svenskt, och jag betalar gärna 10-20 kronor mer per kilo om det innebär att djuren får hoppa runt fritt i hagen och på ängarna än att de sitter instängda livet ut.
Citera
2009-07-06, 14:19
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten

Den vanliga Svenska kycklingen är tyvärr värdelös ja. Försöker man koka buljong på dessa smakar den bara av grönsakerna. Det är högst märkligt hur detta djävulskap kan vara tillåtet! Som tur är finns det dock alternativ.

Denna lilla skönhetsfläck till trots håller Svenska matvaruaffärer en bra mycket högre standard än de Norska. Det är möjligt att gränsaffärerna har ett tveksamt utbud men dessa riktar sig trots allt främst till Norrmän.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in