2009-07-07, 08:39
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajvan
Jag har inga problem med att folk slinter ibland men det som gör mig förbannad är när folk medvetet skriver väll och igentligen om och om igen.

Om det upprepas, om och om igen, så är det inga garantier på att det sker medvetet faktiskt. För hur skall du kunna bevisa att det är "medvetet"?
Sådant här utlåtande är bara brist i förmågan att tänkaa nyanserat och/eller att inse/förstå det kan ha andra orsaker än att man "medvetet slarvar".
Citera
2009-07-07, 13:18
Medlem
Krids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
...de som felstavar eller de som gnäller på de som felstavar?

Jag ser det som att det finns två sorters felstavningar, dels den när skribenten halkat lite snett på tangentbordet och kastat om någon bokstav eller liknande - det tycker jag inte är jobbigt.

Däremot när skribenten inte besitter grundskolekunskaper i svenska så blir jag rätt irriterad, speciellt om de inte ens kan stava till ämnet de vill diskutera...
De som gnäller på felstavare. Oftast så stavar de inte heller 100% korrekt.
Tycker att man får skriva som man vill, dock seriöst.
Citera
2009-07-07, 14:21
Medlem
Hajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Om det upprepas, om och om igen, så är det inga garantier på att det sker medvetet faktiskt. För hur skall du kunna bevisa att det är "medvetet"?
Sådant här utlåtande är bara brist i förmågan att tänkaa nyanserat och/eller att inse/förstå det kan ha andra orsaker än att man "medvetet slarvar".

Man kan se vilka som gör "slantfel".

Jag tar dig som ett exempel du skrev nyss tänkaa, givetivs så stavas det med ett "a" men med tanke på dina tidigare inlägg så vet jag att du inte stavar fel men du kan även ha skrivit det med flit bara för att jäklas.
Citera
2009-07-07, 14:26
Medlem
Rojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Måste vad? Det där är inte en komplett mening.

Men som du ser framgick det rätt tydligt ändå vad det var du ville påpeka. Och jag anser att det är rätt onödigt att hålla på och märka ord i trådar där det inte är påkallat. Något jag brukar rätta är när folk inte skiljer på "stats-" och "stads-" i olika sammanhang eftersom orden ofta får helt olika innebörd beroende på förled.

Men min huvudsakliga invändning är som sagt att TS riskerar att dra från tråden utan att ha fått hjälp på grund av en massa onödiga skitinlägg samt att de få vettiga inlägg som postas försvinner i mängden OT-linlägg.

OT-inlägg

Hehe, jag håller faktiskt med dig, men är det inte bra att man påpekar felstavningar så att skribenterna lär sig hur man ska stava?
Citera
2009-07-07, 14:28
Medlem
TheKlowns avatar
Ja för på Flashback är det viktigaste att folk kan stava ordentligt inte att man får säga i princip vad man vill?
Det finns väll en del på forumet som heter nått med språk? Ni språkpoliser kan starta en tråd där och sitta och klaga på alla inlägg som har felstavningar. Ni kan ha en liten tävling om vem som hittar dom bästa och flest gratiskam fel.
Själv klarar jag till 99% av att läsa inlägg trots diverse stavfel. Synd om folk som inte klarar av det. Men det kan bero på att jag själv stavar ganska mycket fel och blivit van av att läsa mina egna texter.

He he fin felstavning gratiskam=Grammatiska
Senast redigerad av TheKlown 2009-07-07 kl. 14:55.
Citera
2009-07-07, 14:33
Medlem
epost72s avatar
Det måste vara tillåtet att ifrågasätta TS om inlägget är dåligt formulerat eller som i mitt tidigare inlägg med syftningsfel utan att man ska anses vara språkpolis, om inte annat för att kunna svara korrekt.

Sedan behöver man ju inte gör en stor grej av det utan bara be TS att förtydliga sig?
Citera
2009-07-07, 14:36
Bannlyst
Mitt språk har utvecklats en hel del sen jag registrerade mig här. Mycket tack vare språkpoliserna.
Citera
2009-07-07, 14:50
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Citat:
Jag har inga problem med att folk slinter ibland men det som gör mig förbannad är när folk medvetet skriver väll och igentligen om och om igen.

Man kan se vilka som gör "slantfel".

Jag tar dig som ett exempel du skrev nyss tänkaa, givetivs så stavas det med ett "a" men med tanke på dina tidigare inlägg så vet jag att du inte stavar fel men du kan även ha skrivit det med flit bara för att jäklas.

Nu handlade inte mitt svar om att du inte retar dig på "typos" om du sätter dig ner och läser ordentligt. Jag kommenterade ditt utlåtande om medveten"medvetet"

Men vi tar det engång till så kanske du förstår..

Du skrev själv följande: "medvetet skriver väll och igentligen om och om igen."

Om du tittar på ditt tagentbord så är det väl jäkligt långt att "slinta" på tagenten mellan "i" och "e"..?
Dessutom hur kan du veta/bevisa att "igentligen" är medveten felstavning som många gör om och om igen?

Min kommentar kvarstår att stavfel upprepat (som inte är typos) behöver faktiskt inte ha med att göra att man gör en felstavningen medveten. Hur skall du kunna bevisa att det är så? Vissa ord som felstavs upprepat av vissa kan faktiskt bero på andra orsaker än "typos". Men vissa vill väl hellre anklaga folk över att det stava än att tänka på att det kan finnas andra orsaker till att det blir upprepade felstavningar av vissa ord (ej typos).
Citera
2009-07-07, 14:51
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKlown
Ja för på Flashback är det viktigaste att folk kan stava ordentligt inte att man får säga i princip vad man vill?
Det finns väll en del på forumet som heter nått med språk? Ni språkpoliser kan starta en tråd där och sitta och klaga på alla inlägg som har felstavningar. Ni kan ha en liten tävling om vem som hittar dom bästa och flest gratiskam fel.
Själv klarar jag till 99% av att läsa inlägg trots diverse stavfel. Synd om folk som inte klarar av det. Men det kan bero på att jag själv stavar ganska mycket fel och blivit van av att läsa mina egna texter.

Jupp det håller jag med om.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in