2009-07-05, 19:43
Medlem
Flytande_argots avatar
Borde det inte modereras lite hårdare mot dem som dyker in i trådar bara för att påpeka att någon använt ett ord på fel sätt?

Till exempel när någon skapar en tråd på grund av att han/hon har problem med datorn och använder "datan" istället för "datorn". Va fan spelar det för roll, vi begriper ju av kontexten att det inte handlar om en missvisande variabel i SQL när det står att "datan startar inte efter åskoväder". Att såna trådar dränks i poänglösa inlägg som skrattar åt TS för att han/hon skrivit "data" istället för "dator" känns ju bara patetiskt?
Citera
2009-07-05, 19:55
Medlem
SweTechs avatar
Lite tråkigt svar men here it goes..

Använd RP.

Jag håller med dig och personligen så ser jag såna inlägg som rent OT som inte har något med att föra diskussionen framåt.
Citera
2009-07-05, 19:58
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Lite tråkigt svar men here it goes..

Använd RP.

Jag håller med dig och personligen så ser jag såna inlägg som rent OT som inte har något med att föra diskussionen framåt.

Jag brukar köra RP när jag ser sånt, men ofta tas väl bara inläggen bort utan att det resulterar i tillsägelser?

Problemet är ju att den som skapar tråden för att lösa ett problem helt enkelt drar eftersom det inte upplevs som seriöst plus att de vettiga svar som faktiskt postas försvinner i bland skitinläggen?
Citera
2009-07-05, 20:07
Medlem
orkarNs avatar
RP för OT och om man märker en användare som gör det ofta så blir det rimligen tillsägelse. Så fruktansvärt störande är det inte, men störande nog för tillsägelse vid upprepat tramsande.
Citera
2009-07-05, 20:12
Medlem
Drapåtrissors avatar
Kan bara hålla med. Vem bryr sig? Men "bror duktig" måste naturligtvis direkt gå OT och påpeka bagatellfel i inlägget.
Citera
2009-07-05, 20:53
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Borde det inte modereras lite hårdare mot dem som dyker in i trådar bara för att påpeka att någon använt ett ord på fel sätt?

Till exempel när någon skapar en tråd på grund av att han/hon har problem med datorn och använder "datan" istället för "datorn". Va fan spelar det för roll, vi begriper ju av kontexten att det inte handlar om en missvisande variabel i SQL när det står att "datan startar inte efter åskoväder". Att såna trådar dränks i poänglösa inlägg som skrattar åt TS för att han/hon skrivit "data" istället för "dator" känns ju bara patetiskt?

I det fall du beskriver så är det bara debattförstörande och onödigt. Jag tycker däremot att man ska kunna få påpeka när folk slarvar med språket som idioter. Jag brukar dock göra som så att jag skriver lite om ämnet för att sen dra till med ett påpekande i en rad under, så känner jag att jag bidragit lite i alla fall och slipper riskera att inlägget åker bort.

Det heter "vad fan" inte "va fan"...
Citera
2009-07-05, 21:16
Medlem
MrCheebas avatar
Ett trick för att få klämma dit en outbildad WT tattare via språkpolisiär myndighetsutövning är att följa upp det egentliga syftet med ens postande i tråden med något generiskt, urvattnat budskap som är trådämnesrelaterat.
På så sätt ser ens hat emot felanvändning av De och Dem ut som en parentes i sammahanget, eller kan iallafall hävdas vara en sådan.

Man får se till att vara smart. *peka på nästippen*

Edit: Jag ser att Khapi också använder sig av min strategi.
Citera
2009-07-05, 21:24
Medlem
Wittgensteins avatar
Eftersom skolan inte längre verkar klara av att lära ut korrekt svenska så ser jag det som någonting positivt om man gör som ovanstående talare och påpekar felaktigheter på ett diskret och subtilt sätt. Om alla gjorde det så kanske vi slipper läsa inlägg som ser ut att vara författade av pårökta femtonåringar eller sexåringar med grava hjärnskador i framtiden.
Citera
2009-07-05, 21:26
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Eftersom skolan inte längre verkar klara av att lära ut korrekt svenska så ser jag det som någonting positivt om man gör som ovanstående talare och påpekar felaktigheter på ett diskret och subtilt sätt. Om alla gjorde det så kanske vi slipper läsa inlägg som ser ut att vara författade av pårökta femtonåringar eller sexåringar med grava hjärnskador i framtiden.

Jag håller med, men det skall påpekas att en stor anledning till att många inlägg tycks vara författade av den typ av användare du beskriver är ju att det ofta är just sådana som skriver dem.
Citera
2009-07-05, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein

Men om du har svårt för att läsa vissa fel i texterna då är det väl du som borde gå om skolan. För hur svårt är det att förstå den undeliggande innebörden av ett inlägg trots uppenbara gramatiska fel och brister. Jag läser Pilens inlägg och förstår allt trots katastrofalt rolig text
Citera
2009-07-05, 21:45
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

Det har tagits upp många gånger tidigare i en rad olika trådar, och som egena trådar på Flashback; RP:a när man ser något som inte tillför diskussionen något, bryter emot reglerna eller är OT.
Citera
2009-07-05, 21:45
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Men om du har svårt för att läsa vissa fel i texterna då är det väl du som borde gå om skolan. För hur svårt är det att förstå den undeliggande innebörden av ett inlägg trots uppenbara gramatiska fel och brister. Jag läser Pilens inlägg och förstår allt trots katastrofalt rolig text

Saken är dock att ungdomarna skall straffas så att de lär sig att stava rätt.
Pilens inlägg är kalkylerad komik och har ingenting med det vi diskuterar här att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in