2009-07-05, 23:32
Medlem
503s avatar
Jag håller med TS, och raderar sådana skräpinlägg i den mån jag upptäcker dem.
Citera
2009-07-05, 23:47
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Men om du har svårt för att läsa vissa fel i texterna då är det väl du som borde gå om skolan. För hur svårt är det att förstå den undeliggande innebörden av ett inlägg trots uppenbara gramatiska fel och brister. Jag läser Pilens inlägg och förstår allt trots katastrofalt rolig text
Pilens inlägg är en historia för sig...

De flesta inlägg går givetvis att tolka, men är det så tokigt om någon (vänligt) påpekar att alltid stavas med dubbla "l" osv?

Om jag exempelvis påpekar att den korrekta stavningen är grammatiska kommer du sannolikt att komma ihåg det och slippa skriva fel i framtiden. Att du glömde ett "r" i ordet underliggande beror sannolikt på slarv...

Missförstå mig inte nu... Jag håller egentligen med dig, men jag menar att även ett forum kan bidra till folkbildningen. Om man bara hackar på en medlems skriftspråk är det inte bra, men en liten hint här och där tror jag gör nytta.
Citera
2009-07-05, 23:51
Medlem
Starvids avatar
Vi skulle ju kunna ha det så att extremt dåligt språk ger en varning.
Citera
2009-07-06, 00:08
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Vi skulle ju kunna ha det så att extremt dåligt språk ger en varning.

Jag tycker också en IQ-gräns på minst 150 också skulle införas

Men jag stör mej också väldigt mycket på språkpoliser, ibland stavar jag bra och ibland inte. Orka bry sej. Sedan sitter man på ett internetforum och ett sådant ställe är väl det sista stället man ska vara på om man söker ett korrekt användning av språket? Så länge man fattar vad som skrivs så spelar det väl ingen roll. Visst sen finns det ju dom som skriver så dåligt att man inte fattar något men det är ju bara synd om dom att dom stavar/sriver som krattor. Bättre att skicka ett PM kanske och kanske snällt förklara att det kanske skulle vara bättre för dom att använda nått rättstavelseprogram eller vad som helst.
Citera
2009-07-06, 01:00
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Men om du har svårt för att läsa vissa fel i texterna då är det väl du som borde gå om skolan. För hur svårt är det att förstå den undeliggande innebörden av ett inlägg trots uppenbara gramatiska fel och brister. Jag läser Pilens inlägg och förstår allt trots katastrofalt rolig text

Hur svårt är det att stänga igen en kärvande dörr som inte oljats sedan 50-talet? Inte överdrivet svårt. Frågan är ju varför man inte satsar på att göra det enkelt för sig. Det gör ju de som envisas med att skriva som krattor. Självklart kan jag dechiffrera vad folk skriver, även Pilen, men jag ska inte behöva göra det; eftersom att det är den som skriver texten som ska anstränga sig i första hand och inte lämna över renskrivandet/tolkandet åt oss andra.

Visst finns det inga officiella regler på Flashback gällande grammatik, alltså får folk skriva som de vill. Då ska man däremot inte gnälla när jag använder precis samma rättighet till att förklara för analfabeten att hans människovärde är lägre än en amöbas.

Notera även att jag har överseende med genuina dyslektiker som i alla fall försöker, men har inget till övers för "dyslektiker"/dyslektiker som inte försöker. Det finns många tekniskt sett språkligt normalbegåvade på det här forumet som skriver mycket värre än ambitiösa dyslektiker utan rättstavningsprogram.

Jag tycker det börjar bli dags att Flashback inför ett rimligt språkkrav i regelverket.
Citera
2009-07-06, 01:19
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Självklart kan jag dechiffrera vad folk skriver, även Pilen, men jag ska inte behöva göra det; eftersom att det är den som skriver texten som ska anstränga sig i första hand och inte lämna över renskrivandet/tolkandet åt oss andra.
Precis! Skribenten ber om läsarens uppmärksamhet genom att författa ett inlägg och att då i samma veva spy ur sig "årka ren skriva skiten de ä juh ba på nätet liksåm" är att be om stryk. Ja, såvida man inte riktar sitt inlägg mot samma målgrupp som man själv tillhör förstås...
Citera
2009-07-06, 01:41
Medlem
A-Hs avatar
Användare som gör såhär har oftast inget att tillföra debatten. Så det uppskattas om de kläms åt. Men om man med vänlig ton påpekar ett språkfel utan den sedvanliga illviljan mot den man kritiserar så är i alla fall jag beredd att förlåta.

Många troll brukar leta efter sånt här enbart i syfte att förnedra och provocera. Ett vanligt trollknep är att fokusera på den andres "dåliga" språkkunskaper och naturligtvis locka den andre att gå OT. Kläm åt kräken ordentligt är mitt förslag.
Citera
2009-07-06, 03:16
Medlem
Att tjat om språkfel är OT är väl sin sak. MEN jag tycker dessa klagomål gör det lite pinsamt för språkslaktaren och motiverar folk att anstränga sig lite i sitt skrivande och de får dem även att förstå att de inte ger ett seriöst intryck om de skriver som en kratta. Detta lyfter den språkliga nivån på FB en del vilket kan ses som positivt. Men ja det är OT tycker att modsen ska fortsätta att behandla dessa klagoinlägg som OT, men ett krav på lite språkkvalité är inte fel att lägga in i regelboken. Extremt dålig svenska kan behandlas som trams och skickas till PK, användare som skriver helt åt helvete kan gärna bannas för min del.

Nu snackar vi om extremt dåligt språk, blir kanske lätt ett fascistforum om det modereras för hårt.
Citera
2009-07-06, 10:27
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
OT raderat, och framöver blir det dessutom tillsägelser.

// Mod
Citera
2009-07-06, 10:30
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Men det är störande att folk inte kan stava ordentligt. Men man kan ju skicka ett PM till den som stavar illa och tala om vad som är fel
Citera
2009-07-06, 11:14
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Jag tycker också en IQ-gräns på minst 150 också skulle införas

Men jag stör mej också väldigt mycket på språkpoliser, ibland stavar jag bra och ibland inte. Orka bry sej. Sedan sitter man på ett internetforum och ett sådant ställe är väl det sista stället man ska vara på om man söker ett korrekt användning av språket? Så länge man fattar vad som skrivs så spelar det väl ingen roll. Visst sen finns det ju dom som skriver så dåligt att man inte fattar något men det är ju bara synd om dom att dom stavar/sriver som krattor. Bättre att skicka ett PM kanske och kanske snällt förklara att det kanske skulle vara bättre för dom att använda nått rättstavelseprogram eller vad som helst.

Precis...Du sitter på ett forum, varför då stressa igenom ett inlägg?
Vill skribenten att inlägget skall läsas så tycker jag att h*n kan anstränga sig lite iaf.

Enstaka stavfel är lite dumt att klaga på men ett längre inlägg med en hel hop stavfel och dålig satsbyggnad blir bara jobbig att läsa, och då skiter jag hellre i det.
Citera
2009-07-06, 11:39
Medlem
epost72s avatar
Om man enbart påpekar stavfel i sig utan att tillföra något i övrigt relevant i tråden så är det bara att radera som OT.

Om man koncentrerar sig i stort sett bara på stavfelen i större delen av sitt svar och till sist nämner "byt nätaggregat" så är hela inlägget att anse som OT

Jag har egentligen inga problem med stavningen men ibland blir det lite slarvigt när jag skriver mycket och fort, men eftersom jag kör med firefox så markeras felstavade ord och då rättar jag till dem.

Just exemplet datan/datorn ser jag inga problem med, ibland fetmarkerar jag datorn i mitt svar utan att poängtera det ytterligare.

"de dem och dom" är något som många påpekar, men ett inlägg blir inte på något sätt obegripligt eller ens svårläst i det sammanhanget.

Inlägg som är mycket svårlästa pga alla stavfel är bättre att ignorera helt.

En annan följd av stavfelstrådar är ofta ålderstjafs.

Jag tycker inte att "språkpoliser" ska modereras hårdare(straffmässigt) än andra regelbrott. Upprepat OT och trams leder ju så småningom till tillsägelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in