• 1
  • 2
2009-07-05, 17:16
Medlem
Richtmans avatar
Hej. Jag blev förkyld (sliten/ont i huvudet) för några dagar sedan. När förkylningen började lägga sig (igår) så började min röst fallera. Nu har jag i princip helt tappat rösten och hostar lite.. Jag har aldrig tappat rösten förrut så är lite orolig. Är detta något allvarligt eller kan detta vara en konsekvens av förkylning? Känner mig i princip frisk i övrigt (lite svagt ont i halsen + lätt lätt hosta).

Tacksam för svar.
Citera
2009-07-05, 17:23
Medlem
Det är helt normalt. Försök att hålla tyst o absolut inte viska.Du har troligen en övre luftväginfektion, drick varmt. Krya på dig!
Citera
2009-07-05, 17:47
Medlem
Richtmans avatar
Varför inte viska? Är det värre än att försöka få stämbanden att åstadkomma tal? Jo jag ska vila o osv, tar semester om 1 timme
Citera
2009-07-05, 17:53
Medlem
Att viska anstränger stämbanden ytterligare o det tar ännu längre tid att få rösten tillbaka. Skriv lappar. Ha en bra semester!
Citera
2009-07-05, 18:00
Medlem
Richtmans avatar
Ok tack, får gå och köpa postits :P
Citera
2009-07-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richtman
Varför inte viska? Är det värre än att försöka få stämbanden att åstadkomma tal? Jo jag ska vila o osv, tar semester om 1 timme

Som sagt, det är inte bra för rösten att viska om den är sliten. Om du tröttnar på att skriva lappar ska du göra ditt bästa för att prata "genom" det hesa, högt och tydligt. Använd magstödet
Citera
2009-07-05, 18:21
Medlem
Richtmans avatar
Någon som vet hur lång tid man kan vara utan rösten? :P
Citera
2009-07-05, 18:30
Medlem
Basies avatar
Citat:
Någon som vet hur lång tid man kan vara utan rösten? :P
Har det inte gått över / blivit bättre om ett par dagar så är det nog dags att ta kontakt med vården.
Citera
2009-07-06, 11:58
Medlem
Richtmans avatar
Tack för svar!
Citera
2009-07-06, 14:29
Medlem
Basies avatar
Citat:
Tack för svar!
Någon förbättring idag?
Citera
2009-07-06, 21:25
Medlem
Richtmans avatar
Testade imorse och då var jag utan röst, testade nu kl 21.00 och nu är det faktiskt bättre Ska prova imorgon igen, då har jag förhoppningsvis fått tillbaks rösten
Citera
2009-07-06, 21:48
Medlem
Basies avatar
Citat:
Testade imorse och då var jag utan röst, testade nu kl 21.00 och nu är det faktiskt bättre Ska prova imorgon igen, då har jag förhoppningsvis fått tillbaks rösten
Bra! Se till att sova ordentligt och se till att ta det lugnt med rösten när den väl börjar komma tillbaka. Överanstäng den inte - skrik inte, viska inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in