• 1
  • 2
2009-07-05, 16:21
Medlem
SmiLLies avatar
Jag sitter här med problem. Har bestämt mig för att köpa en macbook.
Har en PC nu och sitter och funderar på hur jag ska få in all min musik, bilder, filmer mm till macbooken?! Hur gör man? Kan man tex bränna musiken som mp3-skiva på PC:n och sen spela den i macbooken och lägga in dem den vägen? Eller är filerna olika? Förvirrad till tusen
Har en extern håddisk men den funkar ju bara till PC liksom.

Hur funkar allting med Mac VS PC egentligen? Hur gör ni som kör både PC och Mac? Vore evigt tacksam ifall nån har lösningen på mina problem här
Senast redigerad av SmiLLie 2009-07-05 kl. 16:23. Anledning: Förtydligande...
Citera
2009-07-05, 16:43
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmiLLie
Har en PC nu och sitter och funderar på hur jag ska få in all min musik, bilder, filmer mm till macbooken?! Hur gör man? Kan man tex bränna musiken som mp3-skiva på PC:n och sen spela den i macbooken och lägga in dem den vägen? Eller är filerna olika? Förvirrad till tusen

Hur funkar allting med Mac VS PC egentligen? Hur gör ni som kör både PC och Mac? Vore evigt tacksam ifall nån har lösningen på mina problem här

Är du säker på att den bara fungerar till PC? Brukar fungera till båda.

Nej, ingen skillnad på filer annat än att windows grundljudfil är WMA och Apples är AAC (eller AIFF, har glömt)

Firewire-överföring? Förutsatt att du köper en Macbook med firewire.

Annars om det är en nyare PC kan du komma åt filerna trådlöst genom nätverket. Vet dock inte exakt hur man gör men någon kan säkert förklara...

Välkommen till den ljusa sidan av livet
Citera
2009-07-05, 16:45
Medlem
Citat:

i princip alla filer fungerar lika bra på båda plattformarna. mp3, jpg, avi osv är ju standardformat.

en extern hårddisk är inte OS-specifik. möjligtvis blir du tvungen att formatera den i FAT för att kunna läsa och skriva från båda datorerna.

att dela filer mellan mac och pc ska inte heller vara särskilt svårt om man har ett nätverk... har ingen pc så jag har inte testat dock
Citera
2009-07-05, 16:58
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Är du säker på att den bara fungerar till PC? Brukar fungera till båda.

Nej, ingen skillnad på filer annat än att windows grundljudfil är WMA och Apples är AAC (eller AIFF, har glömt)

Firewire-överföring? Förutsatt att du köper en Macbook med firewire.

Annars om det är en nyare PC kan du komma åt filerna trådlöst genom nätverket. Vet dock inte exakt hur man gör men någon kan säkert förklara...

Välkommen till den ljusa sidan av livet

Tänkte köpa en macbook pro så den har ju firewire. Men jag har ju noll koll på hur man använder firewire. Haha!
Hur funkar det om man vill föra över filer med hjälp av den? Hur stora filer kan man överföra? Du ser.. jag har noll koll bandyboll :P

Måste ju omformatera den externa håddisken om den ska funka till macbooken. Min sambo kör PC och vill också kunna använda den så det är ju rätt kört ändå. Står i bruksanvisningen att man måste omformatera den ifall man kör Mac i alla fall. Hmm... jädrans jobbigt det här. Haha!
Citera
2009-07-05, 17:00
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzmuller
i princip alla filer fungerar lika bra på båda plattformarna. mp3, jpg, avi osv är ju standardformat.

en extern hårddisk är inte OS-specifik. möjligtvis blir du tvungen att formatera den i FAT för att kunna läsa och skriva från båda datorerna.

att dela filer mellan mac och pc ska inte heller vara särskilt svårt om man har ett nätverk... har ingen pc så jag har inte testat dock

Okej, så det gör liksom ingen skillnad med filmer och sånt heller?

Sambon kör ju PC så det vore ju kanon om man kunde dela filer via nätverket. Fast sånt har jag ju ingen koll på hur man gör
Citera
2009-07-05, 17:03
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Tänkte köpa en macbook pro så den har ju firewire. Men jag har ju noll koll på hur man använder firewire. Haha!
Hur funkar det om man vill föra över filer med hjälp av den? Hur stora filer kan man överföra? Du ser.. jag har noll koll bandyboll :P

Måste ju omformatera den externa håddisken om den ska funka till macbooken. Min sambo kör PC och vill också kunna använda den så det är ju rätt kört ändå. Står i bruksanvisningen att man måste omformatera den ifall man kör Mac i alla fall. Hmm... jädrans jobbigt det här. Haha!

Du kan överföra HUR STORT SOM HELST Förutsatt att det får plats på hårddisken då

Det du gör är att du kopplar in en firewire i PC'n och andra änden i Mac'en - boota Mac'en och håll in T så dyker Macen upp som extern hårddisk på PCn och du kan lägga över filer - tjosan hejsan!

Filtyper är desamma som i PC, som tidigare sagt. AVI, Mpeg, mp3, mp4, .txt, jpeg, gif, pdf osv. osv.
Citera
2009-07-05, 17:05
Medlem
fixiefyllas avatar
Citat:

os x har inga problem med att läsa och skriva till fat32. Om skrivstödet fungerar bra till NTFS ännu har jag inte riktigt koll på. Det är helt klart bökigare att få os x filsystem att läsas ifrån windows enligt min erfarenhet iaf.
Citera
2009-07-05, 17:11
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Du kan överföra HUR STORT SOM HELST Förutsatt att det får plats på hårddisken då

Det du gör är att du kopplar in en firewire i PC'n och andra änden i Mac'en - boota Mac'en och håll in T så dyker Macen upp som extern hårddisk på PCn och du kan lägga över filer - tjosan hejsan!

Filtyper är desamma som i PC, som tidigare sagt. AVI, Mpeg, mp3, mp4, .txt, jpeg, gif, pdf osv. osv.

Okej, låter ju ruskigt bra. Men firewire till PC:n.. hur funkar det? Var kopplar man in den i PC:n? Det är en sladd eller vadå? :P Jag vet.. dumma frågor men jag måste ställa dem ändå är jag rädd. Haha!
Boota mac`en hängde jag inte riktigt med på heller :P
Citera
2009-07-05, 17:14
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Okej, låter ju ruskigt bra. Men firewire till PC:n.. hur funkar det? Var kopplar man in den i PC:n? Det är en sladd eller vadå? :P Jag vet.. dumma frågor men jag måste ställa dem ändå är jag rädd. Haha!
Boota mac`en hängde jag inte riktigt med på heller :P

Firewire = liknande USB, fast snabbare, en sladd, ja.

Uttag: http://api.ning.com/files/RKeTrDmIkj...wireSocket.jpg

Sladd: http://www.cablek.com/client_file/up...wire-6_pin.jpg

Kostar någon hundralapp på närmaste elektronikhandel.

Boota = starta upp datorn. Ha den avstängd, tryck på power-knappen och håll in T medan den startas
Citera
2009-07-05, 17:19
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Firewire = liknande USB, fast snabbare, en sladd, ja.

Uttag: http://api.ning.com/files/RKeTrDmIkj...wireSocket.jpg

Sladd: http://www.cablek.com/client_file/up...wire-6_pin.jpg

Kostar någon hundralapp på närmaste elektronikhandel.

Boota = starta upp datorn. Ha den avstängd, tryck på power-knappen och håll in T medan den startas

Låter kanon förutsatt att man har ett sånt uttag på sin PC också
Där har vi kruxet är jag rädd... finns såna uttag bara på stationära PC eller? :P
Citera
2009-07-05, 17:36
Medlem
Citat:
Du kan överföra HUR STORT SOM HELST
Nope, max 2^64 bytes (16 EiB (exbibyte)) minus 1 KiB, men det är ganska stort så ganska stora filer iaf ^^

Källa
Senast redigerad av kimkaa 2009-07-05 kl. 17:39.
Citera
2009-07-05, 17:41
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimkaa
Nope, max 2^64 bytes (16 EiB (exbibyte)) minus 1 KiB, men det är ganska stort så ganska stora filer iaf ^^

Källa

Jamen vafan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här