2009-07-05, 13:57
Medlem
John-ottos avatar
Att skumma sås och sky?
Hur görs det bäst?

Och om jag har fattat det rätt så är det att ta bort fettet ovanpå va?
Citera
2009-07-05, 15:48
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Att skumma sås och sky?
Hur görs det bäst?

Och om jag har fattat det rätt så är det att ta bort fettet ovanpå va?

Bäst är att ställa in kastrullen i kylen och plocka/sila bort fettet när det har stelnat. Har man inte tid med det är det bara att sleva bort det mesta under kokningen och sedan, när den är klar, ställa kastrullen åt sidan så att allt fett samlar sig på ytan. När detta har skett vinklar man kastrullen och slevar försiktigt bort så mycket man kan. Det sista kan man ta bort med hjälp av hushållspapper.

Skummet som bildas i början av t.ex. ett buljongkok består av slaggprodukter från köttet. Detta tar man bort med en nätslev för att få en klar och fräsch buljong.
Citera
2009-07-05, 15:57
Medlem
I buljonger går det även att tillsätta en gnutta gelatin (om det är inte är en fond/buljong som innehåller mycket gelatin naturligt), frysa det hela och hänga upp det i en silduk med en kastrull under och låta det hela tina i kylskåp. Resultatet: buljong klar som en consommé utan äggvita eller dyl.

Faktiskt ett helt fantastiskt tips om man har lite tid.
Citera
2009-07-05, 16:01
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
I buljonger går det även att tillsätta en gnutta gelatin (om det är inte är en fond/buljong som innehåller mycket gelatin naturligt), frysa det hela och hänga upp det i en silduk med en kastrull under och låta det hela tina i kylskåp. Resultatet: buljong klar som en consommé utan äggvita eller dyl.

Faktiskt ett helt fantastiskt tips om man har lite tid.

Varför skulle man föredra detta framför äggvitemetoden?
Citera
2009-07-05, 23:40
Medlem
John-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Bäst är att ställa in kastrullen i kylen och plocka/sila bort fettet när det har stelnat. Har man inte tid med det är det bara att sleva bort det mesta under kokningen och sedan, när den är klar, ställa kastrullen åt sidan så att allt fett samlar sig på ytan. När detta har skett vinklar man kastrullen och slevar försiktigt bort så mycket man kan. Det sista kan man ta bort med hjälp av hushållspapper.

Skummet som bildas i början av t.ex. ett buljongkok består av slaggprodukter från köttet. Detta tar man bort med en nätslev för att få en klar och fräsch buljong.

Ja de är ju typ så jag gjort. Nästan iaf. Tänkte om det fanns något mycket enklare.
Vad tror du om att använda en slags pipett som man suger upp fettet med?
Citera
2009-07-06, 14:56
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Ja de är ju typ så jag gjort. Nästan iaf. Tänkte om det fanns något mycket enklare.
Vad tror du om att använda en slags pipett som man suger upp fettet med?

Det går nog snabbare om du använder en slev. Man kan spara den östa vätskan och hälla upp den i ett långsmalt glas och upprepa proceduren om man är orolig för svinn.
Citera
2009-07-06, 16:15
Medlem
John-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det går nog snabbare om du använder en slev. Man kan spara den östa vätskan och hälla upp den i ett långsmalt glas och upprepa proceduren om man är orolig för svinn.

Bra idé!

Tack
Citera
2009-07-06, 16:18
Medlem
Om du har en ordentlig pipett kan du ju suga buljongen underifrån så att du till slut bara har fettslagget kvar .
Citera
2009-07-06, 19:59
Medlem
John-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Om du har en ordentlig pipett kan du ju suga buljongen underifrån så att du till slut bara har fettslagget kvar .

Vad skulle det vara för någon isånnafall?
Var hittar man sånt?
Citera
2009-07-07, 00:22
Medlem
John-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boga
Va fan kom igen!!
hur bajsar man?

Jag får ursäkta min okunnighet, jag trodde detta var ett forum där man kunde undra saker och få svar.
Det har jag nu fått från två väldigt trevliga människor som hjälpte mig att besvara min fråga, utan att dumförklara mig.

Så nu vet jag hur man skummar en sås.

Det var inte direkt så att jag flög ut ur magen och visste exakt vad begreppet "skumma" är.

Att bajsa har jag kunnat i många år. Dock var jag ingen expert från början.
Det hände ofta att man sket i blöjan i början.

Laga mat på riktigt har jag gjort sen mars och jag håller fortfarande på att lära mig.
Det kommer jag nog fortfarande göra i många år.

Du var väll förmodligen inte expert från början du heller?
Och om du nu mot all förmodan var det så är det bara att gratulera!
Du är ett av världens underverk!
Citera
2009-07-08, 15:05
Medlem
Citat:
Varför skulle man föredra detta framför äggvitemetoden?

Det är i min mening enklare (men tar istället längre tid), ger mer slutprodukt och man tappar i min mening mindre smak. Dessutom funkar principen även med agar-gelé, och alltså även för sådana där vegetarianer. Metoden tar även bort fettet mycket effektivt.
Citera
2009-07-08, 18:04
Medlem
Mhaels avatar
Nu kanske detta är en dum fråga men att frysa sås, är detta en vanlig metod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in