2011-02-20, 10:11
Medlem
stonedXmans avatar
men herre gud det r ju sedan mnga r tillbaka nu vlknt att man hade en sorts inbyggd ramp med typ 11-12 graders lutning, rampen fljde utkanten av vggen p pyramiden och smalnade sklart av samtidigt som pyramiden smalnar av.
att mystiken finns kvar av det hela r fr att egyptisk regering vill behlla en viss mystik antar jag och vad vore pyramiderna om inte lngre mystiska... konstgjorda berg av dlig sten.
fuck klla, det r som sagt inget som r helt frbluffande och arkitekter listade ut det fr flera r sedan
Citera
2011-02-20, 10:27
Medlem
Blixtstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitenite
Du menar "Varfr vet inte jag hur pyramiderna byggdes?"

Ett tips r r lsa om pyramiderna och hur de byggdes.

D fr du reda p att:
De byggdes av sten.
De byggdes av slavar.
De byggdes genom att mha slavar placera stenar ovanp varandra.
De anvnde ramper och lyftanordningar fr att f stenarna p plats.
&c, &c

De senaste underskningarna hvdar att det inte var slavar alls som byggde dem, utan byggnadsarbetare med bra lner inhyrda frn ver hela nordafrika och arablnderna.
Citera
2011-02-20, 10:44
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Och den franska arkitekten Jean-Pierre Houdin har en intressant hypotes om hur Gizapyramiderna byggdes:http://www.youtube.com/watch?v=W6xjcKaTSW8

Detta r enligt mig det klart troligaste alternativet. Om man tittar p alla filmer p YT s inser man att hans teori r i stort sett felfri och att han ven har klara "bevis" fr att dom byggdes p just det sttet.
Citera
2011-02-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creger
transformers byggde pyramiderna.
Hahah +1.

Nmen OnT: Jag tror att dom hade fet teknologi dr, bla r det ju redan bevisat att dom hade knnedom om elektricitet och gldlampor. Och arkitekturen ligger ju i perfekt sync med n stjrntecken ocks, typ orions blte om jag inte minns fel.

Antingen byggdes den av oss i en vldigt teknisk avancerad civilization, eller av inkommande "gudar"(aliens) frn himlen/rymden.

Tro inte p allt ni lrde er i skolan/av disneyfilmer.
Citera
2011-02-20, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoWhatDidYouExpect
Du har inte varit p Egyptiska muset va? Det finns ganska gedigen dokumentation om hur egyptierna byggde pyramiderna och ingenjrer och arkeologer r ganska verens om hur det gick till.
Ja, jo .. vill man frlita sig till turist-broshyrer s .. be my guest. Men min gissning r att du inte ens varit dr, nnu mindre tagit del av majoriteten av museets materialet nd.
Citat:
Antar att du pratar om Cheopspyramiden? Mig veterligen har ingen av Gizas tre pyramider ngra "ventilationshl". Dock finns det fler n en (1) ingng i den strsta pyramiden i Giza.
"The Egyptians believed the dark area of the night sky around which the stars appear to revolve was the physical gateway into the heavens. One of the narrow shafts that extends from the main burial chamber through the entire body of the Great Pyramid points directly towards the center of this part of the sky. This suggests the pyramid may have been designed to serve as a means to magically launch the deceased pharaoh's soul directly into the abode of the gods."
http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptia...amid_symbolism

Tog mig 30 sekunder, och det var bara wikipedia. Gr jobbet sjlv nsta gng, frslagsvis innan du uttalar dig med sjlvskert tonfall. Och nu nr vi ser hur du bildar dina uppfattningar, dvs ren godtycklighet, mjligen hrsgen, typ frn mor-mor, s frstr man snart vad dina sgningar bygger p. T.ex. att stjrnhimlen hann frndras under tiden de byggdes. No shit?? den frndras ju varje gonblick. *stn* Det hr r bara BS.
Senast redigerad av OpusOne 2011-02-20 kl. 11:05.
Citera
2011-02-20, 11:08
Medlem
Cracktusens avatar
Det r vl som s att det r jtte restriktivt att ens rra sig p pyramiderna, och att underska de ihligheter som finns och s r verkligen svrt att f gra. Drfr hindras forskningen. Men det finns ju ett antal olika teorier, men det r svrt att f svar p vilken som stmmer utan faktiska underskningar av pyramiderna!
Citera
2011-02-20, 11:12
Medlem
SoWhatDidYouExpects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusOne
Ja, jo .. vill man frlita sig till turist-broshyrer s .. be my guest. Men min gissning r att du inte ens varit dr, nnu mindre tagit del av majoriteten av museets materialet nd.
Nu var det inte ngra turistbroschyrer (observera att detta inte skriv med bindestreck!) jag syftade p men att du tog det fr givet frvnar mig inte det minsta. Jag har varit p Egyptiska muset, vid Giza-pyramiderna (faktiskt t.o.m inuti en av dem!) samt pratat med bde "vanliga" egyptier samt arkeologer om pyramidernas frmodade historia och myter etc. Din egen erfarenhet, frutom uppenbara b-produktioner av science fiction samt alldeles fr livlig fantasi, r vad? Gissa p du.

Citat:
"The Egyptians believed the dark area of the night sky around which the stars appear to revolve was the physical gateway into the heavens. One of the narrow shafts that extends from the main burial chamber through the entire body of the Great Pyramid points directly towards the center of this part of the sky. This suggests the pyramid may have been designed to serve as a means to magically launch the deceased pharaoh's soul directly into the abode of the gods."
http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptia...amid_symbolism

Tog mig 30 sekunder, och det var bara wikipedia. Gr jobbet sjlv nsta gng, frslagsvis innan du uttalar dig med sjlvskert tonfall. Och nu nr vi ser hur du bildar dina uppfattningar, dvs ren godtycklighet, mjligen hrsgen, typ frn mor-mor, s frstr man snart vad dina sgningar bygger p. T.ex. att stjrnhimlen hann frndras under tiden de byggdes. No shit?? den frndras ju varje gonblick. *stn* Det hr r bara BS.

Du pstr att mina uppfattningar grundar sig p "mjligen hrsgen" och sedan hnvisar du till Wikipedia som din klla!? Var tror du informationen p Wikipedia kommer frn, ditt chipsmongo! I rest my case.
Senast redigerad av SoWhatDidYouExpect 2011-02-20 kl. 11:21.
Citera
2011-02-20, 11:20
Medlem
Sarcophaguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karvozhort
Det vet man visst.
Av sten.
Av slavar.

Nej, det vet man inte helt skert men det finns flera teorier. Troligtvis var det inte heller slavar, utan vanliga medborgare, antingen avlnade eller frivilligt hjlpande som byggde dem. Att de byggdes av sten och mnniskor sger vl fortfarande inte srskilt mycket om hur sjlva processen gick till, eller hur?

Det visades en dokumentr p svt fr ett tag sen om pyramidernas historia. Tyvrr finns den inte kvar p svtplay, men den kanske finns som torrent ngonstans.
Citera
2011-02-20, 11:22
Medlem
KaptenAlmas avatar
Vrt att nmna r ju att pyramidernas ytor frn brjan var spegelblanka! (Ingen klla)
Citera
2011-02-20, 11:25
Bannlyst
Citat:
1) Jag har varit p Egyptiska muset, vid Giza-pyramiderna (faktiskt t.o.m inuti en av de tre pyramiderna) samt pratat med bde "vanliga" egyptier samt arkeologer. Din egen erfarenhet frutom b-produktioner av science fiction samt alldeles fr livlig fantasi?

2) Du pstr att mina uppfattningar grundar sig p "mjligen hrsgen" och sedan hnvisar di till din klla Wikipedia!? Var tror du informationen p Wikipedia kommer frn, ditt chipsmongo! I rest my case.
Min klla r inte Wikipedia. Jag har inte lst den artiklen frrn jag lste den nyss. Teorin om stjrnpositioner str inte nmnd i Wikipedia, s min klla torde rimligtvis inte vara Wikipedia, eller hur? (terigen, ls p innan du uttalar dig). Anser du att Wikipedia har fel om uppgiften att kungskammaren har smala schakt som leder ut i fria luften?

Och min misstanke att du inte ens varit dr, grundar sig p att du sger du har beskt muset, talat med vanliga egyptier och arkeologer, och nd lyckats missa en av de mer knda aspekterna av Gizas pyramid(er). Det r med andra ord en hgst rimlig misstanke, och den misstanken bestr i nnu hgre grad efter vad du nyss skrev. Hur skulle du lyckats missa det hr?
Senast redigerad av OpusOne 2011-02-20 kl. 11:33.
Citera
2011-02-20, 11:30
Medlem
Citat:
Du har inte varit p Egyptiska muset va? Det finns ganska gedigen dokumentation om hur egyptierna byggde pyramiderna och ingenjrer och arkeologer r ganska verens om hur det gick till.

Nej, det saknas helt dtida dokumentation om hur det gick till. Vi har inte ens tillfrlitliga skildringar frn senare perioder om hur pyramiderna uppfrdes. Vad vi har att g p r arkologiska lmningar i form av pyramidbyggarnas gravar, vilka p sin hjd avsljar ledtrdar om hur arbetet var organiserat, samt illustrationer av staty- och tempelbyggande frn Nya Riket vilket frmodligen har viss relevans fr hur man transporterade sten till Gamla Rikets pyramider. Samtliga pyramidbyggarteorier vi har idag bygger allts p mer eller mindre smarta gissningar, sjlv lutar jag t att Jean-Pierre Houdin r den som kommit nrmast lsningen hitentills.

Citat:
Antar att du pratar om Cheopspyramiden? Mig veterligen har ingen av Gizas tre pyramider ngra "ventilationshl". Dock finns det fler n en (1) ingng i den strsta pyramiden i Giza.

Det finns fyra knda s.k. "ventilationshl" i Cheopspyramiden, vilka bl.a. har underskts med hjlv av Rudolf Gantenbrinks robotprojekt Upuaut.

Citat:
Detta r bara bs. Det tog s pass lng tid att bygga pyramiderna att stjrnhimlen hann frndras under tiden. Mao r det knappast troligt att det finns punkter eller vinklar, som i relation till varandra, ska vara instllda efter stjrnorna eller stjrnbilder. Samma sak ang. att pyramiderna anvndes fr att "kommunicera" med utomjordingar. Ren bs.

Flertalet egyptologer liksom akademiker frn andra discipliner inkl. astronomer har sedan en tid tillbaka accepterat detta "bs" (ja det frstnmnda, dvs). Det r ganska okontroversillt kunskap egentligen att egyptierna var fixerade vid stjrnhimlen och ofta hnvisade till den i sin religisa frestllningsvrld. Det tog p sin hjd 20-25 r att bygga de strre pyramiderna, vilket r alltfr kort tid fr att stjrnornas position ska ha ndrats vid en given tidpunkt, i det hr fallet hst- resp. vrdagjmningen

http://www.youtube.com/watch?v=EVQoqQauJ6Y
http://www.youtube.com/watch?v=j27KaaNg7JM
Citera
2011-02-20, 11:40
Medlem
SoWhatDidYouExpects avatar
Citat:
Min klla r inte Wikipedia. Jag har inte lst den artiklen frrn jag lste den nyss. Teorin om stjrnpositioner str inte nmnd i Wikipedia, s min klla torde rimligtvis inte vara Wikipedia, eller hur? (terigen, ls p innan du uttalar dig). Anser du att Wikipedia har fel om uppgiften att kungskammaren har smala schakt som leder ut i fria luften?

Och min misstanke att du inte ens varit dr, grundar sig p att du sger du har beskt muset, talat med vanliga egyptier och arkeologer, och nd lyckats missa en av de mer knda aspekterna av Gizas pyramid(er). Det r med andra ord en hgst rimlig misstanke, och den misstanken bestr. Hur skulle du lyckats missa det hr?

Du anvnder inte Wikipedia som din egen klla men hnvisar mig att googla och samla information drifrn?

Har du sjlv ens varit i Giza/Kairo? Skitsamma vad du googlar fram, till skillnad frn hllristningar s r inte all information du hittar p internet hugget i sten! Prata med personer som knner till mnet istllet, dvs. arkeologer och historiker! Du har terigen undvikit att svara p vad din klla r.

Om du lrde dig frst det du lser skulle du inse att jag ifrgastter att du ht hnvisar till Wikipedia, inte vad som ordagrant str dr. Jag kan inte minnas ngra "ventilationshl" (du angav heller inte i ditt frsta inlgg vilken av pyramiderna i Egypten du syftade p, drav mitt svar om det avsg ngon av dem i Giza!) men det r enbart min egen, hgst personliga uppfattning. Att dessa "ventilationshl" skulle vara "en av de mer knda aspekterna av Gizas pyramid(er)" r uppenbarligen ngot jag, och en jvla massa mnniskor tillsammans med mig, missat. terigen, har du ens varit dr och sett dessa pyramider p nra hll, eller frlitar du dig helt p dina "kllor" p internet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in