2013-02-20, 14:57
Medlem
x1ofdewms avatar
Hejsan. Jag ska ka hem frn Thailand imorgon d jag varit hr mina 30 gratis dagar, trodde jag. Nr jag bokade s visste jag inte, eller tnkte inte p, att de rknar dagen man anlnder som dag 1 och inte som dag 0... Jag trodde allts att 22 Januari - 21 Februari var precis 30 dagar och inte 31 dagar som det nu visar sig enligt hur de rknar.

P http://www.thaivisa.com/visa-overstay-thailand.html str fljande:

Citat:
If you overstay by one day, there is no charge. After that, its 500B per day, so 2 days is a 1,000B fine, 3 days 1,500B etc

Med mera.

Hittade ven en trd p ett annat forum om ngon som gjort samma misstag men 32 dagar istllet fr 31 dagar som i mitt fall, han fick betala 500 baht tror jag...

Anyways, ngon som har ngon frsk information om vad som hnder i fall som mitt? Stmmer det att man slipper betala overstay om overstay endast r en dag? Eller beror det p vem jag fr i immigration-bset? Och framfr allt, inte kan vl detta pverka mitt vidare resande i andra lnder? Ska inte vidare till Sverige utan till Kina dr jag bor fr tillfllet.

Jag menar, jag kan omjligt tro att jag r bland de frsta att tro att 30 dagar r 30 dagar och inte 31 dagar. Borde vl vara ett vanligt misstag?

Tack
Citera
2013-02-20, 15:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Hejsan. Jag ska ka hem frn Thailand imorgon d jag varit hr mina 30 gratis dagar, trodde jag. Nr jag bokade s visste jag inte, eller tnkte inte p, att de rknar dagen man anlnder som dag 1 och inte som dag 0... Jag trodde allts att 22 Januari - 21 Februari var precis 30 dagar och inte 31 dagar som det nu visar sig enligt hur de rknar.

Med mera.

Hittade ven en trd p ett annat forum om ngon som gjort samma misstag men 32 dagar istllet fr 31 dagar som i mitt fall, han fick betala 500 baht tror jag...

Anyways, ngon som har ngon frsk information om vad som hnder i fall som mitt? Stmmer det att man slipper betala overstay om overstay endast r en dag? Eller beror det p vem jag fr i immigration-bset? Och framfr allt, inte kan vl detta pverka mitt vidare resande i andra lnder? Ska inte vidare till Sverige utan till Kina dr jag bor fr tillfllet.

Jag menar, jag kan omjligt tro att jag r bland de frsta att tro att 30 dagar r 30 dagar och inte 31 dagar. Borde vl vara ett vanligt misstag?

Tack

Ev fr du betala, men det syns inte s resten av resan r OK. Nojja inte, njut.
Citera
2013-02-20, 15:38
Medlem
Gaspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm

Med mera.

Tack
En dags overstay bryr de sig inte om, men skulle du ha fler dagar s fr du betala och f en fin rd stmpel i passet som visar att du har brutit mot visumreglerna. Men det r inget som pverkar senare inresor i landet. Jag tror rekordet just nu ligger p 20 rs overstay och innehavs av en svensk. Han betalade sina bter och tervnde samma dag.

Det r viktigt att kolla alla stmplar man fr i passet och p ankomstkortet, dr str det vilket datum visumet gr ut.
Citera
2013-02-20, 21:19
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
En dags overstay bryr de sig inte om, men skulle du ha fler dagar s fr du betala och f en fin rd stmpel i passet som visar att du har brutit mot visumreglerna. Men det r inget som pverkar senare inresor i landet. Jag tror rekordet just nu ligger p 20 rs overstay och innehavs av en svensk. Han betalade sina bter och tervnde samma dag.

Det r viktigt att kolla alla stmplar man fr i passet och p ankomstkortet, dr str det vilket datum visumet gr ut.

Yes, jag visste inte att det trots allt stod spass klart och tydligt i passet som det gjorde, frrn jag kollade nu... Kvllen innan mitt flyg ut ur landet r. Lagom sent.

Ok, det lter som att jag har skl att knna mig lugn. Man borde ju i alla fall inte bli avstngd p livstid frn resande i vrlden pga en dags overstay i Thailand.
Citera
2013-02-21, 04:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
<klipp> Jag tror rekordet just nu ligger p 20 rs overstay och innehavs av en svensk. Han betalade sina bter och tervnde samma dag.
<klipp>

Hehe, krde en visarun efter 20 r? Fanemig det bsta jag hrt p lge.
Citera
2013-02-21, 06:35
Medlem
Citat:

Jag skulle grna vilja veta vilket r denna svensk gjorde sin visarun, och lite mer information angende lnga overstays och att man inte fr ngra problem vid senare inresor.
Citera
2013-02-21, 07:37
Medlem
Gaspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hehe, krde en visarun efter 20 r? Fanemig det bsta jag hrt p lge.
Japp! Enligt vad jag lst p thaivisa. Britterna r inte s mycket bttre, tror deras rekord ligger p 17 r.
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Jag skulle grna vilja veta vilket r denna svensk gjorde sin visarun, och lite mer information angende lnga overstays och att man inte fr ngra problem vid senare inresor.
Jag minns inte nr detta skulle ha skett samt att det ven r hrsgen d jag lst det p thaivisa. Men sker man p overstay dr s finns det en del knasiga historier om lnga overstays och ingen verkar ha haft problem med att komma tillbaka. ven vid deportation.
Citera
2013-03-01, 14:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Japp! Enligt vad jag lst p thaivisa. Britterna r inte s mycket bttre, tror deras rekord ligger p 17 r.

Jag minns inte nr detta skulle ha skett samt att det ven r hrsgen d jag lst det p thaivisa. Men sker man p overstay dr s finns det en del knasiga historier om lnga overstays och ingen verkar ha haft problem med att komma tillbaka. ven vid deportation.

Nice, jag var lite slarvig nr jag bokade. Men landar 19/3 (lyfter 18/3) och sticker exakt en 30 dar efter. dvs den 18/4...

Frvntar mig inte problem, frutom vad jag ska hitta p fr kul nr jag r dr.

Men om jag rknat rtt r det 30 dar. Krde tidigare med 28 fr att inte f en overstay, men om man kan vara dr i 20 r s verkar det lugnt.
Citera
2013-03-07, 08:19
Medlem
Marlizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nice, jag var lite slarvig nr jag bokade. Men landar 19/3 (lyfter 18/3) och sticker exakt en 30 dar efter. dvs den 18/4...

Frvntar mig inte problem, frutom vad jag ska hitta p fr kul nr jag r dr.

Men om jag rknat rtt r det 30 dar. Krde tidigare med 28 fr att inte f en overstay, men om man kan vara dr i 20 r s verkar det lugnt.

Allt r lungt tills polisen stoppar en i trafik kontroll eller ngot annat. D r det inte overstay lngre utan Olaglig invandring det rr sig om vilket resulterar i transport till IDC (deporterings hkte) och dr fr man sitta tills man kan prjsa en biljett hem. Kvittar om det r 1 dag eller 20r.
Citera
2013-03-07, 08:31
Medlem
Marlizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ

Innan datoriseringen av immigration s var allt frid och frjd men numera sparas allt s byta pass fungerar inte lngre. I stort stt all info ang. overstays innan 2009 kan rknas som ogiltig idag
Det r upp till varje enskild grnspolis att bevilja dig intrde eller ej, bara fr att du har ett visum ger dig inte intrde. Har du flertalet deporteringar och overstays s ser inte jag det som en omjlighet att du blir nekad intrde.. men som sagt det skall nog flertalet dep. och overstays fr att du skall nekas.
Har du sedan ett polisregister hr med s r chansen nnu strre.

S svrt r det inte att stanna lagligt hr s man behver tnka i banorna p overstays.
Citera
2013-03-07, 10:02
Medlem
P-addicteds avatar
Citat:

Det r klart dem bryr sig om du har overstay, spelar ingen roll hur mnga dagar.
dremot s fr du frsta dagen "gratis" p din overstay.
s har du 5 dagars overstay, s betalar du fr 4 dagars..500 baht om dagen.
max beloppet r 20.000 baht fr overstay.
sen om man har ver 40dagars overstay, och du har lite tur s slipper du bli frhrd av immigrationsverket
Citera
2013-03-07, 15:01
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marliz
Allt r lungt tills polisen stoppar en i trafik kontroll eller ngot annat. D r det inte overstay lngre utan Olaglig invandring det rr sig om vilket resulterar i transport till IDC (deporterings hkte) och dr fr man sitta tills man kan prjsa en biljett hem. Kvittar om det r 1 dag eller 20r.

Ok, men jag landar 05:55 den 19/3 och ker 01:10 den 18/4 s jag (om jag rknar rtt) har varit dr i 30 dagar, och tjorvar det s har jag en dag "gratis" innan det brjar kosta.
Tror att en dag overstay r OK, men varifrn jag ftt det vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in