Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Du har delvis rätt i det du skriver, men om man som mamma och pappa är villiga att själva kompromissa och bestämma kring vem som ska vara hemma så kan man be dagiset ringa pappan istället för mamman, låta pappan vara hemma i lika stor utsträckning som mamman eller större osv osv. Att låta saker som att "dagis oftare ringer mamman än pappan" styra vem som är hemma och VABAR tycker jag låter ganska efterblivet. Jag kommer att tjäna mer eller likvärdigt med min man i framtiden, så att jag ska vara hemma istället för honom på grund av pengar kommer inte på fråga.
Det är efterblivet att kvinnor tjänar mindre än män. Det är efterblivet att dagis ringer mamman oftare än pappan. Det är ju därför feminismen behövs. Om ingen påvisar dessa gamla unkna invanda mönster så fortsätter vi ju i samma gamla fotspår.
Grattis till att du är ett lysande undantag - än så länge
Citat:
Valen är fria, oavsett om man kommer ifrågasättas eller inte. Det kostar på att leva i ojämställda förhållanden också... så skillnaden är?
Jag tror att det kostar på, på olika sätt. Att leva jämställt är inget vi har med oss från historien. Vi måste bryta gamla invanda mönster och det är inte lätt för någon. Det brukar visa sig särskilt tydligt, när man skaffar barn
Att leva ojämställt är något som kostar på för kvinnor.
Då menar jag att kvinnan är hemma, tar hand om barn och familj och gör ett jättejobb fast det är obetalt arbete. Barnen växer upp och flyttar hemifrån. Då brukar det bli extra tydligt att mannen har gjort karriär och kvinnan har noll värde på arbetsmarknaden. Om mannen då träffar en ny kvinna, kostar det på att vara ojämställd...
Citat:
Visst får kvinnor kämpa mer, det har jag inte sagt emot. Men att gräma sig över att karriären gick åt fanders för att man aktivt valde att själv vara hemma med barnen istället för att lämna dem på dagis eller låta pappan ta sitt ansvar, är att skjuta sig själv i foten.
Jag tycker att de kvinnor som grämer sig, är i sin fulla rätt att gräma sig. Men jag hoppas också att deras misstag kan hjälpa andra att se hur tokigt det kan gå för kvinnor som väljer fel!