• 2
  • 3
2012-09-01, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CiderMcDread
Nu kanske jag är ute lite på tunn is här, men är det inte så att majoriteten av de lagar som vi faktiskt har inte är till för att skydda människor, utan för att upprätthålla systemet (se till att landet "fungerar).

Jo. Det är nästan löjligt övertydligt när man ser på vapen- och nödvärnslagar i de flesta länder utom USA (och inte ens i hela USA är det en självklarhet att villkorslöst äga vapen och använda dem i självförsvar).

Citat:
I alla fall, min fråga är: Är det inte värre att följa lagar än att bryta dem? (Nu menar jag självklart inte att en människa borde skada en annan människa på något som helst sätt.)

Rätt igen. Alla lagar utom de lagar som skyddar privatpersoners liv och egendom är det moraliskt rätt att bryta mot.

Citat:
Genom att följa lagarna så stödjer man systemet, t.ex. barn som dör av svält i Afrika eller krig är ju faktiskt en del av detta system.

Är ganska trött, så jag ber om ursäkt för de misstag som möjligtvis har gjorts!

Jag tycker att det var en av de bästa trådstarter som jag har sett
Citera
2012-09-01, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
I regel - ja. Dels är många lagar rättfärdiga (d.v.s. de lagar som säger att man inte får inskränka en annans frihet genom angrepp med direkt/indirekt våld/tvång). Och dels har man sällan så mycket att tjäna på att bryta mot även orättfärdiga lagar, eftersom risken man utsätter sig för sällan överträffar vinsten av lagbrottet.

Att det (ofta) inte lönar sig att bryta mot orättfärdiga lagar beror på att en majoritet lyder också lagar som de tycker är fel. Det är alltså ett majoritetsmissförstånd. Detta majoritetsmissförstånd är i själva verket det enda som gör att "staten" existerar.
Citera
2012-09-01, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Vad kom först hönan eller ägget?

lagboken är upprättad efter människors moral, och lagstiftningen är ett sken av rådande samhällsuppfattning.

Därmed sagt att inte lagboken påverkar synen på vad som är okej och inte. Argumentet är ju att man ska inte sno saker det är emot lagen. Det är ju inte så att man säger du ska inte sno saker - du är en dålig människa då.

Så visst påverkar våra lagar också våra egna värderingar.

Någon gång i forntiden var det några banditer som kallade sig kungar och adelsmän. De lyckades skaffa sig så många välbeväpnade knektar att de permanent lyckades förtrycka de övriga 99 procenten av befolkningen.

Till sin hjälp hade de dessutom några sagor, som kallas "religioner". Dessa sagor tvingade på folket en falsk och absurd "moral". Det var grunden för lagarna.

Detta system har i princip aldrig ändrats. Man har bara kletat på lite make-up och i viss utsträckning bytt ut lögnerna om gudar mot lögner om att folket självt har valt att bli förtryckt och att folket har den verkliga makten, trots att 9 beslut av 10 går emot flertalets vilja, alternativt att man hotar, lurar och hjärntvättar folket till att hysa åsikter som det aldrig hade hyst om det hade blivit sakligt informerat.
Citera
2012-09-01, 18:42
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CiderMcDread
Men då fungerar ju inte lagarna! Eftersom vi inte lyckas skydda varken människor, djur eller miljön.

Indirekt så tror jag faktiskt att jag gör det, för att följa lagarna är ju att stödja det sätt som samhället nu fungerar på. Just nu så ser ju samhällsstrukturen till att t.ex. barn svälter ihjäl i afrika... Lite flummigt, men förstår du hur jag menar?

Hur hjälper du de som svälter genom att bryta mot lagen?
Citera
2012-09-01, 19:07
Bannlyst
Varje lagbrott är en spik i systemets likkista. Även "rättshaveristiska" handlingar som att överklaga bara för att ta resurser i anspråk saboterar systemet. Det är indirekt systemets fel att folk i Tredje världen svälter, eftersom det inte konkret är så att det är brist på livsmedel globalt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in