Jag har till mångt och mycket slutat bry mig om lagen. Numera ifall jag vill göra något, vad som helst så gör jag det oavsett om det är olagligt eller ej. Småsaker i vardagen, javisst, men samtidigt en helt annan frihet. Så Sveriges Rikes Lag har i mångt och mycket upphört att gälla för mig. Kvar finns bara grundläggande men högst personlig moral och etik. Exempelvis så stjäler man inte av sin vän, för att nämna något.
Nu är det inte så att jag är en konstant lagbrytare, absolut inte. Många av lagarna som är skrivna går hand i hand med mina egna uppfattningar om rätt och fel, men så ibland så närmar man sig gråzonen och där 99% backar och gör det lagligt, fortsätter jag till mitt för dagen uppsatt delmål. Oavsett vad som står i Lagboken.
Och jag är inte ensam.
Lagligt.. heh, vad är olagligt? Något nån annan har sagt är olagligt, skrivit ner detta i en "lagbok" baserat på personliga värderingar och därmed påtvingat mig det? har den personen rätt eller har jag rätt? I min situation, precis där och då, har jag rätt.
Tänk efter själv, hur ofta står man inte där och tänker " nä, detta är inte rätt/bra" när man kommit in i gråzonen? Men om det inte skulle varit olagligt och där med ej belagt med påföljd, hade du i så fall haft dessa betänkligheter? Troligtvs inte. Det rör sig alltså inte om en moralisk rättvisa. utan om risken för att bli straffad.
Uh, svamlar endel nu, har jobbat i 16 timmar och bör gå och sova, hoppas någon ser en linje i mina tankar.
edit: upprätthålla systemet, jo. Men vilket system? Eller varför? Min vilda gissning är för att skydda systemet mot befolkningen. Avväpningen av folket och våldsmonopolet är en annan sån sak. Handlingar som skyddar systemet mot befolkningen.