Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-04, 04:16
  #1
Medlem
kmbalis avatar
Hej på er.
Jag bor sedan ett tag tillbaka på Bali i Indonesien med fru och nyfödd son.

Jag tänkte bara nämna att om det är något ni undrar över så fråga mig gärna så skall jag försöka svara så gott jag kan.

Frågor om visum, vardagsliv, myndighetskontakt, barnafödande och så vidare, ^^.

Exempel:
Fråga: Kan man dricka mjölk där nere?
Svar: Vanlig mjölk här nere håller en fetthalt på ca 10%, low fat ligger på 5%.
Vissa märken innehåller även sötningsmedel.
Så mitt svar blir; Visst om man gillar att dricka sötad grädde så går det bra.

Frågor om vilka hotell som är bäst samt vilka barer man skall gå till,
samt var man hittar prostituerade finns redan besvarade i andra trådar så fråga inte om det tack.

/KM
Citera
2009-07-04, 05:09
  #2
Medlem
Reichs avatar
Kan vem som helst flytta till Bali?
Citera
2009-07-04, 06:27
  #3
Medlem
kmbalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reich
Kan vem som helst flytta till Bali?
Tydligen eller hur?
Citera
2009-07-04, 09:01
  #4
Medlem
herselfs avatar
Är det några visum som gäller om man vill stanna där nere (som turist) i över en månad? Var går gränsen till det att man måste lägga ner pengar - och om så - hur mycket landar det på och vilka varianter av visum finns det att tillhandahålla?

Började du som turist och råkade bara springa in i en indonesisk kvinna eller bestämde du dig för att flytta ner och hoppas på det bästa? Om förstnämnda, hur blev du "omhändertagen"? Är det en härlig och vänlig turistort i stil med Thailand eller är det Afghanistan i jämförelse?
Citera
2009-07-04, 09:40
  #5
Medlem
Jointss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmbali
Tydligen eller hur?

Sådana svar stimulerar ej frågeställningen.
Citera
2009-07-04, 09:51
  #6
Medlem
KryddAs avatar
Vad kostar det i svenska kronor att bo riktigt flott där borta? (inköp + ev. månadshyra).
Citera
2009-07-04, 10:39
  #7
Medlem
kmbalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herself
Är det några visum som gäller om man vill stanna där nere (som turist) i över en månad? Var går gränsen till det att man måste lägga ner pengar - och om så - hur mycket landar det på och vilka varianter av visum finns det att tillhandahålla?

Började du som turist och råkade bara springa in i en indonesisk kvinna eller bestämde du dig för att flytta ner och hoppas på det bästa? Om förstnämnda, hur blev du "omhändertagen"? Är det en härlig och vänlig turistort i stil med Thailand eller är det Afghanistan i jämförelse?

Om man vill stanna som Turist i mer än 30 dagar så kan man förlänga sitt Visa on Arrival på plats,
det är inte lagligt och man tar en lite risk men det går.

Vill man inte chansa så ordnar man ett 60 dagars turist visa på ambassaden i stockholm innan man reser hit.
Detta visa kan du sedan förlänga här nere, helt lagligt, 1 månad åt gången max 4 gånger.

Ett visa i Swe går på ca 350 kr tror jag, samt att förlänga detta efter 60 dagar kostar ca 400kr varje gång.
Att olagligt förlänga sitt visa on arrival 30 dagar extra kostar ca 1000 svenska kronor.

Jag tröttnade på Sverige så min fru och jag flyttade hit på chans.
Jag har alltid drömt om att bo i ett tropiskt avlägset land.

Vi bor inte bland andra västerlänningar utan i ett område med Indonesisk lite högre medelklass.
Vi har mkt god kontakt med grannskapet och blir MKT väl mottagna.
Jag har aldrig varit i thailand så jag kan inte jämnföra.

Indoneserna finner jag väldigt lugna och vänliga.
Det finns såklar många olika indoneser och vissa är bättre än andra.
Indoneser/Balineser från turistområdena gillar jag inte så mkt.
Deras sätt/attityd att hela tiden försöka blåsa turister är irriterande i längden,
särskillt om du själv inte är turist.

Citat:
Ursprungligen postat av Joints
Sådana svar stimulerar ej frågeställningen.

Ställer man idiotfrågor så får man idiot svar.

Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Vad kostar det i svenska kronor att bo riktigt flott där borta? (inköp + ev. månadshyra).

Vi hyr ett 2 våningshus med liten trädgård, 4 1/2 rum med kök, 1 st inneträdgård, 2 toaletter samt balkong.
El ingår ej (lägg till ca 1500 om året). Vi betalar ca 20000 svenska kronor om året.

Vill man bo riktigt flott kan man få betala hur mkt som helst om man vill.
Priserna på land har höjts fruktansvärt mkt dom senaste åren.
Bali håller helt klart på att överexploateras enligt min mening.
Citera
2009-07-04, 11:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmbali
Om man vill stanna som Turist i mer än 30 dagar så kan man förlänga sitt Visa on Arrival på plats,
det är inte lagligt och man tar en lite risk men det går.

Vill man inte chansa så ordnar man ett 60 dagars turist visa på ambassaden i stockholm innan man reser hit.
Detta visa kan du sedan förlänga här nere, helt lagligt, 1 månad åt gången max 4 gånger.

Ett visa i Swe går på ca 350 kr tror jag, samt att förlänga detta efter 60 dagar kostar ca 400kr varje gång.
Att olagligt förlänga sitt visa on arrival 30 dagar extra kostar ca 1000 svenska kronor.

Jag tröttnade på Sverige så min fru och jag flyttade hit på chans.
Jag har alltid drömt om att bo i ett tropiskt avlägset land.

Vi bor inte bland andra västerlänningar utan i ett område med Indonesisk lite högre medelklass.
Vi har mkt god kontakt med grannskapet och blir MKT väl mottagna.
Jag har aldrig varit i thailand så jag kan inte jämnföra.

Indoneserna finner jag väldigt lugna och vänliga.
Det finns såklar många olika indoneser och vissa är bättre än andra.
Indoneser/Balineser från turistområdena gillar jag inte så mkt.
Deras sätt/attityd att hela tiden försöka blåsa turister är irriterande i längden,
särskillt om du själv inte är turist.



Ställer man idiotfrågor så får man idiot svar.



Vi hyr ett 2 våningshus med liten trädgård, 4 1/2 rum med kök, 1 st inneträdgård, 2 toaletter samt balkong.
El ingår ej (lägg till ca 1500 om året). Vi betalar ca 20000 svenska kronor om året.

Vill man bo riktigt flott kan man få betala hur mkt som helst om man vill.
Priserna på land har höjts fruktansvärt mkt dom senaste åren.
Bali håller helt klart på att överexploateras enligt min mening.
20000 om året det var billigt. Vad är det för standard på huset då? skulle du möjligtvis lägga upp bilder på huset eller området där du bor?
Citera
2009-07-05, 09:34
  #9
Medlem
kmbalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demetrio
20000 om året det var billigt. Vad är det för standard på huset då? skulle du möjligtvis lägga upp bilder på huset eller området där du bor?

Har inga bra bilder nu.
Men kan fixa det, kan någon ge mig en link till en bra sida jag kan använda för att lägga upp bilderna?

20000 är ganska normalt här, fast om man vill bo i en villa i Seminyak eller Sanur så får man hosta upp lite mer.
Jag är inte intresserad av att bo i dom områderna så jag kommer undan med billigare hyra.
Citera
2009-07-05, 10:28
  #10
Medlem
Headcharges avatar
Bra trådstart!

Vad jobbar du med? Eller lever du på besparingar?
Hur kan man som turist skaffa sig ett arbetstillstånd eller liknande, om man vill jobba sig fram genom landet eller liknande..?
Citera
2009-07-05, 11:17
  #11
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Ja, jag undrar också över det. Jag är otroligt inställd på att inte bo i Sverige när jag är äldre men jag tänker på arbete. Vad jobbar du som? Det känns som att det kan bli svårt de första åren medan man lär sig språket att få något bra jobb om man inte lever på besparingar.
Citera
2009-07-05, 11:28
  #12
Medlem
kmbalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headcharge
Bra trådstart!

Vad jobbar du med? Eller lever du på besparingar?
Hur kan man som turist skaffa sig ett arbetstillstånd eller liknande, om man vill jobba sig fram genom landet eller liknande..?

Jag jobbar med att exportera hantverk till swe bland annat, min fru är rektor för en montesoriskola.

Ett arbetstillstånd får du genom att bli anställd av ett Indonesiskt företag.
Företaget betalar ditt KITAS
Då får du arbeta och uppta lön för detta företag här i Indonesien.

Du kan också inne ha ett sk. business visa.
På detta kan du verka här i Indonesien på uppdrag av ett utlänskt företag.
Detta företag betalar din lön osv.

Du kan också jobba svart så klart, med risk att bli utslängd, bötfälld samt svartlistad

Eller så ordnar du med ditt arbetstillstånd själv, kostar ca 2500 dollar.
Sedan betalar du ca 1000 dollar varje år för att förlänga det.
Man ordnar med ett sponsor företag åt dig så det ser ut som om du jobbar åt dom.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f950430

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback