2009-07-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun-avSkyman
Du tar upp ett viktigt problem, men det är inte sant att feminister inte arbetar för att ändra på detta.

Ett exempel ur verkligheten:

Föräldrarna till dessa flickor förbjuder flickorna att bada i badhus om det finns pojkar som badar samtidigt. Det är något som inte kan accepteras.

Men man kan inte tvinga föräldrar att ändra åsikt, så nu är problemet tillfälligt löst med att flickorna får egna badtider. Det är ett steg i rätt riktning men inte en fullt tillfredställande lösning.

Allt förändringsarbete tar tid. Flickorna mår inte bra av att man tvingar deras föräldrar heller.

Men allt tvång och förtryck skall motarbetas.

Ibland är det dock väldigt lätt att se förtryck från andra, men inte se sitt eget.

Muslimska kvinnor kan tycka att svenska kvinnor och barn är lika förtryckta av våra "moden". Barn blir mobbade i skolan om de inte har rätt kläder på sig. Det är också ett slags förtryck som behöver bekämpas.

Jo allt TVÅNG måste bekämpas, lägg märke till tvång. Det är inte tvång när man går och köper de nya kläderna och vill vara modern, med det är tvång när föräldrarna till en muslimsk flicka måste bära sjal och som du drar upp t.ex. att de inte får bada med andra.
Citera
2009-07-04, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordakim
Jo allt TVÅNG måste bekämpas, lägg märke till tvång. Det är inte tvång när man går och köper de nya kläderna och vill vara modern, med det är tvång när föräldrarna till en muslimsk flicka måste bära sjal och som du drar upp t.ex. att de inte får bada med andra.

Håller nog inte med dig där även om jag förstår hur du menar. Det kan finnas lika tvingande sociala lagar som juridiska. Det är inget tvång för de föräldrar som har pengar att förse sina barn med det allra nyaste, men...det blir lätt ett tvång när man känner att ens barn riskerar att bli skrattat åt om man inte prioriterar moderna kläder, mobil etc trots att man inte har råd med det eftersom att "Alla andra har det".
Citera
2009-07-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Håller nog inte med dig där även om jag förstår hur du menar. Det kan finnas lika tvingande sociala lagar som juridiska. Det är inget tvång för de föräldrar som har pengar att förse sina barn med det allra nyaste, men...det blir lätt ett tvång när man känner att ens barn riskerar att bli skrattat åt om man inte prioriterar moderna kläder, mobil etc trots att man inte har råd med det eftersom att "Alla andra har det".

Nej det vet jag, har själv varit i den situationen. Det är ett stort problem, men jag tycker ändå att de som du uttrycker dig "juridiska" tvång är värre.
Man har ett val att inte bry sig om mode och dylikt, jag bryr mig inte.

Men det är lite svårt. Båda saker ska man ta på allvar, men som jag startade ämnet så vill jag att feminister framförallt ska säga ifrån mer om slöjorna, men även det du drar upp som du kunde tagit i ett seperat ämne.
Citera
2009-07-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...feministerna ids skrika om att det är för få (överklass-) kvinnor i företagsstyrelser, medan muslimer i Sverige skickar sina döttrar till hemlandet (som det plötsligt är ofarligt att åka till) för att bli tvångsgifta utan att feminsiterna höjer på ögonbrynen, är skamligt.

Om något borde feminismen skrika halsen av sig mot islam, men det gör man inte. Varför? Det finns ett enkelt svar. I den politiskt korrekta hackordningen så står invandrare, särskilt muslimer, högre än feminister och kvinnor, som i sin tur slår homosexuella, handikappade osv. Därför vet feministerna att det är omöjligt i nuvarande medieläge att försöka rikta sina (förvisso rimliga) feministiska synpunkter mot muslimerna. Istället skriker man om hur (redan jämstldda) svenska män förtrycker kvinnor för att de inte får bada topless i simhallen.

Att sila mygg och svälja kameler...

Hehe, jo det stämmer. Men då får andra partier som inte är feminister slåss för detta med, de som har mer makt i de mediala verksamheterna.
Citera
2009-07-04, 17:45
Medlem
Empresss avatar
Inte bara slöjorna. Vilket är något välvärt att belysa och skall belysas.
Men jag hoppas att du inte tar illa vid dig att jag tillägger din tråd och lägger till paralllellt med slöjproblemen könstympning? Ett ord från dig så PM:ar jag själv moderatorn och ber honom ta bort detta inlägg.

Fast jag reagera över något annat. Något jag personligen inte kan göra något åt heller, men vet att det förekommer i mina kvarter.. Föräldrar som har den etniska bakrunden där kvinnlig könstympning förekommer, som skickar hem döttrana i hemländerna för att flickan skall genom gå den ritualen.

Det jag reagera över är varför feminismen inte tar hårdare järngrepp om könstrympningsfrågorna.

Även om det står i lagen att det är förbjudet att könstympa svenskfödda flickor så är det ändå inga ovanligheten att flickor blir skickade till forna hemländerna för att bli könstympade. Det är sällan det kommer fram så att det blir fällande domar mot föräldrar som upprätthåller denna vidriga kvinnotradition.

Nån lösning måste ju ske på detta så att lagarna blir verkligen efterföljda med och att det sätts in verklig ordentliga resurse för att hjälpa dessa flickor.

Så som jag ser det så borde obligatorisk läkarundersökning på flickor från en viss lägsta ålder upp till 18år ske i de etniciteter där könstympning förekommer för att skydda flickan.

P.S
Jag säger inte att feminister inget gör alls. Utan jag undra varför de inte tar hårdare järngrepp om det i stället.
Citera
2009-07-04, 19:06
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress

Det jag reagera över är varför feminismen inte tar hårdare järngrepp om könstrympningsfrågorna.
Det är givetvis ännu ett svek. I vissa kretsar vill man inte ens ta ställning MOT könsstympning.

Sedan har vi DO, som anmälde Uppsala Kommun efter att en flicka undersökts. En helt vansinnig anmälan i mitt tycke, vilket har diskuterats i någon annan tråd. Anmälan bidrar till den allmäna ängslan. Vågar jag göra något eller blir det stämplat som diskriminering? Är det kanske 'rasism' att vara mot hedersvåld, vilket Gudrun Schyman hävdar...
Citera
2009-07-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Inte bara slöjorna. Vilket är något välvärt att belysa och skall belysas.
Men jag hoppas att du inte tar illa vid dig att jag tillägger din tråd och lägger till paralllellt med slöjproblemen könstympning? Ett ord från dig så PM:ar jag själv moderatorn och ber honom ta bort detta inlägg.

Fast jag reagera över något annat. Något jag personligen inte kan göra något åt heller, men vet att det förekommer i mina kvarter.. Föräldrar som har den etniska bakrunden där kvinnlig könstympning förekommer, som skickar hem döttrana i hemländerna för att flickan skall genom gå den ritualen.

Även om det står i lagen att det är förbjudet att könstympa svenskfödda flickor så är det ändå inga ovanligheten att flickor blir skickade till forna hemländerna för att bli könstympade. Det är sällan det kommer fram så att det blir fällande domar mot föräldrar som upprätthåller denna vidriga kvinnotradition.

Nån lösning måste ju ske på detta så att lagarna blir verkligen efterföljda med och att det sätts in verklig ordentliga resurse för att hjälpa dessa flickor.

Så som jag ser det så borde obligatorisk läkarundersökning på flickor från en viss lägsta ålder upp till 18år ske i de etniciteter där könstympning förekommer för att skydda flickan.

P.S
Jag säger inte att feminister inget gör alls. Utan jag undra varför de inte tar hårdare järngrepp om det i stället.
Det är ännu ett problem ja, och det skall också bekämpas. Väldigt mycket med Islam är kvinnofientligt, det är kanske rent av Islam som man ska bekämpa? Eller är jag fel ute? Man ska i alla fall bekämpa det vi har dragit upp än så länge.
Citera
2009-07-04, 21:10
Medlem
Detta är en väldigt intressant poäng, TS.
Kan det helt enkelt vara så att feministerna är rädda för att bli utstötta av sina vänsterkamrater?
Citera
2009-07-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Detta är en väldigt intressant poäng, TS.
Kan det helt enkelt vara så att feministerna är rädda för att bli utstötta av sina vänsterkamrater?
Ja kanske det, eller så är det möjligen så att Islam inte kan ta kritik och skulle svarat den med våld. Feministerna skulle antagligen blivit slagna och hotade av muslimerna när man menar på att de bryter emot de mänskliga rättigheterna.

Ähh, det finns som sagt många teorier om varför det inte har blivit mer diskussioner kring detta från just Feministerna. Det ända vi kan säga är att vi hoppas att det blir en diskussion om detta i varje parti, så att det blir en förändring. Frankrike har ju nu lagt ut ett förslag att förbjuda burka just för att det är en förnedring emot kvinnorna.

Fortsätt med era teorier
Citera
2009-07-05, 00:37
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...feministerna ids skrika om att det är för få (överklass-) kvinnor i företagsstyrelser, medan muslimer i Sverige skickar sina döttrar till hemlandet (som det plötsligt är ofarligt att åka till) för att bli tvångsgifta utan att feminsiterna höjer på ögonbrynen, är skamligt.

Om något borde feminismen skrika halsen av sig mot islam, men det gör man inte. Varför? Det finns ett enkelt svar. I den politiskt korrekta hackordningen så står invandrare, särskilt muslimer, högre än feminister och kvinnor, som i sin tur slår homosexuella, handikappade osv. Därför vet feministerna att det är omöjligt i nuvarande medieläge att försöka rikta sina (förvisso rimliga) feministiska synpunkter mot muslimerna. Istället skriker man om hur (redan jämstldda) svenska män förtrycker kvinnor för att de inte får bada topless i simhallen.

Att sila mygg och svälja kameler...

Japp! De har ju den där (konstruerade) nedärvda arvssynden i egenskap av vita kvinnor att tampas med också. Gud förbjude att man påtalar olikhet mellan etniciteter och dess relation till faktiskt kvinnoförtryck, som exempelvis invandrares överrepresentation i våldtäktsstatistiken. Då är det säkrare att blunda eller rent av förneka ett sådant övertydligt statistiskt faktum och offra några systrar i "antirasismens" namn.
Citera
2009-07-05, 00:38
Bannlyst
Feminister är dumma kossor. De är hycklare. De vågar inte ta debatten med de verkliga förtryckarna, islamistiska män. När skall detta ske?
Citera
2009-07-05, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Feminister är dumma kossor. De är hycklare. De vågar inte ta debatten med de verkliga förtryckarna, islamistiska män. När skall detta ske?

Jag tycker att det är förtryckande att kalla kvinnor för kossor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in