Citat:
Ursprungligen postat av Jordakim
Hej!
Under åren som har gått så har det varit många diskussioner kring islam och muslimer. Samhället som har blivit uppbyggt utav religionen Islam har fått en i mina ögon fasanfull utveckling, kvinnor tvingas bära slöja.
Jag har sett flickor som är 12 år som bär denna slöja i tvång. Slöjan bärs på grund utav att män inte ska få sexuella tankar och känslor om individen. Dels så tycker jag det är sjukt att en 12 årig flicka bär slöja och ännu mer att en man i 80 års ålder gifte sig med en 11 åring i saudi arabien.
Anyway back till tobic. Jag tycker nu att Sveriges politiker, framför allt feministerna ska föra en stark negativ tankegång kring detta.
Jag tycker det är så fruktansvärt hemsk att kvinnor, ja till och med unga flickor tvingas bära slöja (argumentera inte att de inte tvingas för de gör de).
Så nu undrar jag, varför har det inte blivit mer diskussioner om detta problem i min mening här i Sverige? Är politikerna fega (framför allt de med feministiska tankegångar) eller... ja, det är väl det ända jag kan tänka på...
MVH Jordakim
P.S. Jag ber om ursäkt för lite off topic, hade bara mycket på hjärtat.
Du tar upp ett viktigt problem, men det är inte sant att feminister inte arbetar för att ändra på detta.
Ett exempel ur verkligheten:
Föräldrarna till dessa flickor förbjuder flickorna att bada i badhus om det finns pojkar som badar samtidigt. Det är något som inte kan accepteras.
Men man kan inte tvinga föräldrar att ändra åsikt, så nu är problemet tillfälligt löst med att flickorna får egna badtider. Det är ett steg i rätt riktning men inte en fullt tillfredställande lösning.
Allt förändringsarbete tar tid. Flickorna mår inte bra av att man tvingar deras föräldrar heller.
Men allt tvång och förtryck skall motarbetas.
Ibland är det dock väldigt lätt att se förtryck från andra, men inte se sitt eget.
Muslimska kvinnor kan tycka att svenska kvinnor och barn är lika förtryckta av våra "moden". Barn blir mobbade i skolan om de inte har rätt kläder på sig. Det är också ett slags förtryck som behöver bekämpas.