2009-07-04, 03:17
Medlem
Hej!

Under åren som har gått så har det varit många diskussioner kring islam och muslimer. Samhället som har blivit uppbyggt utav religionen Islam har fått en i mina ögon fasanfull utveckling, kvinnor tvingas bära slöja.

Jag har sett flickor som är 12 år som bär denna slöja i tvång. Slöjan bärs på grund utav att män inte ska få sexuella tankar och känslor om individen. Dels så tycker jag det är sjukt att en 12 årig flicka bär slöja och ännu mer att en man i 80 års ålder gifte sig med en 11 åring i saudi arabien.

Anyway back till tobic. Jag tycker nu att Sveriges politiker, framför allt feministerna ska föra en stark negativ tankegång kring detta.

Jag tycker det är så fruktansvärt hemsk att kvinnor, ja till och med unga flickor tvingas bära slöja (argumentera inte att de inte tvingas för de gör de).

Så nu undrar jag, varför har det inte blivit mer diskussioner om detta problem i min mening här i Sverige? Är politikerna fega (framför allt de med feministiska tankegångar) eller... ja, det är väl det ända jag kan tänka på...

MVH Jordakim

P.S. Jag ber om ursäkt för lite off topic, hade bara mycket på hjärtat.
Citera
2009-07-04, 03:22
Bannlyst
Det här har jag aldrig tänkt på. jag håller med om det du skriver i alla fall.
Citera
2009-07-04, 03:26
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det stämmer helt och hållet. Varför tiger de svenska feministerna om förhållandena i t ex Iran? Det är ett fruktansvärt svek. I dessa frågor har de ju faktiskt något viktigt att kämpa för.
Citera
2009-07-04, 03:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Här är några intressanta reflektioner kring ämnet av Lars Åberg i en krönika i GP.

Litet utdrag:

Flera affärer i Malmö säljer slöjor för flickor i barnvagnsåldern, och det sker knappast med valfrihet som argument. Helst tycks vi vilja slippa tala om detta, och inte göra som fransmännen, men den religiösa klädselns sexualisering av det offentliga rummet är ett dagligt faktum och det är långt till enighet om hur man ska se på ideologisk uniformering i offentliga yrken som lärare och sjukhuspersonal.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=421&a=504175
Citera
2009-07-04, 03:35
Bannlyst
Skulle de fokusera på denna fråga skulle det de håller på med nu verka obetydligt, oviktigt, dumgöra i jämförelse. Såklart de inte vill riskera det.
Senast redigerad av PlatinumGold 2009-07-04 kl. 03:38.
Citera
2009-07-04, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlatinumGold
Skulle de fokusera på denna fråga skulle det de håller på med nu verka obetydligt, oviktigt, dumgöra. Inte vill de väl riskera det?
Det är just det som är grejen, de gör ingenting. De bara säger saker som är självklara för alla partier, att kvinnan ska vara lika värd och så.

Men det de inte vill eller kanske rent av inte vågar, är just det att kämpa för muslimska kvinnor mer än vad de gör.
Citera
2009-07-04, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här är några intressanta reflektioner kring ämnet av Lars Åberg i en krönika i GP.

Litet utdrag:

Flera affärer i Malmö säljer slöjor för flickor i barnvagnsåldern, och det sker knappast med valfrihet som argument. Helst tycks vi vilja slippa tala om detta, och inte göra som fransmännen, men den religiösa klädselns sexualisering av det offentliga rummet är ett dagligt faktum och det är långt till enighet om hur man ska se på ideologisk uniformering i offentliga yrken som lärare och sjukhuspersonal.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=421&a=504175
Tack, det var intressant läsning.
Citera
2009-07-04, 04:00
Medlem
det är ju de muslimska kvinnornas problem, om de nu känner att slöjan trycker !!
Citera
2009-07-04, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordakim
Det är just det som är grejen, de gör ingenting. De bara säger saker som är självklara för alla partier, att kvinnan ska vara lika värd och så.

Men det de inte vill eller kanske rent av inte vågar, är just det att kämpa för muslimska kvinnor mer än vad de gör.

Och här har vi väl en intressant intressekonflikt som väl inte bara handlar om feminism utan om allmän velighet! Å ena sidan ska man propagera för jämställdhet mellan könen, å andra ska man blunda för hur kvinnor har det i andra länder - jag antar att det kallas "diplomati". Är man kvinnokämpe OCH humanist så prioriterar man kvinnor i Iran, i Somalia och på en miljon andra ställen före petitesser här hemma! De som lider värst först!

Och hur har våra invandrarkvinnor det här? Hur är det för en turkbulgarisk flicka att inte få gå ut efter skolan vid fyllda 12 år? Att inte få hänga med till badhuset om det samtidigt är pojkar som badar där o.s.v.
Citera
2009-07-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Och här har vi väl en intressant intressekonflikt som väl inte bara handlar om feminism utan om allmän velighet! Å ena sidan ska man propagera för jämställdhet mellan könen, å andra ska man blunda för hur kvinnor har det i andra länder - jag antar att det kallas "diplomati". Är man kvinnokämpe OCH humanist så prioriterar man kvinnor i Iran, i Somalia och på en miljon andra ställen före petitesser här hemma! De som lider värst först!

Och hur har våra invandrarkvinnor det här? Hur är det för en turkbulgarisk flicka att inte få gå ut efter skolan vid fyllda 12 år? Att inte få hänga med till badhuset om det samtidigt är pojkar som badar där o.s.v.

Jo denna diskussion kan hålla på i en evighet, men för att försöka få lite kontroll på det så får man försöka hålla sig till topic.
Att muslimska flickor inte får hänga med och bada är en sak, att flickorna har privata simlektioner med alla kläder på så att man måste öka klorin halten mycket är en sak.

Personligen så tycker jag att man ska som du säger kämpa för kvinnor i andra länder. För att göra det kan man tillexempel hota med ekonomiska sanktioner och dylikt, men det blir svårt.

Men här har vi hemma plan, här har vi större inflytande och lite mer makt. Men det är tyvärr många som tror att slöjan och burkan är en religös symbol, vilket det ej är. Det är samhället som har "uppfunnit" den. Och när folk tänker så, så tänker folk att man inte kan göra något åt det för att det just är religonsfrihet här. Men som sagt det är ej en religös symbol. Så fight for the women!
Citera
2009-07-04, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordakim
Hej!

Under åren som har gått så har det varit många diskussioner kring islam och muslimer. Samhället som har blivit uppbyggt utav religionen Islam har fått en i mina ögon fasanfull utveckling, kvinnor tvingas bära slöja.

Jag har sett flickor som är 12 år som bär denna slöja i tvång. Slöjan bärs på grund utav att män inte ska få sexuella tankar och känslor om individen. Dels så tycker jag det är sjukt att en 12 årig flicka bär slöja och ännu mer att en man i 80 års ålder gifte sig med en 11 åring i saudi arabien.

Anyway back till tobic. Jag tycker nu att Sveriges politiker, framför allt feministerna ska föra en stark negativ tankegång kring detta.

Jag tycker det är så fruktansvärt hemsk att kvinnor, ja till och med unga flickor tvingas bära slöja (argumentera inte att de inte tvingas för de gör de).

Så nu undrar jag, varför har det inte blivit mer diskussioner om detta problem i min mening här i Sverige? Är politikerna fega (framför allt de med feministiska tankegångar) eller... ja, det är väl det ända jag kan tänka på...

MVH Jordakim

P.S. Jag ber om ursäkt för lite off topic, hade bara mycket på hjärtat.

Du tar upp ett viktigt problem, men det är inte sant att feminister inte arbetar för att ändra på detta.

Ett exempel ur verkligheten:

Föräldrarna till dessa flickor förbjuder flickorna att bada i badhus om det finns pojkar som badar samtidigt. Det är något som inte kan accepteras.

Men man kan inte tvinga föräldrar att ändra åsikt, så nu är problemet tillfälligt löst med att flickorna får egna badtider. Det är ett steg i rätt riktning men inte en fullt tillfredställande lösning.

Allt förändringsarbete tar tid. Flickorna mår inte bra av att man tvingar deras föräldrar heller.

Men allt tvång och förtryck skall motarbetas.

Ibland är det dock väldigt lätt att se förtryck från andra, men inte se sitt eget.

Muslimska kvinnor kan tycka att svenska kvinnor och barn är lika förtryckta av våra "moden". Barn blir mobbade i skolan om de inte har rätt kläder på sig. Det är också ett slags förtryck som behöver bekämpas.
Citera
2009-07-04, 14:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Att...

Citat:
Ursprungligen postat av severiano

...feministerna ids skrika om att det är för få (överklass-) kvinnor i företagsstyrelser, medan muslimer i Sverige skickar sina döttrar till hemlandet (som det plötsligt är ofarligt att åka till) för att bli tvångsgifta utan att feminsiterna höjer på ögonbrynen, är skamligt.

Om något borde feminismen skrika halsen av sig mot islam, men det gör man inte. Varför? Det finns ett enkelt svar. I den politiskt korrekta hackordningen så står invandrare, särskilt muslimer, högre än feminister och kvinnor, som i sin tur slår homosexuella, handikappade osv. Därför vet feministerna att det är omöjligt i nuvarande medieläge att försöka rikta sina (förvisso rimliga) feministiska synpunkter mot muslimerna. Istället skriker man om hur (redan jämstldda) svenska män förtrycker kvinnor för att de inte får bada topless i simhallen.

Att sila mygg och svälja kameler...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in