• 1
  • 2
2009-07-04, 01:16
Medlem
Santa Clauss avatar
Är förbannat mycket mygg här uppe nu...

Inte för att jag brukar klaga, men nu är det fanemej extremt.

Morsan handlade en flaska men finfina saker till hästarna.
Resultatet vart typ:
Spray spray -> Myggan sätter sig -> Myggan faller ner död...

Från innehålls förteckningen så får jag ut att vätskan till största del är vattenbaserad där de aktiva beståndsdelarna är:
Permethrin* 0.5%
Pyrethrins 0.1%
Piperonyl Butoxide Technical** 1%

* (3-Phenoxyphenyl) Methyl +- Cis trans 3-(2, 2-Dichlorenthenyl) 2, 2-Dimethylcyclopronecarboxylate Cis trans ratio: Min 35%+- Cis max 65% +- Trans.
** Equivalent to 80% (Butylcarbityl)(6-Propylpiperonyl) Ether and 20% related compounds

Ämnerna verkar ju vara "vanliga insektsgifter", men hur stark är konsentrationen om man jämmför med typ djungelolja/mygga? (Rätt stark antar jag)

Om någon kan förklara vad de sista tilläggen betyder så vore det trevligt då jag är lite intresserad av kemi osv...

Men till huvudfrågan:
Är det helt galet att använda det på sig själv?
Citera
2009-07-04, 01:29
Ja, de är inte särskilt farliga för människor. Men de är faktiskt en form av nervgas, de verkar likadant på flugor, mygg o sånt som t.ex sarin verkar på människor.
Citera
2009-07-04, 16:16
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Visst kan man bli påverkad av permetriner även som däggdjur. Men som jämförelse räknas giftigheten för insekter vara ~20.000 gånger högre. Per kilo kroppsvikt.

Man ska vara medveten om att inte ens koncentratet kräver dödskallemärkning, utan endast Hälsoskadligt etikett.

Fast det där är ju insektsdödare för boskap. Pour-On är väl vanligast. Du skulle lika gärna kunna spraya dig med Raid. (fast då är lösningsmedlet en olja)

Kruxet med dig är att du ju endast har päls på enstaka ställen på kroppen, och att du svettas kraftigt från huden. Vill du ha en liknande effekt så sprayar du dina kläder med preparatet. Använd ansiksmask annars kommer du nysa nått så in i helvete.
Citera
2009-07-04, 23:35
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Använd ansiksmask annars kommer du nysa nått så in i helvete.

hehe, jodu. Råkade drå in några mini-droppar, precis så man märkde det... Vart torrhosta hela kvällen :P

Och mjo, tänkte väl nästan att det inte var så överdrivet farligt endå.
På flaskan står det ju dock att man ska typ spola händerna i flera minuter om man får det på händerna osv... Tillräckligt för att man ska tro att det är direkt dödligt iallafall.

Men med dagens galna miljölagar så brukar jag anta att det mesta som säljs knappast är direkt skadligt även om det nu är för hästar/boskap.
Citera
2009-07-06, 00:32
Medlem
[Wizard]s avatar
Nu fick jag en idé...

Hur lång verkan har detta insektsmedel? (efter en applicering)

Tänkte om man sprayar en rispapperlampa a 'la IKEA och helt sonika låter den lampan vara tänd under natten. (alla vet som sagt att mygg & flygor dras till ljus)

Måste man spraya lampan varje kväll eller räcker en behandling några dagar?
(eller är detta en lönlös idé... )
Citera
2009-07-06, 08:47
Medlem
Algebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Nu fick jag en idé...

Tänkte om man sprayar en rispapperlampa a 'la IKEA och helt sonika låter den lampan vara tänd under natten. (alla vet som sagt att mygg & flygor dras till ljus)

Eller så köper du en färdig myggdödarlampa på JULA för 99kr
Citera
2009-07-06, 08:51
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algebra
Det är inte lika roligt som att testa nya, kreativa, idéer
Citera
2009-07-06, 17:02
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Nu fick jag en idé...

Upp till 2 veckor efter 3 dagars behandling, står det på flaskan. En kul grej är dock att spruta på en stor grupp av mygg och se alla ramla ner döda.

Men om du har direkt på lampan så kan du nog räkna med att det avdunstar rätt fort.
Och dessutom så dödar det ju inte om de bara flyger förbi...
Citera
2009-07-06, 22:25
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Upp till 2 veckor efter 3 dagars behandling, står det på flaskan. En kul grej är dock att spruta på en stor grupp av mygg och se alla ramla ner döda.

Men om du har direkt på lampan så kan du nog räkna med att det avdunstar rätt fort.
Och dessutom så dödar det ju inte om de bara flyger förbi...
Så det fungerar bara optimalt i fuktigt tillstånd...

Jag måste testa i stallet med en rispapperlampa och se vad som händer. Kanske man skulle blanda det med någonting som inte dunstar så lätt...?

Dock tenderar flygor och mygg att landa på dessa rispapperlampor när det är mörkt.
Citera
2009-07-06, 23:06
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algebra

Om du syftar på dem lampor som lyser blått och har högspänningsnät så är min erfarenhet att dem är totalt värderlösa mot mygg ,hade själv en sådan lampa ,det var knappt flugorna ville dit! ändå peparerade jag skiten med sylt.

Myggor dras mot människor och djur pga lukten ,något med lukten i utandningen är det visst ,det är därför den här senaste apparaten som ser ut som en jättedamsugare och har en gasoltub är så effektiv ,dock alldeles för dyr ,gasolen imiterar visst utandningsluften från djur/människor.

Det här häst myggmedlet låter väldigt intressant
Vart köper man det ?
Citera
2009-07-06, 23:36
Medlem
eckick1s avatar
Eftersom mygg och liknande kreatur drar sig mot lyse så är det ju en bra lösning på det hela, men inte blir väl rislampor så hiskeligt varma så att myggmedlet dunstar?

De dras ännu bättre mot koldioxid, som finns i utandningsluften, deras "medvetande" aktiveras typ då.

Kanske en Sodastream-patron ska monteras i lampan ochså!
Med en ventil som bara släpper ut liiiiiiiiiiite i taget eller pytsar ut det lite då och då.
Citera
2009-07-06, 23:44
Medlem
GalFisks avatar
Det behöver inte göras så komplicarat, helt vanlig förbränning skapar gott om CO2.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in