Citat:
Ursprungligen postat av benjaminthu
Jag behöver hjälp med att antingen finna ett program som fungerar liiiiite bättre än Windows fördefinierade program "Add or Remove Programs" för datorn som min syster har använt i cirka 1 månad nu har blivit fylld med massa skit (men hon har ju sjääääälvklart inte gjort nånting...) så nu är hårddisken för full för att det ska gå att avinstallera program. Någon som har ett smart tips eller en bra lösning på mitt problem?
Formatering är som sagt alltid att föredra, men det kan ju ibland vara svårt att få tag i alla program som man haft installerade...
Om man har lite utrymme på C:\
Förutsatt att datorn mår bra och fungerar i övrigt så finns det lite man kan göra.
Man kan radera vissa mappar i Windowskatalogen
De som består av $text$ dvs börjar och sluta med $ det är backuper som skapas vid uppdateringar och de tar bara upp plats. De kan med fördel raderas om datorn fungerar felfritt. (Kan ge flera hundra MB)
Tänk på att mapparna med $ innehåller avinstallationsfilerna för service packs och säkerhetsuppdateringar. Med andra ord, tar ni bort $mappen för en uppdatering så kan uppdateringingen inte avinstalleras.
Tag bort stöd för viloläge starta om.(Kan ge flera hundra MB)
Inaktivera systemåterställning. (Kan ge flera GB)
Sedan kan man passa på att köra Ccleaner regelbundet som rensar tempkataloger.
Och till sist återaktivera systemåterställning(rekommenderas) och stöd för viloläge om du känner för det.
Systemåterställning bra att ha ifall windows beter sig märkligt som en sista utväg.
Vitsen med att tillfälligt inaktivera återställningen emellanåt är att gamla backuper raderas och utrymme återfås.