2009-07-03, 20:42
Medlem
ownz0res avatar
Tjena.

Var lite osäker på om jag skulle posta i alkoholforumet, eller här, men bestämde mig för att posta här då drycken jag söker används som ingrediens i maten och inte som dryck.

Jag tänkte ge mig på att laga Sukiyaki (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sukiyaki) men jag har svårt att hitta Sake som passar till detta. (Flertalet recept rekommenderar att man ska ha Sake och Mirin för att uppnå bäst resultat vilket inte framkommer i artikeln).

Frågan är då, vilken Sake föredrar ni att använda i maten? (Bor i mindre stad så tillgången till asiatiska affärer är högst begränsad, därför hopppas jag att ni kan tipsa om någon på systemet).
Citera
2009-07-03, 21:33
Medlem
dePauls avatar
Frågan är mer av akademisk karraktär eftersom de flesta är hänvisade till Systembolagets sortiment. De flesta sorterna där är ganska lika och utbudet domineras av ett specifikt företag. Mirin finns inte över huvud taget vad jag kunde se.

~Paul~
Citera
2009-07-03, 23:24
Medlem
meepers avatar
Sake köper du som sagt på systemet. De tre (de var tre senast jag tittade i alla fall) är ganska lika i smaken, milda och ganska neutrala. Är ingen expert på vilken typ av sake du bör ha i en sukiyaki, men kan tänka mig att alla tre kan fungera ok. Är du på jakt efter något väldigt specifikt, och är villig att lägga ned lite jobb, kan du göra en privatimport från en leverantör. Akebono är pålitlig.

Mirin finns i många asiatiska mataffärer, men har också sett det i välsorterade matbutiker. Hittar du det inte där du bor kan du alltid beställa från någon av butikerna.
Citera
2009-07-04, 10:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper

Mirin finns i många asiatiska mataffärer, men har också sett det i välsorterade matbutiker. Hittar du det inte där du bor kan du alltid beställa från någon av butikerna.
Fast äkta mirin innehåller ju runt 15 procent alkohol och således inte får säljas i asiatiska affärer? De sorterna som har låg alkoholhalt är som att jämföra lättöl med starköl, både i smak och konsistens.

~Paul~
Citera
2009-07-04, 11:19
Medlem
ownz0res avatar
Tackar för svaren! Ska leta runt efter lite mer info och fundera vilken Sake det blir. Kan tänka mig privatimport i framtiden, men eftersom att detta är första gången jag gör Sukiyaki så kör jag med det som finns att tillgå i vanliga affärer.

Ang Mirin har jag läst att man kan ersätta det med risvinäger+socker om man inte har tillgång till äkta Mirin.
Citera
2009-07-04, 11:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ownz0re
Ang Mirin har jag läst att man kan ersätta det med risvinäger+socker om man inte har tillgång till äkta Mirin.
Jag skulle kört på Amontilado (Oloroso) sherry och teriyaki i stället.

~Paul~
Citera
2009-07-04, 23:30
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast äkta mirin innehåller ju runt 15 procent alkohol och således inte får säljas i asiatiska affärer? De sorterna som har låg alkoholhalt är som att jämföra lättöl med starköl, både i smak och konsistens.

~Paul~

Visst, men det är bättre än andra improviserade lösningar eller blandningar av risvinäger och socker. I princip alla landets sushirestauranger (även de bästa) använder dessa med gott resultat, och ska den ingå som ingrediens i en sukiyaki borde bet fungera väl.
Citera
2009-07-05, 07:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Visst, men det är bättre än andra improviserade lösningar eller blandningar av risvinäger och socker. I princip alla landets sushirestauranger (även de bästa) använder dessa med gott resultat, och ska den ingå som ingrediens i en sukiyaki borde bet fungera väl.
Jo, det har du rätt i. Samtidigt skulle jag på något sätt vilja ha lite alkohol i trots allt . Men faktummet återstår, nämligen att äkta mirin inte finns att köpa på bolaget.

~Paul~
Citera
2009-07-05, 15:40
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, det har du rätt i. Samtidigt skulle jag på något sätt vilja ha lite alkohol i trots allt . Men faktummet återstår, nämligen att äkta mirin inte finns att köpa på bolaget.

~Paul~

Klart att alkoholen ger lite drag.
Vet faktiskt inte om man kan privatimportera från någon leverantör, skulle vara kul att testa någon gång. Ska höra med en bekant sushikock om han vet hur man ska gå till väga. Återkommer med svar.

Men för sake av roligt slag är som sagt Akebono att rekomendera. Hana Hato är underbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in