2015-10-16, 13:15
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evolution!
Va fan? När jag var på ett NA möte så inleddes det med: "Om ni har tagit droger de senaste 24:a timmarna, eller har droger på er, så kan ni gå nu på en gång!"

Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Jävla konstigt då alla kör samma pamfletter. ALDRIG hört det under mina cirka 600-700 möten...

Fel och ingen jävel på NA skulle börja tjata om att läsa Stora boken heller. Du verkar okunnig. Pamfletterna är dom samma men mötesmanualerna för olika grupper ser olika ut (det är heller inte alla grupper som läser alla pamfletter). Så länge man följer traditionerna får gruppen ha egna regler.
Det evolution skriver låter dock vansinnigt och det rimmar jävligt illa med tradition 3 och 5.

Citat:
Ursprungligen postat av cottonfever
Nääää, dom brukar säga: om man har droger lr verktyg på sig ska man gå o lämmna dom o sen komma tillbaka... O om man har tagit droger dom senaste 24tim ska man inte dela, utan vara tyst...

I de flesta grupper brukar man säga något i stil med "Har du använt droger i dag ber vi dig att bara presentera dig och lyssna". Jag har varit på en grupp där dom inte säger något alls om detta och det är ok att dela om man är påverkad.
Själv tycker jag att man ska få dela påverkad så länge man inte är tokbäng och sitter och yrar om irelevanta saker. Att någon som exempelvis håller på att trappa ut drogerna ska få dela är självklart.

Citat:
Ursprungligen postat av karldusch
Är det vanligt som petter skriver, att de ser mellan fingrarna med påverkade personer, om de är "en i gänget"?

Det händer säkert att folk kastar "principer framför personligheter" åt helvete när det handlar om en polare (eller fiende).
Måste fråga varför du bumpar en massa NA-relaterade trådar? Det finns ett par större aktiva trådar där du kan ta dina frågor.
Citera
2015-11-01, 07:58
Medlem
Jag har varit påverkad på ett AA möte. Jag hade försökt ta livet av mig med en härlig tablettblandning som resulterade i ambulans till akuten, där min sponsor senare plockade upp mig och körde mig direkt till ett AA möte. Satt...låg på stolar längst in i rummet med baksmällan från helvetet och lyssnade på de andras delningar. Fick inte dela själv men var välkommen in i sammanhanget.
Citera
2015-11-01, 13:20
Bannlyst
Jag har ännu inte själv delat. Jag var också påverkad i början. Mycket. Snarare så hade de förståelse och medlidande när man satt där och andningen blev stannade av så att kroppen gjorde plötsliga 'pustar'. Det fanns aldrig något dömande. En kille som verkar central kramade t o m om mig när man i slutet gör ringen-grejen. Vi bl a kände igen varandra. Det var som två olycksbröder blev glada över att vi fick chansen att se varandra en gång till i alla fall i livet. Det stärkte mig mycket att se honom i så gott skick och aldrig har en kram (om man nu ska kalla det för det ens) betytt så mycket för mig.

Det är sanningen.
Citera
2026-05-28, 08:17
Medlem
Ingen kan bli "utkastad" från AA/NA för att den är påverkad. Har jag aldrig varit med om under 32 år. Om man stör blir man ombedd att bara lyssna eller prata med någon mötesdeltagare enskilt. Finns väl en önskan att vara nykter om man gått ner på ett möte påverkad.
Inte om man använder subutex heller. Det finns inga dörrvakter på NA/AA. Men ofta långa diskussioner om det på praktiska möten.
Enda villkoret för medlemskap är att sluta använda.
Citera
2026-05-28, 13:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckershovslallare
Ingen kan bli "utkastad" från AA/NA för att den är påverkad. Har jag aldrig varit med om under 32 år. Om man stör blir man ombedd att bara lyssna eller prata med någon mötesdeltagare enskilt. Finns väl en önskan att vara nykter om man gått ner på ett möte påverkad.
Inte om man använder subutex heller. Det finns inga dörrvakter på NA/AA. Men ofta långa diskussioner om det på praktiska möten.
Enda villkoret för medlemskap är att sluta använda.

Är långt ifrån någon 12-stegsfundamentalist eller för den delen "mötesmänniska"... ...men min erfarenhet (lilla erfarenhet, skall sägas) är att toleransen är större inom NA än AA. Och varför inte! Har den största förståelsen för detta! Jag vill inte tvinga horse-pundaren att avstå från midsommarnubbe.

Ergo; vi alkisar är som vi är... det finns ingen homogen "beroendepersonlighet". Har aldrig åkt dit på andra droger. Aldrig spel etc etc etc. Visst spelar, men för tio spänn per spel, gått plus sedan förra sommaren. Men en pava i köket hinner aldrig åldras...

OK? Lite tudelad. Tycker nuv normer är ok. Dyk upp på mötet, men håll en låg profil.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in