2009-07-06, 01:26
Medlem
Ylangs avatar
Joo det är väll bara det att du inte får ha några droger med in i lokalen
Citera
2009-07-09, 20:32
Medlem
Evolution!s avatar
Va fan? När jag var på ett NA möte så inleddes det med: "Om ni har tagit droger de senaste 24:a timmarna, eller har droger på er, så kan ni gå nu på en gång!"
Citera
2009-07-09, 21:22
Medlem
ehh

kan ju bara säga som så att jag ansökte om att få göra en primärbehandling, men kruxet var att jag ställdes in på sub samtidigt men ville ha lite mer stöd just då, men då hänvisade just det beh-hemmet att jag gick på sub och de använde "Minnesota-modellen" och det gick inte för sig att använda sinnesförändrande medel under behandlingen. Men jag menar, det var ju inte så att jag skulle supa och gå på varor, jag genomgår ju ändå en sub-behandling för att bibehålla min drogfrihet. Jag ville bara ha lite mer kvalitet.
Dock så har jag genomgått 12-stegs behandligar förut, och kvalitet, nja, kanske bättre för andra än för mig.
Citera
2009-07-09, 22:57
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evolution!
Va fan? När jag var på ett NA möte så inleddes det med: "Om ni har tagit droger de senaste 24:a timmarna, eller har droger på er, så kan ni gå nu på en gång!"
Jävla konstigt då alla kör samma pamfletter. ALDRIG hört det under mina cirka 600-700 möten...
Citera
2009-07-10, 08:42
Medlem
Jag har varit på möten där folk varit packade. Dom har ombetts att vara tysta under mötet. Men aldrig så att nån fått lämna lokalen. En gång var det en som blev förbannad o drog, men det e en annan sak
Citera
2009-07-10, 11:05
Medlem
Evolution!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Jävla konstigt då alla kör samma pamfletter. ALDRIG hört det under mina cirka 600-700 möten...

Ja det verkar ju lagom skumt! Jag lovar & svär att jag talar sanning!
Kan det ha varit något personligt påhitt från den som "höll" i mötet just där jag var kanske? Enda rimliga förklaringen jag kan komma på...
Citera
2009-07-10, 12:22
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ja det verkar ju lagom skumt! Jag lovar & svär att jag talar sanning!
Kan det ha varit något personligt påhitt från den som "höll" i mötet just där jag var kanske? Enda rimliga förklaringen jag kan komma på...
Ja för något annat än den förklaringen har jag svårt att se. Idiot som sade så hur som helst.
Citera
2009-07-10, 14:17
Medlem
lineofbeautys avatar
Nej, det tycks variera för på AA-mötena i min stad säger de redan vid inledningen på mötet att man inte "får" vara påverkad och om man är det är man välkommen tillbaka när man är nykter.Men det sägs alltid på ett vänligt sätt.
Citera
2009-07-10, 15:01
Medlem
petters avatar
Vad jag har förstått det efter besök möten på några olika platser i landet så är det olika beroende på plats. Men de flesta mötena jag har varit på så har de sagt att de som är påverkade får nöja sig med att kanske sätta sig lite längre bak och bara lyssna. Däremot har jag gång på gång sett folk som har varit tydligt påverkade (de fallen jag har sett så har det varit tjack och opiater) och ändå har satt sig nära mötesledaren för att få läsa traditioner osv. Nu är ju NA just anonymt osv och man ska inte sprida något men jag tycker ändå att det är värt att diskutera. På mitt livs första NA-möte så satt en kille så påverkad av opiater att han inte kunde hålla upp ögonen, plus att han satt och noddade. Han läste iaf några av stegen och traditionerna. Kändes lite skumt, så jag frågade kompisen som jag hade följt med efteråt om man verkligen fick vara påverkad. Han svarade att just den personen "bara är sån, han är alltid trött". Men vill man inte se så ser man heller ingenting.
Citera
2009-07-10, 17:19
Medlem
dharmabumps avatar
Jag har skäl att anta att somliga brukare går regelbundet på möten påverkade. Eftersom, gissar jag, kontakten med gruppen är det enda vettiga sociala umgänge de har. Och att regelbundna möten håller dom uppe ovanför ytan - även om total avhållsamhet inte är syftet.

Knepig fråga. Å ena sidan bör mötesdeltagare få slippa att träffa påtända människor, eftersom suget kan slå till. Å andra sidan måste även påtända människor få vara välkomna i sociala sammanhang. Totalt utanförskap leder ju ingen vart.

Kanske borde man introducera ett slags NA Light, ett drogbrukarnas halfway house, som fungerar som diskussionsklubbar/umgängesföreningar, som inte arbetar med "stegen"... Utan där folk kan träffas och prata om själva pundarproblemen... Alltså om hälsan, livet, bekymren med drogandet etc...

Jag skulle gärna gå på såna möten. Hm...! Några i Stockholm som är intresserade? Kanske vi kan dra igång något?
Citera
2009-07-11, 23:32
Bannlyst
Citat:
Nääää, dom brukar säga: om man har droger lr verktyg på sig ska man gå o lämmna dom o sen komma tillbaka... O om man har tagit droger dom senaste 24tim ska man inte dela, utan vara tyst...
Citera
2015-10-16, 11:43
Bannlyst
Är det vanligt som petter skriver, att de ser mellan fingrarna med påverkade personer, om de är "en i gänget"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in