2009-07-03, 20:16
  #1
Medlem
Flytande_argots avatar
Satt och funderade på det? Finns det några regler kring detta? Om man inte stör mötet på grund av påverkan, är man då välkommen?

Det enda problemet jag kan komma på är väl alkohol isåfall eftersom det luktar sprit när man druckit vilket kan vara jobbigt för dem som är nyktra alkoholister.

Edit:Stvafel
__________________
Senast redigerad av Flytande_argot 2009-07-03 kl. 20:58.
Citera
2009-07-03, 20:45
  #2
Medlem
Mockens avatar
Ja, man är alltid välkommen. Om man är full/påverkad så bör man bara sitta och lyssna och ta det lugnt.

Om man är dyngrak och stör mötet kan man bli utkastad och vara välkommen nästa gång när man är nyktrare.

Alla som är på AA är alkoholister och vet hur det känns, och har varit/är i samma situation.

Om man luktar fylla och sprit, är det knappast något som gör en nykter alkoholist sugen på att dricka igen. Snarare tvärtom...
Citera
2009-07-03, 21:00
  #3
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Ja, man är alltid välkommen. Om man är full/påverkad så bör man bara sitta och lyssna och ta det lugnt.
Om man går på legalt utskrivet Subutex/Metadon? Har läst att man inte är välkommen till NA då?
Citera
2009-07-03, 21:20
  #4
Medlem
tops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Om man går på legalt utskrivet Subutex/Metadon? Har läst att man inte är välkommen till NA då?

Det låter ju verkligen som en urbota dum regel. Dom måste ju fatta att folk tar subutex/metadon för att dom vill sluta, och att sen inte ge dom hjälp i form av stödgrupper känns ju bara jävligt idiotiskt.
Citera
2009-07-03, 21:26
  #5
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Om man går på legalt utskrivet Subutex/Metadon? Har läst att man inte är välkommen till NA då?

Inte sant. Alla som verkligen vill sluta är välkomna, oavsett bakgrund.
Citera
2009-07-03, 21:27
  #6
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top
Det låter ju verkligen som en urbota dum regel. Dom måste ju fatta att folk tar subutex/metadon för att dom vill sluta, och att sen inte ge dom hjälp i form av stödgrupper känns ju bara jävligt idiotiskt.

Men det finns en genomgående tanke i hela AA-rörelsen att man inte ska använda sig tabletter eller medicin. Den tendensen är nog starkare i USA där den andliga biten av programmet betonas starkare än vad den gör i Sverige, men den är nog ändå en del av den övergripande filosofin.
Citera
2009-07-03, 22:17
  #7
Medlem
The Masters avatar
NA/AA är inga läkare, punkt jävla slut. Behöver man viss medicin för att hålla sig frisk/lägga av med sin huvuddrog så är det helt upp till individen. Det är viljan att bli drogfri som är det fundamentala. Alla lika, alla olika...
Citera
2009-07-03, 23:48
  #8
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
NA/AA är inga läkare, punkt jävla slut. Behöver man viss medicin för att hålla sig frisk/lägga av med sin huvuddrog så är det helt upp till individen. Det är viljan att bli drogfri som är det fundamentala. Alla lika, alla olika...


Hade jag varit några decennier yngre så hade jag sagt, Word, eller +1
Citera
2009-07-04, 12:45
  #9
Medlem
De som tagit sinnesförändrande substanser brukar rekommenderas att bara presentera sig och tala med någon tjänare i pausen.
Citera
2009-07-04, 13:12
  #10
Medlem
PangeManges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Om man går på legalt utskrivet Subutex/Metadon? Har läst att man inte är välkommen till NA då?

Det där varierar nog från "gruppsamvete" till "gruppsamvete" vad det verkar som. Jag har haft polare som både blivit förklarade "ovälkomna" pga sub som nått år senare varit välkomna.
Citera
2009-07-04, 14:05
  #11
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
NA/AA är inga läkare, punkt jävla slut. Behöver man viss medicin för att hålla sig frisk/lägga av med sin huvuddrog så är det helt upp till individen. Det är viljan att bli drogfri som är det fundamentala. Alla lika, alla olika...



word
+1
Citera
2009-07-06, 00:13
  #12
Medlem
gahhhraws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
NA/AA är inga läkare, punkt jävla slut. Behöver man viss medicin för att hålla sig frisk/lägga av med sin huvuddrog så är det helt upp till individen. Det är viljan att bli drogfri som är det fundamentala. Alla lika, alla olika...

Sen att många inom NA/AA och framförallt på de beh-hem som kör enligt minnesota inte tror på sub/met som ett alternativ till att sluta helt är en annan femma.
Men om man blir utkastad eller nekad att delta på möten därav, det ska inte ske....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in