2009-07-03, 18:38
Medlem
var på möte hos min sochandläggare nu i veckan berättade att jag sökt till högskolan och skulle börja plugga om jag kom in. utbildningen jag sökt till ligger ca 40 mil bort.

Min sochandläggare sa att jag bara kommer bli biviljad bidrag fram till den dagen innan skolan börjar även fast man får vänta 1 vecka minst på pengar från CSN.

Man kunde inte få låna pengar utav soc heller. Men kom på en sak om jag kommer in på utbildningen och väljer att inte meddela SOC så jag får pengar för september månad oxå och skriver mig i den kommunen skolan ligger och meddelar först efter en månad till soc att jag fått jobb tex från 1 september så jag får bidrag för september månad oxå.

Skulle det fungera????

visserligen min sochandläggare sa till mig att ta smslån för jag förklarade för henne att jag hade ingen jag kunde låna pengar av tills jag får pengar av CSN.

Spara är ju svårt oxå och ingen lust att låta massa räkningar gå till inkasso

sen om jag hade fått jobb så då hade jag fått socbidrag fram tills jag fått min 1:a lön men det gäller tydligen inte studier
Citera
2009-07-03, 18:47
Medlem
Kommer de inte undra vad du gjort under den månaden? Och får de inte veta att du kommit in på utbildningen??
Citera
2009-07-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Kommer de inte undra vad du gjort under den månaden? Och får de inte veta att du kommit in på utbildningen??

hur skulle de få veta det??? väntar 1 månad med att skriva mig på den orten jag ska studera
Citera
2009-07-03, 19:36
Medlem
Vilken jävla idiot till handläggare som ber ungdomar att ta sms-lån. Sen kan man visst låna av soc så det kan du upplysa kärringen om, vet dock inte om det skiljer sig från kommun till kommun. Sen kan soc ta uppgifter från CSN där de får reda på om du har studiemedel, eftersom soc såvitt jag vet har rätt att ta uppgifter från andra myndigheter om det har betydelse för utredningen. Om hon gör det är en annan sak, det gör hon väl bara om hon är osäker antagligen. Om du är en vanlig skötsam svensk är det svårt att ha med soc att göra eftersom de bara jävlas med dig.
Citera
2009-07-03, 19:50
Medlem
Marmosets avatar
I "Fattigbloggen" i Aftonbladet finns namn och nummer till en man som verkar vara väldigt kunnig i dessa ärenden och som mycket gärna hjälper människor i trångmål med soc. Leta där och ring honom.

Lycka till med pengarna och med pluggandet
Citera
2009-07-03, 20:48
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
visserligen min sochandläggare sa till mig att ta smslån för jag förklarade för henne att jag hade ingen jag kunde låna pengar av tills jag får pengar av CSN.

Får de som jobbar på soc lära sig metoder för att hålla kvar sina "klienter" i misären?
Citera
2009-07-03, 21:17
Medlem
TANSTAAFLs avatar
Jag kan inte relatera till tråden i övrigt men om soc-handläggare faktiskt rekommenderar klienter att ta SMS-lån så måste det väl vara tjänstefel? Kanske h*n får provision från lånebolaget baserat på nya kunder från distriktet?
Citera
2009-07-03, 21:20
Medlem
TANSTAAFLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcion
...Om du är en vanlig skötsam svensk är det svårt att ha med soc att göra eftersom de bara jävlas med dig.

Hur många vanliga skötsamma svenskar har kontakt med soc annat än som betalare av verksamheten?
Citera
2009-07-03, 21:56
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Hur många vanliga skötsamma svenskar har kontakt med soc annat än som betalare av verksamheten?

Det där var puckat sagt. Man kan bli sjukskriven med en väldigt mycket låg inkomst som följd, man kan bli av med jobbet och inte hunnit jobba till sig a-kassedagar etc etc etc.

Att komma och leka Bror Duktig är bara barnsligt.
Citera
2009-07-03, 23:09
Medlem
TANSTAAFLs avatar
Heh har inga ambitioner att vara Bror Duktig, däremot kunde jag inte undgå den implicita (och troligen ofrivilliga) ironin i det citerade inlägget vilket gick ut på att hur man än sköter sig som ordentlig, bidragsberoende svensk så behandlas man alltid som skit! Det tycker jag är rätt roligt. Men du förstår troligen inte.
Citera
2009-07-03, 23:11
Medlem
kaxen82s avatar
Nej, jag gjorde tydligen inte det.
Citera
2009-07-03, 23:21
Medlem
Tråknicks avatar
Det är väl bara att säga att man inte kom in och fortsätta ticka soc, när du blivit registrerad och csn:et kommit in så säger du att du ändå kommit in och då kan du betala tillbaka till soc om du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in