2009-07-04, 09:18
Medlem
Greatest_Dreams avatar
emmagirl,

Att lura socialförvaltningen att betala ut bidrag genom att lämna oriktiga uppgifter är ett brott enligt Bidragsbrottslag (2007:612) 2 §.

Vid ansökan lämnar du medgivande till socialtjänsten som innebär att de har rätt att inhämta information från bl.a. CSN. Detta gör de och det speciellt om du redan talat om för dem att du ska börja studera.

Avråder dig därför från att lämna oriktiga uppgifter och därmed riskera böter eller fängelse i högst sex månader för ringa bidragsbrott.
Citera
2009-07-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
hur skulle de få veta det??? väntar 1 månad med att skriva mig på den orten jag ska studera

Tänkte bara som så att om du har pratat om att du ska plugga och väntar på besked så lär ju handläggaren veta detta och om således måste du stå och säga att nej jag kom inte in bl.a. bl.a. för att sedan en månad senare säga att jo jag kom in..då kommer de garanterat kolla upp det då det låter väldigt märkligt.

De kommer då se (om de inte kollat upp det innan) att du lljugit och kommer således att sitta jävligt djupt i skiten...

sen vad rörande tipset på sms lån har jag vääldigt svårt att tro att någon sagt på allvar.
Citera
2009-07-06, 07:46
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcion
Vilken jävla idiot till handläggare som ber ungdomar att ta sms-lån.

Kommunen gör vad som helst för att hålla nere sina utgifter och skiter fullständigt i om den utsatte hamnar hos kronkalle.
Sitter du med en bostadsrätt eller bil utan tillfällig inkomst tvingas du sälja den innan du får bidrag, Även om det innebär att du kanske säljer med stor förlust och din privatekonomi faktiskt blir ännu sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in