• 1
  • 2
2009-07-04, 15:11
Medlem
core_s avatar
Vardagsbekymmer > Matlagning
/Mod
Citera
2009-07-04, 15:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
Ju färskare äggen är, desto svårare är dom att skala.
Exakt. Dessutom hjälper det om man doppar de kokta äggen i iskall vatten i ca 5 minuter.

~Paul~
Citera
2009-07-04, 15:32
Medlem
pebs avatar
Spola äggen noga och länge med kallt vatten, på det sättet har jag aldrig haft problem med att få av skalet. Lättare än så blir det inte
Citera
2009-07-04, 17:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peb
Spola äggen noga och länge med kallt vatten, på det sättet har jag aldrig haft problem med att få av skalet. Lättare än så blir det inte
Det är tyvärr bara en del av sanningen. Om äggen är färska så hjälper inte denna procedur.

~Paul~
Citera
2009-07-04, 19:15
Medlem
Man ska kunna lägga dem i citronjuice ett tag och låta syran lösa upp skalen. Men den metoden låter lite bökig.
Citera
2009-07-04, 20:05
Medlem
jag har lösningen ,jo skalet släpper inte för ägget är för färskt,,lösning? jo låt det ligga i rumstemperatur nåt dygn så snabbåldras det,ett ägg kan vara i rumstemp i ca 3 veckor inann det blir dåligt. om man tex ska skala en massa ägg (tex smörgåstårta) låt de då ligga i rums temp några dar.
Citera
2009-07-04, 22:08
Medlem
FlyingMachines avatar
Spelar det någon roll var man börjar skala ägget då? Jag brukar knacka sönder ägget nedtill där det finns en luftbubbla, och sen skala av den skyddande hinnan tillsammans med skalet.
Citera
2009-07-04, 22:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Spelar det någon roll var man börjar skala ägget då? Jag brukar knacka sönder ägget nedtill där det finns en luftbubbla, och sen skala av den skyddande hinnan tillsammans med skalet.
Det är nog den enklaste metoden, dvs om man inte rullar ägget eller blåser ur det.

~Paul~
Citera
2009-07-04, 23:25
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
Ju färskare äggen är, desto svårare är dom att skala.

Detsamma gäller när man ska separera gulan från vitan i råa ägg. Är äggen färska är det betydlig svårare. Med lite mindre färska ägg rinner vitan av utan krångel.
Citera
2009-07-05, 17:52
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fratboy
Jag har för mig att om man kokar äggen längre på låg värme en längre tid så blir de lättare att skala, dessutom godare.

Å fan... jag som trodde allt vatten kokade vid samma temperatur. (100˚C)
Citera
2009-07-05, 18:00
Medlem
Congomans avatar
Jag äter sjukt mycket kokta ägg, och dom har nog både varit färska o gamla och av alla möjliga sorter o storlekar. När jag har kokat färdigt som spolar jag dom direkt under kallt vatten, 15 sekunder eller så. Skalen lossnar som inget varje gång, har aldrig misslyckats.
Citera
2009-07-05, 19:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPlayboy
Å fan... jag som trodde allt vatten kokade vid samma temperatur. (100˚C)
Sant. Men ett ägg börjar koagulera betydligt tidigare än vid 100˚C, vattnet behöver alltså inte stormkoka utan det räcker med att det håller 75-80˚C om man vill hårdkoka, eller till och med ännu lägre temp om man bara vill att vitan ska koagulera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in