Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-07-03, 17:27
Medlem
UAAs avatar
Jag käkar en hel del ägg, och min favorit är kokta ägg. Är det någon mer än mig som tänkt på hur olika lättskalade äggen kan vara? En del kokar man, krossar under kranen och de hoppar ut ur skalen utan några bekymmer. Kvar är ett gött ägg.

Andra tycks vara mer fäst vid sin "hinna". Ni vet den hinna som gränsar mellan skal och ägg. Hinnan fastnar i ägget, och hinnan i skalet, så då man drar av skalet följer stora klumpar av ägg med och kvar har man hälften så mycket ägg man annars skulle haft. Kvar är en misshandlad klump som är skamligt att kalla ägg.

Jag har ännu inte lyckats hitta vad det är som gör vissa ägg till rena drömmen att skala, medan andra vill man bara dampa loss och kasta ut genom fönstret.

Någon som sitter inne på visdom?
Citera
2009-07-03, 17:28
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Jag käkar en hel del ägg, och min favorit är kokta ägg. Är det någon mer än mig som tänkt på hur olika lättskalade äggen kan vara? En del kokar man, krossar under kranen och de hoppar ut ur skalen utan några bekymmer. Kvar är ett gött ägg.

Andra tycks vara mer fäst vid sin "hinna". Ni vet den hinna som gränsar mellan skal och ägg. Hinnan fastnar i ägget, och hinnan i skalet, så då man drar av skalet följer stora klumpar av ägg med och kvar har man hälften så mycket ägg man annars skulle haft. Kvar är en misshandlad klump som är skamligt att kalla ägg.

Jag har ännu inte lyckats hitta vad det är som gör vissa ägg till rena drömmen att skala, medan andra vill man bara dampa loss och kasta ut genom fönstret.

Någon som sitter inne på visdom?
Jag brukar ha i en hel del salt i kokvattnet och givetvis spola dem en liten stund under kallvatten innan jag skalar, det brukar fungera skitbra.
Citera
2009-07-03, 17:29
Medlem
Ju färskare äggen är, desto svårare är dom att skala.
Citera
2009-07-03, 17:37
Medlem
Jag har för mig att om man kokar äggen längre på låg värme en längre tid så blir de lättare att skala, dessutom godare.
Citera
2009-07-03, 18:17
Medlem
ZenCurls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fratboy
Jag har för mig att om man kokar äggen längre på låg värme en längre tid så blir de lättare att skala, dessutom godare.

jag kokar ägg lika länge, på maxvärme och vissa är endåså lätta/svåra?
Citera
2009-07-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fratboy

det ska jag testa.
hur många minuter extra kokar du äggen då. löskokt eller hårdkokt?
Citera
2009-07-03, 21:04
Medlem
m0rfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
Ju färskare äggen är, desto svårare är dom att skala.
Det här har jag också hört, men är det verkligen så? Ibland när man köpt ägg och kokat dem samma dag så kan man skala utan problem, det är väldigt varierande. Och irriterande, för vem vill ha ett ägg som ser ut som det varit med i kriget?
Citera
2009-07-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0rf
Det här har jag också hört, men är det verkligen så? Ibland när man köpt ägg och kokat dem samma dag så kan man skala utan problem, det är väldigt varierande. Och irriterande, för vem vill ha ett ägg som ser ut som det varit med i kriget?

Bara för att de kommer direkt från affären betyder ju inte det att de är färska. De kan ju ha legat i lager ett par dagar/vekor innan du tog hem dem. Både hos butiken och hos en grossist.
Citera
2009-07-04, 00:07
Medlem
Greger08s avatar
Köper du ägg från en gård ute på landet så är äggen oftast omöjliga att skala ungefär halva ägget sitter fast i skalbitarna. Så desto färskare ägg desto svårare att skala
Citera
2009-07-04, 09:31
Medlem
plicken117s avatar
har exakt samma problem, köper alltid samma förpacking (ica) - ibland skiljer det sig lite mellan kartongerna.
så jävla irriterande att pilla o ha sig. märkte dock att det blir lite lättare om man sköljer ytterligare en gång med kallt vatten om man har börjat pilla på ett jobbigt ägg. vet dock inte om det var en tillfällighet (det var igår) så ska pröva igen nästa gång det händer.
Citera
2009-07-04, 09:34
Medlem
SpaceCats avatar
Brukar koka ett helt gäng och ha i kylen.
När de sen legat en dag eller två, så är det aldrig några probem.
Citera
2009-07-04, 12:48
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Har inte haft några problem sen jag köpte äggkokare, perfekt resultat och lättskalade - under förutsättning att det inte är löskokt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in