• 1
  • 2
2009-07-03, 10:49
Medlem
Axons avatar
Många anser cablecross endast vara en övning man använder sist i passet för att krama ur det sista ur bröstmuskeln.

Jag däremot anser det vara en av de bättre övningar för att bygga en komplett bröstmuskulatur. En övning som tillåter ett stort viktspann med minimal skaderisk (om den utförs korrekt)

Tyvärr körs den ofta med raka armar och slarvigt utförande som tenderar att ge framförallt långvarig problematik i biceps långa sena.

Jag tänkte därför dela med mig av min syn på hur en cablecross ska gå till. Vad man ska tänka på, undvika samt göra för att få övningen att stressa den stora bröstmuskeln och främmre delen av axelmuskeln (främmre delen av axelmuskeln går aldrig att helt koppla ur hur gärna man en vill) maximalt
  1. Välj en moderat frammåtlutning. Gärna en så att vajern följer fiberriktningen på stora bröstmuskeln. Man kan om man vet man håller på med och följer resten av hållpunkterna variera frammåtlutningen.
  2. Brösta upp dig (rotera bröstkorg bakåt utan att öka svanken)
  3. Koppla på buktryck
  4. Var noggran med att använda latsen när du drar ned trissorna till utgångspositionen och gör detta kontrollerat då övningens enda skaderisk finns just här.
  5. Underarmarna ska vara böjda i cirka 90 grader under hela utförandet för att helt koppla ur biceps.
  6. Underarmarna ska aldrig "gå ur lod". Alltså de ska följa vajern under hela övningen.
  7. Gå så pass djupt i bottenläget att ni känner ett rejält stretch i bröstmuskeln.
  8. Vänd vid det läget distinkt och pressa ihop handtagen med hjälp av enbart bröstmuskeln.
  9. Håll gärna kontraktionen i slutläget någon milisekund innan ni långsamt sänker tillbaka vikten.
Detta utförande medför 0% skaderisk. Minimal inkoppling av biceps samt maximalt aktivering av hela den stora bröstmuskeln samt med fördelen att man kan hantera stora vikter helt riskfritt.

Citera
2009-07-03, 10:58
Medlem
Nussans avatar
My god Axon, briljant beskrivning med video!
Citera
2009-07-03, 11:05
Medlem
hurfans avatar
punkt fem "Underarmarna ska vara böjda i cirka 90 grader under hela utförandet för att helt koppla ur biceps."
Stämmer ju inte riktigt.. Om du menar att underarmarna ska vara 90 grader mot överarmen under hela utförandet så är det helt omöjligt.

Du har inte det i din egna video.
Citera
2009-07-03, 11:07
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurfan
punkt fem "Underarmarna ska vara böjda i cirka 90 grader under hela utförandet för att helt koppla ur biceps."
Stämmer ju inte riktigt.. Om du menar att underarmarna ska vara 90 grader mot överarmen under hela utförandet så är det helt omöjligt.

Du har inte det i din egna video.
Haha oj de måste jag ändra.

Tack
Citera
2009-07-03, 11:11
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Överskattad övning!
Citera
2009-07-03, 11:11
Medlem
hurfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Haha oj de måste jag ändra.

Tack
bara att formulera om lite så blir det bra.
Citera
2009-07-03, 11:12
Medlem
futchers avatar
Ska man inte korsa armarna i slutet av rörelsen?
Citera
2009-07-03, 11:14
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Överskattad övning!
Underskattad.

Citat:
Ursprungligen postat av futcher
Ska man inte korsa armarna i slutet av rörelsen?
Nej de går inte att träna "inre bröst"
Citera
2009-07-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Överskattad övning!
helt ok komplementövning men ingen basövning.
Citera
2009-07-03, 11:18
Medlem
Bra jobbat!

Bra att någon tar initiativet! video och hela kittet! Tack för en bra genomgång Axon
Citera
2009-07-03, 11:26
Medlem
_ikaros_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Nej de går inte att träna "inre bröst"

Jag brukar alltid korsa lite.
Känner att jag får god kontakt när jag kör 3-4 cm till (inte mycket mer alltså).
Citera
2009-07-03, 11:41
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ikaros_
Jag brukar alltid korsa lite.
Känner att jag får god kontakt när jag kör 3-4 cm till (inte mycket mer alltså).
Får du bättre kontakt och det ej medför någon ökad skaderisk så varför inte.

Upp med en film så kan jag försöka säga om det ser bra ut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in