2009-07-03, 10:49
Många anser cablecross endast vara en övning man använder sist i passet för att krama ur det sista ur bröstmuskeln.
Jag däremot anser det vara en av de bättre övningar för att bygga en komplett bröstmuskulatur. En övning som tillåter ett stort viktspann med minimal skaderisk (om den utförs korrekt)
Tyvärr körs den ofta med raka armar och slarvigt utförande som tenderar att ge framförallt långvarig problematik i biceps långa sena.
Jag tänkte därför dela med mig av min syn på hur en cablecross ska gå till. Vad man ska tänka på, undvika samt göra för att få övningen att stressa den stora bröstmuskeln och främmre delen av axelmuskeln (främmre delen av axelmuskeln går aldrig att helt koppla ur hur gärna man en vill) maximalt
Jag däremot anser det vara en av de bättre övningar för att bygga en komplett bröstmuskulatur. En övning som tillåter ett stort viktspann med minimal skaderisk (om den utförs korrekt)
Tyvärr körs den ofta med raka armar och slarvigt utförande som tenderar att ge framförallt långvarig problematik i biceps långa sena.
Jag tänkte därför dela med mig av min syn på hur en cablecross ska gå till. Vad man ska tänka på, undvika samt göra för att få övningen att stressa den stora bröstmuskeln och främmre delen av axelmuskeln (främmre delen av axelmuskeln går aldrig att helt koppla ur hur gärna man en vill) maximalt
- Välj en moderat frammåtlutning. Gärna en så att vajern följer fiberriktningen på stora bröstmuskeln. Man kan om man vet man håller på med och följer resten av hållpunkterna variera frammåtlutningen.
- Brösta upp dig (rotera bröstkorg bakåt utan att öka svanken)
- Koppla på buktryck
- Var noggran med att använda latsen när du drar ned trissorna till utgångspositionen och gör detta kontrollerat då övningens enda skaderisk finns just här.
- Underarmarna ska vara böjda i cirka 90 grader under hela utförandet för att helt koppla ur biceps.
- Underarmarna ska aldrig "gå ur lod". Alltså de ska följa vajern under hela övningen.
- Gå så pass djupt i bottenläget att ni känner ett rejält stretch i bröstmuskeln.
- Vänd vid det läget distinkt och pressa ihop handtagen med hjälp av enbart bröstmuskeln.
- Håll gärna kontraktionen i slutläget någon milisekund innan ni långsamt sänker tillbaka vikten.