2009-07-04, 11:12
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northhumbria
Du har fel där. De flesta männen här kan t.ex slå ihjäl dig utan en second thought. Allra helst jag. Vi är såna. Varför tror du vi gillar våld och gärna drar ut i krig? Det är en jävla skillnad på män och kvinnor. Om du tror att det är en roll, så är du naiv. Jag gillar våld, älskar våld, har alltid gjort. De flesta gör det.

Så är det förstås inte. Unga killar gillar att leka krig. Men det handlar inte om våldet utan det är spänningen och äventyret som lockar. Var och en som besökt en förskola vet att flickor slåss lika mycket som pojkar. Antropologiska studier och arkeologiska källor visar entydigt att människan - såväl kvinnor som män - i sin natur helst ogärna befattar sig med våld. Att du älskar våld är ingen intäckt för att alla andra män gör det.
2009-07-04, 11:22
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
?

Problemet är att det inte förs en konstruktiv diskussion (eftersom merparten av debattörerna utgörs av unga män som inte deltar i diskussionerna utan kastar ur sig sin antifeministiska propaganda och bara förstör debattklimatet).

Du påstår alltså att orsaken till att det inte förs en konstruktiv dialog beror på att det är unga män. Kontententan är därmed att unga män inte kan vara sakliga. Jag känner igen det påståendet hos feministiska företrädare och den litteratur de läser. Du kanske bör fundera över varför många reagerar ilksket när feminister ser unga män som praktiskt taget efterblivna.
2009-07-04, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men då har ju du också lämnat den feministiska huvudfåra som är den som kritiseras så hårt på detta forum. Du ifrågasätter det här med att det existerar en könsmaktsordning och att män alltid är överordnade kvinnor, som oavsett vilken ställning de har i samhället ändå i sitt sätt att vara man utgör en del av patriarkatet.

Du verkar också kunna se problemet med ett ord som "heteronormativt", där du ifrågasätter om det är applicerbart. Inom genusvetenskap och queervetenskap tar de ett sådant politiskt laddat och vagt bevisat begrepp på fullaste allvar som något fastslaget.

Vill man använda sådana ord i någon allmän mening tror jag inte ens rabiata antifeminister har något problem med att instämma att vi kan hitta män som stämmer in på den normen, i termer av allmän grabbighet. Men det är när feminismen gör modeller av verkligheten som är höggradigt politiska och mer omfattande teoribyggen som vill påverka samhället i en viss riktning som problemen uppstår.

Vem säger emot när det hävdas att våra liv är formade av samtiden och vår sociala miljö? Det är okontroversiellt. I den meningen kan feministiska teorier mycket väl ha existensberättigande inom samhällsvetenskapen.

Jag har alltid ifrågasatt huruvida det finns en könsmaktsordning och hur denna skulle se ut. Den "feminism" vi skolades i under utbildningstiden var ifrågasättande, kritisk och mångnyanserad. Men så läste jag inte heller klassisk genusvetenskap utan kulturanalys.

Jodu, det finns en hel del personer inom F&J här på flashback som hävdar att våra egenskaper är essentiella och våra liv är formade i princip endast av genetiken och naturen och att egenskaper är könsbestämda. Biologin har ett otroligt starkt fäste här och "biologismen" är utbredd. Det har du väl om inte annat märkt i din egen tråd som du själv skapat? Baalzebub har en annan användare som vill "bekämpa konstruktionismen". Jag tycker det är vansinne.
2009-07-04, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Alltså, du och severiano kommer med negativa påståenden om vissa debatörer i denna tråd för att visa varför det är så feminister som vill delta i diskussionen. Nu visar det sig att era påståenden var falska. Då trådens ämne är just "varför det är så få feminister i detta forum" så är det väl ytterst relevant att man ger konkreta exempel som visar på denna orsak istället för att komma med lögner.

Och...av någon anledning så har tonen nu förändrats högst märkbart! Det som kommer upp idag i olika inlägg skiljer sig markant till hur det var för två dagar sedan! Jag har förstått av många som skrivit i trådarna att även om de inte gillar feminismen, så är de också trötta på alla OT-inlägg här och ganska nöjda med att tonen förändrats! Det gör att fler vågar/orkar delta!

Jag tycker precis som anemone att du verkar vara en paragrafryttare och byråkrat som vill skyla över tydliga och för alla uppenbara övertramp och då måste du börja diskutera petitesser och precis som Empress börja tala om att..."men ingen har ju sagt det och det i just den här tråden"...som om det skulle vara det väsentliga i vad anemone framförde! Du vet mycket väl vad både hon och jag menar och du behöver inte gå på varje stavelse för att försöka tona ner vår kritik!

Det finns några här, allt färre verkar det som, som finner ett nöje i att lägga ved på brasan och som absolut inte vill ha till en dialog. Dessa är de jag betraktar som inte bara kvinnohatare utan människohatare. Ni förstör för så många och så försöker ni göra det till en feminstfråga! Det är så lömskt för genom detta så får man som kvinna också en helt snedvriden bild av männen här på forumet, men det kanske också ingår i era små privata harmnageddonstrider? Att härska genom att söndra - känns uttrycket igen?
2009-07-04, 11:28
Bannlyst
Citat:
Du påstår alltså att orsaken till att det inte förs en konstruktiv dialog beror på att det är unga män. Kontententan är därmed att unga män inte kan vara sakliga. Jag känner igen det påståendet hos feministiska företrädare och den litteratur de läser. Du kanske bör fundera över varför många reagerar ilksket när feminister ser unga män som praktiskt taget efterblivna.

Du hakar upp dig på att jag skrev att det är unga män som förstör. Okej. Kontentan är inte alls att unga män inte är sakliga, kontentan är att det i det här fallet är det främst är unga män som skriver tramsiga OT-inlägg blandat med rena personangrepp alt. antifeministiska onliners.

Det är du som gör en feltolkning och TROR att jag menar att samtliga unga män inte kan diskutera eller föra sakliga argumentationer. Notera att jag aldrig skrivit det utan att det är din EGEN tolkning. Har jag inte rätt att tycka att dessa inlägg är besvärliga och förstör diskussionerna? Har jag inte rätt att anta/gissa att dessa inlägg skrivs av unga män utan att du ska sammankoppla mig med "feministiska företrädare" och "feminister"? Jag tror inte att unga män är efterblivna, däremot så är jag hyfsat säker på att det är just yngre män/troll som försämrar debattklimatet genom nonsensinlägg.
2009-07-04, 11:29
Bannlyst
Citat:

Och ett försök till att polarisera från din sida! Läs så här: Unga människor är mer "på" och mindre erfarna. De har inte hunnit slipas av av livet och de har ofta "varken väg nött eller backe stött". Här på forumet uppträder mest män som jag har förstått det och därmed utgörs också ungdomarna av unga män! Det har ingenting med feminism att göra!
2009-07-04, 11:31
Medlem
moderatswings avatar
Känns som lite allt möjligt diskuteras härinne.
För och emot feminismen!

Det räcker med den andra tråden TS startade om att det finns för lite feminister här:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=949656

Är man istället intresserad av att argumentera för eller mot feminismen så finns det redan gott om trådar för det. Så vi sätter punkt här!

Låst!
/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in